BRATISLAVA - Okolo 30-tisíc ľudí sa zaregistrovalo do bikesharingu len za prvý mesiac. Slovnaft bajky zaznamenali obrovský úspech, dokovacie stanice, ktorých je momentálne 73, sú takmer prázdne a ľudia sa s radosťou premávajú po meste na žltých bicykloch. O to smutnejšie je, keď sa nájdu aj takí, ktorí si veci nevážia. Nájsť utopený, poškodený alebo ukradnutý bicykel, nie je žiadny problém.
Stále viac sa hovorí o tom, že ľudia si nezaslúžia, aby sa pre nich niečo robilo. Dôkazom sú aj nespočetné fotografie žltých bicyklov, ktoré niekto "zabudol" vrátiť, poškodil alebo najnovšie aj utopil. Internet je plný fotografii a Slovnaft bajky už prevádzkovatelia pomaly nestíhajú opravovať. Ľudia sa však sťažujú aj na zlú komunikáciu.
"Našiel som bicykel, na infolinke mi bolo povedané, že ho môžem vrátiť na ktorejkoľvek Slovnaft benzínke. Tam ale zase o ničom nevedia," posťažoval sa čitateľ. Podobné reakcie sú aj na facebookovej stránke Slovnaft Bajk. "O tomto probléme vieme a intezívne pracujeme na jeho odstránení," sľubujú prevádzkovatelia.
Zničené bicykle
Oveľa horší je však fakt, že žlté bicykle ľudia ničia. Satirická stránka Zomri zverejnila fotografie poškodených bicyklov alebo ukradnutých bicyklov. Niektoré sa našli v lese, či na chodbách panelákov, prípadne, najnovšie, utopené vo vode.
“Uctime si minútou ticha tie bicykle, ktoré niekto vedome zničil. Je nám veľmi ľúto, že sa dejú také nepekné veci, ako vedomé ničenie našich BAjkov. Ľudia neničia bicykle nám, ale hlavne tým, ktorí majú z nich radosť a chcú bikesharing využívať. Preto vás prosíme, aby ste nám posielali podnety, ak budete svedkami niečoho podobného,“ napísala spoločnosť Slovnaft.
K ničeniu žltých bicyklov sme oslovili aj Slovnaft, ktorý bicykle spravuje. "Už od začiatku prevádzky služby Slovnaft BAjk sa stretávame s vandalizmom. Po víkendoch je počet poškodených bicyklov vyšší ako počas pracovných dní a naši servisní technici obvykle pozbierajú niekoľko desiatok znefunkčnených bicyklov," povedal pre Topky Ladislav Procháza.
Ľahšie poškodenia sa opravujú v bratislavskej dielni, väčšie idú priamo k výrobcovi. Najčastejšie sú to odtrhnuté časti bicykla ako sedadlá, brzdy, zámky, pedále, svetlá, pokrivené košíky, vytiahnuté duše, prepichnuté pneumatiky či zničený infopanel na riadidlách.
"Zaznamenali sme aj prípad bicykla hodeného do Chorvátskeho a Karloveského ramena. Zatiaľ je evidovaných niekoľko krádeží žltých bicyklov a polícia už v danej veci rieši jedno trestné oznámenie. V rámci opatrení ako vandalizmu zabrániť spolupracujeme s mestskou aj štátnou políciou a predovšetkým apelujeme na užívateľov, aby dodržiavali podmienky používania bikesharingu, keďže je to náš spoločný spôsob prepravy," dodal Procházka.