Pondelok23. december 2024, meniny má Nadežda, Naďa, zajtra Adam, Eva

FOTO Prvé električky v Bratislave boli unikát: Svetové metropoly nám mohli závidieť, toto bol prvý úsek

Električka na Hviezdoslavovom námestí Zobraziť galériu (4)
Električka na Hviezdoslavovom námestí (Zdroj: profimedia.sk)

BRATISLAVA - Električky a Bratislava jednoducho patria k sebe. Prevádzka tohto druhu dopravy sa v našom hlavnom meste objavila skôr, než v iných, omnoho väčších metropolách. Električky dodnes tvoria nosný systém mestskej hromadnej dopravy. Vo štvrtok 27. augusta uplynulo 125 rokov odvtedy, keď otvorili v Bratislave prvú električkovú trať.

"Električková doprava je pre Bratislavu absolútne kľúčová, lebo cestujúcim prináša najväčší komfort cestovania a je najspoľahlivejšia," povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislavy (DPB) Martin Rybanský.

Prvú električkovú linku otvorili v Bratislave s veľkou pompou 27. augusta 1895, teda oveľa skôr ako napríklad v Prahe i mnohých iných mestách. Presne na poludnie odviezol za zvukov hudby slávnostne vyzdobený vozeň prvých cestujúcich. Podľa spočítaných lístkov sa počas prvého dňa prevádzky odviezlo 2468 ľudí. "Jazdilo sa od dnešného Rybárskeho cechu k dnešnej Slovenskej akadémii vied, pričom úsek meral približne dva kilometre. V septembri 1895 bol predĺžený na dĺžku niečo viac ako tri kilometre k hlavnej vlakovej stanici," spresnil vedúci odboru marketingu a komunikácie DPB Matej Michlík.

Hlavná stanica
Zobraziť galériu (4)
Hlavná stanica  (Zdroj: profimedia.sk)

V roku 1895 premávalo v Bratislave päť elektrických vozňov v desaťminútových intervaloch, čím predbehla aj mestá, ako Amsterdam, Manchester a Tokio. V januári nasledujúceho roka zanikli pod vplyvom električkovej dopravy omnibusy, čiže koče ťahané koňmi, ktoré zabezpečovali v meste dopravu po dlhé desaťročia. V ďalšom období sa električková doprava neustále rozvíjala, rozširovala a zdokonaľovala. Na začiatku 20. storočia sa zaviedli lýrové zberače a označenie liniek písmenami. Významným medzníkom bratislavskej verejnej dopravy bolo zavedenie číselného označenia liniek, ktoré sa datuje do roku 1944.

Hodžovo námestie/Štefánikova ulica
Zobraziť galériu (4)
Hodžovo námestie/Štefánikova ulica  (Zdroj: profimedia.sk)

Prvý raz prekročili električky Dunaj cez Starý most v roku 1951, keď vznikla aj ich prvá konečná zastávka na petržalskej strane. Technické parametre mosta však nedovolili prevádzku na tejto trase udržať dlhšie ako desať rokov a tak sa električková doprava vrátila na pravý breh Dunaja až po vyše pol storočí. Električky začali do Petržalky opäť premávať po 55 rokoch - 8. júla 2016. V súčasnosti premáva v Bratislave 209 električiek, ktoré prepravia ročne viac ako 67 miliónov cestujúcich na celkovej dĺžke tratí 42 kilometrov.

FOTO Prvé električky v
Zobraziť galériu (4)
 (Zdroj: Topky:Ján Zemiar)

"Električková doprava má najvyššiu prioritu a aj preto sa do nej v posledných rokoch výrazne investuje. Pristupuje sa k predlžovaniu siete, ako aj k modernizáciám existujúcich úsekov a radiál," zdôraznil Michlík. DPB má podľa neho tiež zámer získať nové moderné vozidlá pre ešte vyšší komfort cestovania a aj na zabezpečenie dopravnej obslužnosti na nových úsekoch. V roku 2023 sa očakáva spustenie premávky električiek na južný koniec Petržalky do Janíkovho dvora.

Viac o téme: ElektričkaBratislava
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu