BRATISLAVA - Na reklame zarábajú milióny, no Slovensko z týchto príjmov nevidí ani euro. To sa nepozdáva rezortu financií pod vedením Petra Kažimíra (Smer-SD), ktorý chce od gigantov ako Facebook či Google získať príslušné peniaze. Pridáme sa tak ku krajinám, ktoré majú rovnaký postoj a plánujú tieto spoločnosti zdaniť.
VEĽKÁ ANKETA Štát ušetril 800 miliónov: Politici by peniaze použili TAKTO, ako ste na tom vy?
Google podľa jednej zo správ Európskej komisie platí v Európskej únii na daniach iba 0,82 % z tržieb. Niet sa teda čo čudovať, že niektoré krajiny považujú zdanenie internetových gigantov za jednu z najdôležitejších otázok, ktoré je potrebné vyriešiť, aby peniaze z daní mohli pomôcť štátnym rozpočtom. Suma, ktorú by dokázali členské štáty vybrať v roku 2013 až 2015 pri zavedení odvodu, by dokopy činila na daniach o 5,4 miliardy viac, čo naozaj nie je zanedbateľné číslo.
Momentálne platí u nás Google iba niekoľko desaťtíc eur ročne, no aj to nie z príjmov z reklamy, ale za konzultácie. Pobočka na Slovensku dosiahla ročnú tržbu 1,3 milióna eur. Podľa HN realizuje iba správu dát, nie však inzerciu, ktorá však tvorí podstatnú časť tržieb u nás. Tie sa zdaňujú až na Bermudách a vďaka takémuto riešeniu giganty odvádzajú iba zlomok peňazí.
Takýto postup je podľa ministra financií Petra Kažimíra neprípustný. Až 80 miliónov z reklamného trhu má končiť na účtoch spoločností ako Google či Facebook. Ide o peniaze, ktoré síce odchádzajú zo Slovenska, ale nikto z nich v našej krajine nemá ani cent.
Dôležitým bodom pri zdanení gigantov je spoločný postup a koordinácia medzi štátmi, aby kvôli rozličným daňovým systémom a zmluvám o zamedzení dvojitého zdanenia v krajinách nedošlo k ďalším možnostiam, ako budú môcť spoločnosti s odvodmi "vypiecť".
"Budeme čakať nejaké náznaky koordinácie, nechceme vymýšľať vlastné koleso, ale chceme sa pridať k progresívnej skupine krajín, ktoré chcú pristupovať s otvorenými očami k tejto otázke,“ povedal pre HN Peter Kažimír. V prípade zhody na základných črtách by takáto legislatíva mohla byť na Slovensku od budúceho roka.
Dane budú musieť platiť aj digitálne platformy
Poskytovatelia služieb prostredníctvom digitálnych platforiem majú od začiatku januára tohto roka nové povinnosti. Spoločnosti ako Uber, Airbnb, Booking.com budú musieť všetky príjmy plynúce z poskytovania služieb na území Slovenska zdaňovať v SR. Postaralo sa o to ministerstvo financií novelou zákona o dani z príjmov.
"Tieto firmy sa budú musieť po novom registrovať formou stálej prevádzkarne na území Slovenska v prípade, ak poskytujú opakovane svoje služby formou sprostredkovania dopravy a ubytovania," priblížil minister financií Peter Kažimír s tým, že tieto príjmy sa budú zdaňovať daňou z príjmov podľa slovenských zákonov.
Ak poskytovateľ takýchto služieb stálu prevádzkareň nezaregistruje, uplatní sa režim zrážkovej dane. Z poplatku, ktorý podnikateľ odvedie zahraničnej spoločnosti za používanie jej platformy, mu bude zrazená 19-% alebo 35-% zrážková daň v závislosti od sídla skutočného príjemcu platby. Povinnosť odviesť túto daň bude mať v prípade prepravných služieb konkrétny vodič a pri ubytovacích službách konkrétne ubytovacie zariadenie, ktoré využíva služby nezaregistrovaných zahraničných portálov.
"Všetky tieto opatrenia sme urobili s cieľom zabrániť odlivu ziskov mimo Slovenska a treba povedať, že Slovensko je jednou z prvých krajín, ktorá pristúpila k riešeniu zdaňovania tejto modernej formy podnikania," konštatoval Kažimír.