Pre mnoho ľudí sa úvahy o rozbehnutí vlastného podnikania spájajú s predstavou, že im nikto nebude rozkazovať čo, kde a kedy musia urobiť. Skutočná sloboda sa však ukáže v momente rozhodnutia „ísť do toho.“ Desať tipov, ktoré sme pripravili spoločne s Tatra bankou, vám pomôže v podnikateľských začiatkoch vyhnúť sa zbytočným chybám a užiť si slobodu vlastného biznisu.
1/ Začnite podnikať v oblasti, ktorej rozumiete
Určite ste sa už pristihli pri myšlienke, že určitý typ podnikania je v súčasnosti trendy a ponúka perspektívu dobrého zisku. Pokiaľ však niektorej oblasti nerozumiete, nemáte v nej sieť kontaktov alebo nepoznáte legislatívu, začať v nej podnikať môže byť dosť veľkým riskom. Oveľa istejšou – a pre začínajúceho podnikateľa príjemnejšou – cestou je začať podnikať v oblasti, ktorá ho dlhodobo zaujíma alebo s ňou má aspoň základné skúsenosti či prehľad.
2/ Vyplňte medzeru na trhu
„Jednoduchým“ spôsobom, ako v podnikaní uspieť, je priniesť zákazníkom niečo, čo na trhu nemá konkurenciu. Podnetom môže byť situácia, keď ste sami hľadali určitú službu, no nenašli ste nič, čo by naplnilo vaše potreby – objavili ste medzeru na trhu aj potenciálnu cieľovú skupinu! Inšpiráciu tiež môžete hľadať v úspešných podnikateľských príbehoch zo zahraničia, ktoré priniesli niečo, čo na Slovensku ešte neexistuje.
3/ Biznis plán nenoste len v hlave
Hoci to môže znieť ako formalita, váš osobný podnikateľský plán môže slúžiť ako „mapa“, ktorá vám pomôže pri rozbehu podnikania. Prinúti vás premýšľať o svojom pripravovanom biznise do detailov, upozorní vás na možné hrozby a upriami vašu pozornosť na veci, ktoré vám mohli unikať. Návodom na vypracovanie podnikateľského plánu môže byť niektorý z existujúcich biznis modelov, napríklad Canvas, môžete si však vytvoriť aj vlastný dokument.
4/ Využite pomoc skúsenejších
Ako začínajúcemu podnikateľovi vám môže chýbať prax, pomôcť vám však môžu skúsenosti tých, ktorí si už touto fázou prešli a riešia podobné otázky ako vy. Okrem „kamarátskych“ rád sa však neváhajte s konkrétnymi problémami obrátiť aj na odborníkov. „Tatra banka sa dlhodobo sústredí na podporu podnikania na Slovensku, vďaka čomu máme skúsenosti s mnohými otázkami a problémami, ktoré začínajúci podnikatelia riešia. Našim zákazníkom dokážeme pomôcť pri začiatkoch podnikania, ako aj neskôr,“ hovorí Anton Dano, segmentový manažér z Tatra banky. Využite rôzne podnikateľské akcelerátory či inkubátory, nájdite si svojho biznis mentora alebo sa staňte členmi podnikateľských združení a staňte sa tak súčasťou biznis komunity.
5/ Nepodceňujte názov firmy
Vybrať názov, ktorým sa firma stane ľahko zapamätateľná, nie je jednoduché. Základnou poučkou je zvoliť niečo, čo bude chytľavé, výstižné a odlíši vás od konkurencie. Odporúča sa pritom myslieť aj niekoľko krokov vpred – ak chcete preraziť aj v zahraničí, voľte názov, ktorý bude ľahko čitateľný aj pre medzinárodný trh; ak pripúšťate, že časom budete rozširovať ponuku svojich produktov či služieb, nevytvárajte názov špecifický len pre jeden segment. Pred vytvorením názvu si zistite obsadenie internetovej domény a používateľských mien na sociálnych sieťach. Pokiaľ si s vytvorením názvu sami neviete rady, obráťte sa na marketingových odborníkov, ktorí sa na takéto služby špecializujú.
