WASHINGTON - Vyšetrovatelia nehody Boeingu 737 MAX, pri ktorej v Etiópii zahynulo 10. marca 157 ľudí, došli k záveru, že tesne pred pádom bol zbytočne aktivovaný stabilizačný systém lietadla. S odvolaním sa na zdroje blízke vyšetrovaniu to dnes napísal denník The Wall Street Journal. Agentúra Reuters uviedla, že predbežná správa z vyšetrovania bude zverejnená budúci týždeň.
Pilot mimo službu zabránil tragédii: O deň neskôr sa boeing zrútil do mora aj so 189 ľuďmi
Lietadlo sa zrútilo niekoľko minút po štarte z Addis Abeby za okolností veľmi podobných, aké sprevádzali minuloročnú nehodu lietadla toho istého typu spoločnosti Lion Air v Indonézii. Vtedy o život prišlo 189 ľudí.
The Wall Street Journal píše, že v prípade nehody spoločnosti Lion Air stabilizačný systém na základe chybných informácií zo senzorov opakovane skláňal predok lietadla k zemi a pilot sa márne snažil obnoviť kontrolu nad letom.
Piloti letu Lion Air č. 610 mali podľa záznamníka letových údajov problémy s udržaním kontroly nad lietadlom, keď automatický systém MCAS po štarte opakovane tlačil prednú časť lietadla dole. Predbežná správa pripísala nehodu sčasti chybnému senzoru, ktorý aktivoval systém MCAS k takejto činnosti. Piloti lietadla Ethiopian Airlines hlásili pred haváriou podobné ťažkosti.
Experti americkej vlády analyzovali v minulých dňoch detaily poskytnuté etiópskymi kolegami a závery prezentovali vo štvrtok na porade amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA). Predbežné zistenia sa budú ešte overovať a očakáva sa, že etiópske úrady predstavia v nasledujúcich dňoch svoju vlastnú správu.
Firma Boeing začala urýchlene riešiť predpokladaný problém softvéru a v stredu oznámila, že ho v lietadle MAX upravila tak, aby sa zabránilo chybnej aktivácii stabilizačného systému MCAS. Táto aktualizácia, ktorá ešte nebola schválená, má predísť opakovaniu chybných operácií systému, čo je jadro bezpečnostných obáv.
Boeingy 737 MAX sú najrýchlejšie predávané lietadlá firmy. Spoločnosť má na ne objednávky v hodnote 500 miliárd dolárov (cca 445 miliárd eur), píše Reuters. Stroje, ktoré doteraz lietali, od nehody v Etiópii nie sú v prevádzke.
Výrobca pripravil výcvikový program, ktorým majú piloti prejsť, než bude prevádzka týchto boeingov obnovená. Rovnako ako pred oboma nehodami ale firma tvrdí, že pre bezpečnú obsluhu lietadiel MAX piloti nemusia prejsť výcvikom na letových simulátoroch.
Na chicagskom federálnom súde vo štvrtok podala na firmu Boeing žalobu rodina rwandského občana Jacksona Musoniho, ktorý pri nehode v Etiópii zahynul. Je postavená na tom, že lietadlo bolo vybavené chybným systémom automatickej kontroly letu. Firma žalobu odmietla komentovať.