Po takmer šesťdesiatich rokoch zaznie v piatok 23. februára na javisku Štátneho divadla Košice opera Jacquesa Offenbacha Hoffmannove poviedky. Premiéru novej inscenácie režijne pripravil maďarský režisér Imre Halasi, hudobne ju so súborom naštudoval mladý košický dirigent Maroš Potokár. Scénu a kostýmy navrhla maďarská výtvarníčka Henriette Laczó.
V období, kedy mal Offenbach ako operetný skladateľ svoju najväčšiu slávu už za sebou, sa na sklonku života vrátil k žánru veľkej lyrickej opery. Podarilo sa mu skvele vystihnúť dvojitosť Hoffmannových príbehov, ich spojenia vznešeného s podradným, vážneho s groteskným, normálneho s nenormálnym a možno aj preto dal svojmu dielu podtitul „fantastická opera v piatich dejstvách“. V Hoffmannových poviedkach rekapituluje mnohé zo svojho operetného arzenálu, vďaka čomu dokazuje obdivuhodnú invenciu a dramatický cit. Posledné dielo Offenbacha je spolu s jeho druhou, neskôr prekomponovanou operou Rýnska rusalka, výnimkou v jeho tvorbe zameranej na hudobné komédie a operety, ale ani v ňom v námete a hudobnom spracovaní úplne neopustil komediálny žáner. Rozsiahle a majstrovsky vypracované lyrické a dramatické pasáže toto dielo jednoznačne radia medzi vrcholné diela francúzskej lyrickej opery 19. storočia a štýlovo ho približujú k operám Georgesa Bizeta, Charlesa Gounoda a Camilla Saint-Saënsa.
Zaujímavosťou Hoffmannových poviedok je aj to, že Offenbach operu nestihol dokončiť. Premiéra bola až štyri mesiace po jeho smrti. Keďže ostala nedokončená jej dopísaním bol poverený hudobný skladateľ Ernest Guiraud. Ešte pred premiérou sa uskutočnilo viacero zásadných zmien a úpravy rôzneho charakteru pokračovali aj pri ďalších uvádzaniach a tak v prvých rokoch Hoffmannove poviedky vlastne nikdy nezískali konečný tvar a v niektorých spracovaniach sa výrazne odklonili od pôvodného Offenbachovho zámeru. Až neskoršie nálezy Offenbachových poznámok a konceptov a vyradených častí Guiraudovej inštrumentácie v druhej polovici 20. storočia umožnili rekonštruovať túto operu v podobe veľmi blízkej pôvodnému autorovmu zámeru.
Podľa dirigenta Maroša Potokára sú Hoffmannove poviedky sú dôkazom mimoriadnej kompozičnej zručnosti Offenbacha. „Hoci v tejto opere nijako nezmenil svoj kompozičný štýl oproti operete, a napriek tomu v nej nenájdeme stopu po lascívnosti. Jeho hudba je čistá, melódie sú nápadité a originálne nestrácajúc prirodzenosť,“ hovorí Potokár. Ako dodáva Hoffmannove poviedky kladú na sólistov mimoriadne nároky. „Napríklad hlavná postava Hoffmanna na javisku prakticky počas celej opery. Je to výzva v každom dejstve zaujať iným spôsobom, iným hlasovým prístupom a tiež rozložiť si sily až do konca predstavenia. Podobnej výzve čelia predstaviteľky ženskej trojroly Olympia/Giulietta/Antonia, keďže v každom dejstve sa vyrovnávajú s inými technickými nárokmi a polohami hlasu. Olympia vyžaduje dokonalé koloratúry, Giulietta tmavší dramatický soprán a Antonia najlepšie sedí lyrickým hlasom. Dnes je bežné, že sa tieto tri postavy obsadzujú rôznymi speváčkami. Pôvodný zámer Offenbacha bol však podobne ako pri ďalších trojpostavách či dokonca štvorpostavách, aby ich spieval jediný interpret,“ vysvetľuje Potokár, ktorý je presvedčený, že nákazlivá Offenbachova hudba si svojou nonšalantnosťou rýchlo získa diváka.
Maďarský režisér Imre Halasi sa do košického divadla sa vrátil takmer na deň presne po desiatich rokoch. Jeho režijný rukopis nesie populárna inscenácia operety Čardášová princezná, ktorá je v posledných desiatich rokoch jedným z najhrávanejších titulov operného súboru. „Verím, že diváka oslovíme tým, že v každom momente predstavenia zbadá niečo nové a zaujímavé. Opereta je určite pre diváka populárnejší žáner. Hoffmannove poviedky sú viac filozofickým dielom, ale hudobne sú určite tak dobré a výborné ako Čardášová princezná. Dúfam, že aj toto bude veľmi navštevované predstavenie, hoci sa možno nedožije desiatich rokov na scéne ako Čardášová princezná. Mojim cieľom je vzbudiť u divákov emocionálne zážitky a tým ich zaujať,“ hovorí Halasi.
Návrat Hoffmannových poviedok do Košíc prinesie aj zaujímavé sólistické obsadenie s niekoľkými košickými debutmi hosťujúcich sólistov. V titulnej postave Hoffmanna budú alternovať hosťujúci Tomáš Černý, Tomasz Kuk a Róbert Remeselník, v postavách Olympie, Antonie a Giulietty sa predstavia hosťujúca Nicola Proksch a domáca Michaela Várady, v postave Stelly bude hosťovať Miriam Mrízová, domáci Marián Lukáč a Michal Onufer zaspievajú štvorrolu Lindorfa, Coppélia, Miracleho, Dapertutta, v štvorúlohe Andrèsa, Cochenilleho, Frantza a Pitichinaccia diváci uvidia domáceho Jaroslava Dvorského a hosťujúceho Petra Svetlíka. Dvojúlohy si zahrajú aj Marek Gurbaľ a hosťujúci Juraj Peter (Crespel, Luther), Anton Baculík a Maksym Kutsenko (Nathanaël, Spalanzani) a Martin Kovács spolu s hosťujúcimi Lászlóm Havasim a Martinom Padom (Peter Schlémil, Hermann). V sólistickom ansámbli opery sú aj Myroslava Havryliuk a Andrea Nemcová (Nicklausse) a Sylvia Stenchláková a Erika Šporerová (Matka).
- reklamná správa -