BRATISLAVA - Za účet v banke siahnete opäť hlbšie do vrecka. S novým rokom totiž viaceré banky zvýšili ceny za svoje služby, prípadne to plánujú v najbližšej dobe. Čo je však dôležité pre Slovákov? Ich odkaz je jasný - pri výbere banky rozhoduje najmä výška poplatkov za vedenie účtu.
Od januára zmenili svoje cenníky Slovenská sporiteľňa, ČSOB banka, UniCredit bank aj OTP banka. Klienti Poštovej banky musia od marca počítať so zvýšením poplatku za Užitočný účet z 5 na 5,90 eura. V Tatrabanke si tiež od marca priplatia tí, ktorí budú vyberať peniaze z bankomatov, prípadne používať platobné karty mimo predplatených balíkov služieb. Stúpne tiež poplatok za spracovanie prijatej platby, a to z 15 na 20 centov. Informoval o tom denník Pravda.
Veľký bankový hráč na Slovensku definitívne končí: Stanovený je aj termín, čo čaká jeho klientov?
Správy, ktoré Slovákov rozhodne nepotešia, banky realizujú v snahe čo najviac znižovať náklady či motivovať k tomu, aby klienti čo najviac používali bezplatné online služby. Zdražovanie tiež súvisí s klesajúcimi úrokovými výnosmi a zvýšeným daňovým zaťažením.
To najdôležitejšie
Rozhodujúcim kritériom Slovákov pri výbere banky je výška mesačného poplatku za vedenie bežného účtu. Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus, ktorý zrealizovala pre mBank v novembri minulého roka na vzorke vyše 900 ľudí.
Práve cenu za vedenie bežného účtu totiž za najdôležitejší faktor výberu banky označilo 77 % respondentov. Takmer tretina opýtaných pritom na svojej banke najviac oceňuje najmä fakt, že nemá žiadne, prípadne má len nízke poplatky za vedenie účtu. Podľa Pravdy sa ale zmráka aj nad bezplatnými účtami. Na slovenskom trhu ich už úplne bez poplatku ponúkajú len tri menšie banky.
Slováci sú spokojní
Ďalším dôležitým kritériom pri výbere bankového domu je aj kvalitný internet banking, ktorý v prieskume uviedlo 41 % Slovákov. Úroková miera je významným faktorom pre štvrtinu opýtaných a modernú mobilnú aplikáciu považuje za kľúčovú 18 % klientov.
Zároveň prieskum ukázal, že Slováci pri výbere banky príliš nedajú na odporúčania rodiny či známych, keď na ne spolieha iba 9 % opýtaných. Ešte menej prihliadajú na veľkosť banky, ktorú ako významné kritérium pri rozhodovaní uviedlo iba 5 % respondentov.
Regulácia úverovania zo strany NBS je potrebná, tvrdí analytik: Prichádza však rýchlo
Z prieskumu agentúry Focus pre mBank ďalej vyplynulo, že viac ako dve tretiny klientov bánk majú presný prehľad, za aké služby a v akej výške platia poplatky vo svojej banke. Stále je tu však približne tretina klientov, ktorá o službách a výške poplatkov vo svojej banke presný prehľad nemá.
Výsledky prieskumu ukázali aj to, že klienti bánk sú so svojou hlavnou bankou spokojní. Vyjadrilo sa tak až 92 % klientov, z nich je veľmi spokojných 38 % a skôr spokojných 54 % opýtaných. Naopak, nespokojných je 8% klientov bánk.