JAKARTA - Piloti lietadla Boeing 737 MAX indonézskej spoločnosti Lion Air, na ktorého palube pri októbrovom nešťastí zahynulo 189 ľudí, krátko pred pádom stroja hľadali v letovej príručke, ako udržať nad lietadlom kontrolu. Posádka mala problémy s výškou a rýchlosťou letu. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedli indonézski vyšetrovatelia na základe údajov z hlasového záznamníka hovorov z kokpitu boeingu.
Podľa televízie ABC v súvislosti s novými informáciami o nehode stroja spoločnosti Lion Air vstúpil do prípadu americký Federálny úrad pre vyšetrovanie (FBI), ktorý preveruje postup schvaľovania lietadla do prevádzky. Presná úloha FBI nie je úplne jasná, pretože vyšetrovanie je v úvodnej fáze, dodala stanica ABC.
Októbrová nehoda indonézskych aerolínií sa znovu dostala do centra pozornosti po tom, čo sa tento mesiac zrútilo za podobných okolností lietadlo rovnakého typu spoločnosti Ethiopian Airlines so 157 ľuďmi na palube. Spoločnosť Boeing čelí podozreniu, že za obe tragickej havárie počas necelého pol roka môžu chybná čidlá a chyba softvéru. Vyšetrovatelia sa tiež sústreďujú na to, či boli piloti na ovládanie nového typu lietadla dostatočne vycvičení.
Šéf indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (KNKT) Soerjanto Tjahjono odmietol správy v médiách, že piloti havarovaného letu indonézskej spoločnosti Lion Air hľadali v letovej príručke inštrukcie, ako udržať nad lietadlom kontrolu, a nakoniec sa zrútili do mora. Avšak iný vyšetrovateľ KNKT, Nurcahyo Utomo, povedal, že posádka naozaj hľadala v príručke rady, ako ovládnuť stroj.
"Na základe záznamníka hlasov z kokpitu predpokladáme, že väčšinu letu boli ticho," uviedol novinárom Nurcahyo. "V posledných niekoľkých sekundách letu sa zdalo, že prežívali paniku, keď si uvedomili, že lietadlo nezvládnu," dodal.
Predbežná správa o príčine pádu lietadla Lion Air konštatovala, že piloti mali problémy s udržaním kontroly nad strojom vo chvíli, keď automatický bezpečnostný systém opakovane poslal lietadlo do strmhlavého letu.
Vyšetrovateľ indonézskeho národného dopravného výboru Nurcahyo Utomo dnes uviedol, že piloti krátko po štarte boeingu 29. októbra hľadali kvôli problémom s kontrolou lietadla v príručkách návod, ako v danej situácii postupovať, čo ale nestihli. V posledných 20 sekundách vládla v kokpite panika. Následne sa lietadlo, smerujúce z indonézskej metropoly Jakarty do letoviska pri ostrove Sumatra, veľkou rýchlosťou zrútilo do Jávskeho mora.
Podobné problémy nastali aj o deň skôr
Na palube lietadla indonézskej spoločnosti Lion Air, ktoré malo technické problémy noc pred zrútením rovnakého typu stroja do Jávskeho mora vlani 29. októbra, sa nachádzal tretí pilot. Vo štvrtok to uviedli indonézski vyšetrovatelia havárie, ktorých citovala tlačová agentúra DPA.
Na palube Boeingu 737 MAX 8 bola počas tragického októbrového letu iná zostava pilotov a tí nedokázali vyriešiť údajné rovnaké technické problémy, čo vyústilo do strmhlavého pádu lietadla do Jávskeho mora pri Indonézii a smrti všetkých 189 ľudí. "Je pravda, že v kokpite bol počas letu (z Bali do Jakarty) ďalší, tretí pilot," potvrdil šéf indonézskeho Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (KNKT) Soerjanto Tjahjono.
Tretí pilot bol mimo služby, vracal sa z Bali do metropoly Jakarta a mal oprávnenie pilotovať typ lietadla Boeing 737 MAX 8. "Pilota úrad (KNKT) vypočul, ale nebudeme zverejňovať obsah výpovede," uviedol Soerjanto. Tlačová agentúra Bloomberg totiž v stredu s odvolaním sa na dva nemenované zdroje informovala, že tretí pilot správne identifikoval problém a posádke poradil, ako má vyradiť z činnosti zle fungujúci automatický systém na ovládanie letu a zachrániť tak lietadlo.
Tento tretí pilot povedal posádke, aby prerušila prívod elektriny do motora v systéme, ktorý nútil nos lietadla smerovať dolu k zemi, uviedla agentúra Bloomberg v článku. Predbežná správa odborníkov o nehode, zverejnená vlani v novembri, odhalila, že piloti osudného letu sa opakovane pokúšali zdvihnúť lietadlo a nasmerovať ho dohora, keď sa aktivoval automatický manéver naklonenia nosu lietadla smerom nadol.
Vyšetrovatelia sa zameriavajú na to, akú úlohu zohral pri októbrovej havárii nový prvok v boeingoch, známy ako systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), teda automatizovaný bezpečnostný mechanizmus v Boeingoch 737 Max 8.
Boeing umiestni do strojov 737 Max nový alarm pre pilotov
Americký výrobca lietadiel Boeing umiestni do svojich strojov 737 MAX v reakcii na dve nedávne nehody nové bezpečnostné zariadenie. Napísal to dnes denník Financial Times, podľa ktorého pôjde o varovné svetlo upozorňujúci pilotov na nefunkčnosť kľúčových senzorov. Rad štátov minulý týždeň zakázala prelety týchto strojov nad svojím územím a firma čelí podozreniu, že za nehodami sú chybná čidlá a chyby softvéru.
Ekonomický denník s odvolaním sa na nemenovaný zdroj napísal, že nové zariadenie bude monitorovať chod čidiel, ktorá strážia presný smer špičky lietadla. Alarm sa spustí vo chvíli, keď systém vyhodnotí, že jeden zo senzorov nefunguje. Firma sa k informáciám zatiaľ nevyjadrila.
Práve zlá činnosť snímačov, ktorá viedla k tomu, že stroj začal automaticky klesať a piloti nad ním nedokázali včas prebrať kontrolu, je považovaná za možnú príčinu havárie lietadla Boeing 737 MAX 8 spoločnosti Ethiopian Airlines, ktorú predminulý týždeň neprežil nikto zo 157 ľudí na palube. Rovnaký typ lietadla sa zrútil vlani v októbri.