BRATISLAVA – Americký sviatok nákupného šialenstva sa u nás veľmi rýchlo poslovenčil. Black Friday, posledný novembrový piatok, je najväčšou nákupnou horúčkou roka. Za výhodne ceny sa dá zohnať takmer všetko. Elektronika, autá, domáce potreby, oblečenie, obuv, kozmetika či dovolenka.
Prečo práve Black Friday? Alebo Čierny Piatok?
V skutočnosti toto pomenovanie nemá nič spoločné s nakupovaním. Pojem pochádza z Filadelfie, kde sa prvýkrát použil po Dni vďakyvzdania. Názov Black Friday vymysleli zamestnanci tlače a televízie, pretože podľa policajných štatistík a databáz bolo v čase hromadných zliav nadmerné množstvo dopravných nehôd a kolapsov.
Po čiernom piatku nasledovala logicky čierna sobota. Akcie pokračujú až do tzv. Bieleho pondelka, viac sa však osvojil pojem Cyber Monday, ktorý je najhektickejší hlavne pre internetové obchody. Cyber Monday je hlavne o online nakupovaní, je poslednou nákupnou príležitosťou pre ľudí, ktorí boli počas víkendu s rodinou.
Po prvý krát v histórií sa do akcie zapojil aj potravinový reťazec Lidl. Na svoj spotrebný tovar upozorňuje aj vo veľkej reklamnej kampani, v ktorej od piatku sľubuje až štyridsať percentné zľavy.
Do nákupného šialenstva sa zapojil ďalší gigant - Tesco. Okrem zliav na elektroniku a domáce potreby láka aj na svoju módu značky F&F.
Opýtali sme sa, ako akciu Black Friday hodnotia najväčšie internetové e-shopy
Ako sa vyvarovať falošným zľavám a na čo si dať pri nakupovaní obzvlášť pozor sa dočítate tu.
Obchodný riaditeľ spoločnosti Hej.sk, najväčšieho internetového obchodu na slovenskom trhu, Vladimír Sušil pre Topky.sk povedal, ako je to so zľavami v rámci Black Friday u nich.
„Ceny pred Black Friday ani pred inými výpredajovými kampaňami umelo nenavyšujeme, vypočítavajú sa z ceny odporúčanej dodávateľom (maloobchodná cena), ktorá je jedinou pevnou cenou na neustále meniacom sa trhu,“ vysvetlil Vladimír Sušil.
„Na Black Friday sme sa tento rok pripravili o týždeň skôr, a preto sme ho odštartovali už minulý štvrtok 16.11. Zľavy tentokrát trvajú historicky najdlhšie a to do nedele 26.11 - teda celých 11 dní,“ dodal Sušil.
VÝZVA: Oklamali vaś niekedy v obchodnom centre v rámci zliav Black Friday? Ak áno, napíšte nám na vašu skúsenosť na tipy@topky.sk
Okrem toho, nám obchodný riaditeľ priblížil na čo sa môžu zákazníci tešiť. „Návštevníci e-shopu Hej.sk sa môžu tešiť na zaujímavé predvianočné zľavy, ktorých výška sa v mnohých prípadoch vyšplhá až na 80 percent. Black Friday sa dotýka širokého sortimentu Hej.sk a zákazníci môžu výrazne ušetriť pri nákupe mobilov, notebookov, ale aj veľkých či malých spotrebičov.“
Slovenský distribútor výživových doplnkov, GymBeam s.r.o. a jeho riaditeľ, Dalibor Cicman nám prezradil, ako sa na zľavový ošiaľ pripravujú.
„Produkty v rámci akcie Black Friday delíme do 3 skupín. Prvú skupinu tvoria etablované populárne produkty, u ktorých ľudia poznajú ich bežnú cenu a verifkujú nám pravdivosť ostatných zliav. Je to o dohode s výrobcami, pri ktorom produkte na akom množstve nám vedia dať najzásadnejšiu zľavu pri nákupe. Vtedy zohľadníme popularitu tohto produktu a väčšinou ho predávame úplne bez marže ako lákadlo,“ vysvetlil nám Cicman.