6/ Zvoľte správny typ podnikania
Pri voľbe formy podnikania si začínajúci podnikatelia najčastejšie volia medzi živnosťou a spoločnosťou s ručením obmedzeným. Pri výbere vhodného typu podnikania berte do úvahy najmä spôsob a cenu založenia, ručenie, rozsah vedenia účtovníctva, ale aj platenie daní a odvodov, ktoré sa u týchto dvoch typov podnikania líšia. Na základe typu podnikania si môžete následne zvoliť aj konkrétne typy bankových produktov. V Tatra banke vám špecialisti poradia, či je pre vás vhodný Živnostenský účet, Tatra Business alebo Tatra Business Premium.
7/ Nastavte si správnu cenovú stratégiu
Predpokladáme, že do podnikania sa chcete pustiť nielen kvôli slobode či sebarealizácii, ale chcete vytvárať aj zisk. Venujte preto veľkú pozornosť cenotvorbe. Pri tvorbe cien je potrebné predovšetkým zohľadniť vstupné náklady. Ak idete niečo vyrábať, počítajte s nákladmi na nákup materiálu, mzdové náklady, ale aj spotrebu energií, pohonných hmôt pri rozvoze a podobne. Nezabudnite si tiež spraviť analýzu cien konkurencie a nastaviť vhodnú výšku ziskovej marže. So zľavami narábajte opatrne. Čím vyššia zľava, tým viac toho budete musieť predať, aby ste dosiahli uspokojivý zisk. Ak podnikáte v oblasti luxusného tovaru či služieb, príliš vysoké či časté zľavy môžu znehodnotiť vnímanie vášho produktu v očiach spotrebiteľov.
8/ Pri financovaní podnikania počítajte s nábehovou fázou
Začiatok podnikania býva z pohľadu financií najnáročnejší. Musíte rátať s počiatočnými nákladmi, ktoré vzniknú ešte pred spustením biznisu, teda financie na založenie firmy, na nákup tovarov, technológií či zariadení a náklady počas tzv. nábehovej fázy, kým k vám prídu prví platiaci zákazníci. Ujasniť si musíte aj svoje odhadované výnosy a náklady, s akou maržou budete predávať, odkiaľ potečú vaše príjmy a aké jednorazové a pravidelné náklady (napríklad prenájom priestorov) na vás čakajú. Všetko by malo byť obsiahnuté vo vašom finančnom pláne a financovanie je na mieste riešiť so svojou bankou.
9/ Sledujte a využite ponuku benefitov pre začínajúcich podnikateľov
Mnohí ľudia váhajú so začiatkom podnikania, pretože majú pocit, že na nich čakajú rôzne nástrahy. V skutočnosti však môžu začínajúci podnikatelia využiť viaceré benefity, ktoré ich dokážu čiastočne odbremeniť od niektorých poplatkov. „V Tatra banke môžu začínajúci podnikatelia využiť zľavu na vytvorenie firmy či virtuálneho sídla, získať financie na rozbeh podnikania vo výške 2 000 € alebo využiť lízing do 35 000 €. Mnohých však prekvapí, že priamo v našom balíku benefitov, ktorý získajú po otvorení podnikateľského účtu, môžu využiť aj zľavu na fakturačný softvér, webovú stránku či dokonca marketingové služby,“ predstavuje balík benefitov Tatra banky Anton Dano.
10/ Sledujte trendy v správaní zákazníkov
Nikoho asi neprekvapí, že mnoho zákazníkov v súčasnosti preferuje nákupy cez internet a pri platbách v prevádzkach sa spolieha na platbu kartou či smart zariadeniami. Aj prieskumy ukazujú, že veľkú časť zákazníkov dokonca dokáže odradiť fakt, že sa niekde nedá platiť kartou od návštevy prevádzky či využitia služieb. Venujte teda pozornosť svojmu webu, platobným bránam na platbu on-line a zabezpečte možnosť bezkontaktných platieb na vašich kamenných prevádzkach.
Zistite viac o možnostiach podpory pre podnikateľov
Advertoriál pripravený v spolupráci s Tatra bankou.