Ďalej nám Cicman objasnil, že druhú skupinu tvoria produkty, ktoré nie sú veľmi populárne a ľudia nepoznajú ich ceny. Väčšinou ich máme vo veľkom množstve na sklade buď my alebo dodávatelia. Keďže ich potrebujeme čo najskôr predať, dávame ich do atraktívnych zliav.
Riaditeľ GymBeamu nám povedal aj o tretej skupine. Tvoria ju produkty, ktoré ovplyvnilo trhové prostredie a vytvorilo na ne veľkú maržu. Vtedy vieme ľudí šokovať s vysokopercentnými zľavami . Tieto produkty majú väčšinou tie najväčšie percentuálne zľavy.
Ďalej sme sa spoločností pýtali, akú úspešnosť mali pri Black Friday v minulosti a aké očakávania majú od akcie teraz.
„Minulý rok sme v rámci akcie Black Friday spravili za jeden deň takú tržbu, akú štandardne robíme za 6 dní. Čiže to bolo približne 6 násobné navýšenie tržby oproti bežnému dňu,“ skonštatoval Dalibor Cicman, riaditeľ GymBeamu.
„Tento rok sme sa inšpirovali veľkými firmami, ktoré akciu predĺžili na viacero dní a zatiaľ sa nám to vyplatilo. V blížiacej sa akcii očakávame, že Black Friday nám navýši mesačnú tržbu zhruba o 20%,“ dodal Cicman.
Za hlavný prínos nákupnej udalosti Black Fiday spoločnosť považuje prínos nových zákazníkov, u ktorých si môžeme vybudovať dôveru. Našim poslaním je konvertovať ich na pravidelných zákazníkov.
Obchodný riaditeľ Hej.sk zhrnul úspešnosť akcie tiež. „Minuloročný Black Friday sa stretol s veľkým záujmom zo strany zákazníkov a rovnakú reakciu očakávame aj tento rok. Najväčší dopyt sme minulý rok zaznamenali po mobilných telefónoch, notebookoch, ale aj pomocníkoch do kuchyne a domácnosti, ako napríklad kuchynské roboty, sušičky bielizne, kávovary, mopy, vysávače a podobne,“ povedal Sušil.
Vladimír Sušil nám aj prezradil, že v minuloročnom Black Friday medziročne zaznamenali nárast predaja o 40%. A keďže má kampaň progresívny charakter, tento rok očakávajú navýšenie až o 60%.
Pýtali sme sa aj najväčšieho slovenského elektrodomu. Hana Búgelová, referentka marketingu pre NAY Elektrodom nám potvrdila dopyt Slovákov po obľúbenej elektronike. „Do Black Friday zaraďujeme produkty z obľúbených kategórií produktov, čiže smartfóny, televízory, herné konzoly, tablety, práčky, sušičky, malá biela technika. Ide väčšinou o populárne produkty a bestsellery – napríklad Huawei P9 lite, iPhone, PlayStation 4, Xbox One S, Ultra HD televízory,“ povedala Búgelová.
Na otázku, ako je to s cenami nám referentka marketingu odpovedala tiež. „Ceny nie sú pred akciou umelo navyšované a všetky produkty v našom Black Friday letáky sú zľavnené. Majú najnižšiu cenu za akú sa v NAY kedy predávali,“ vysvetlila Búgelová.
„Čo sa týka príprav, vzhľadom na očakávaný zvýšený záujem, bude v predajniach o 40% viac predajcov ako v obvyklý víkend,“ uzavrela marketingová referentka NAY Elektrodomu.
Obrátili sme sa aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorej sme sa pýtali, či už sa niekedy stretli so sťažnosťami spotrebiteľov, že ceny sú umelo navýšené aby po zľavnení boli pre zákazníkov lákavejšie.
„Spotrebiteľom odporúčame, aby si dali pozor na zahraničné internetové obchody, ktoré ponúkajú tzv. zľavy v akcii Black Friday. Tieto obchody nie sú v dozornej kompetencii SOI,“ informovala nás Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa ÚI SOI.