Prvá operná premiéra sezóny 2017/2018 v Štátnom divadle Košice, ktorou bude v piatok 27. októbra uvedenie opery Giuseppe Verdiho Falstaff na javisku Historickej budovy ŠD Košice, ašpiruje na označenie divadelná udalosť roka v Košiciach. Punc výnimočnosti jej dodáva nielen je prvé uvednie v Košiciach, ale predovšetkým réžia Jiřího Menzela.
Falstaff je nielen posledným dielom Giuseppe Verdiho, ale zároveň aj jeho jedinou komickou operou, ktorá sa stále hráva na svetových K napísaniu Falstaffa inšpiroval Verdiho jeho priateľ a libretista Arrigo Boito, ktorý našiel nielen námet, ale napokon napísal aj libreto. Základnú dejovú líniu čerpal zo Shakespearovej obľúbenej komédie Veselé Paničky windsorské a čiastočnú inšpiráciu našiel aj v jeho historickej hre Henrich IV. Hlavnou postavou opery je zhýralý rytier, tlsťoch Sir John Falstaff, ktorý zo svojho pohodlia v hostinci „U podväzku“ podniká smelé zálety za windsorskými paničkami. O poslednej Verdiho opere istý divadelný teoretik vyhlásil, že ak by sa niekto pokúšal spísať sedem divov hudobného sveta, tak by medzi nimi určite nechýbala.
Košického Falstaffa pripravoval realizačný tím vedený svetoznámym českým režisérom Jiřím Menzlom. Ten počas takmer dva mesiace trvajúceho skúšobného obdobia nezaprel svojský humor, ktorým sú pretkané jeho filmy a divadelné inscenácie. Aj pri práci na Falstaffovi sa riadil svojim jednoduchým krédom: „Hlavně, aby byla sranda.“ A hoci strávil celé skúšobné obdobie s ortézou na zranenej nohe, svojimi pripomienkami a poznámkami sa staral o dobrú náladu. „Javisko je celé moje, nie tvoje,“ s úsmevom káral počas jednej zo skúšok pri záverečnej scéne sólistu Mariána Lukáča, keď mu ukazoval, kde je jeho miesto a ten mu oponoval, že si myslel, že priestor v strede javiska je celý jeho.
„Falstaff ma oslovil tým, že to nie je tragická opera. Je to opera plná úsmevov a v tom je výnimočná. Väčšina opier je vážna a to ma nudí. Ja robím len komédie,“ dodáva Menzel. Hoci ho preslávila najmä jeho filmová tvorba a Oscar za film Ostře sledované vlaky, stále hovorí, že divadelná réžia mu je bližšia. „V divadle sa živí ľudia pozerajú na živých ľudí. Film to sú len tiene na plátne. Je to jednoducho jednosmerné. Ale divadlo je kontakt živého herca so živým divákom a to sa nedá ničím nahradiť,“ vysvetľuje Menzel. Podľa neho by malai diváci košického Falstaffa vidieť z jednoduchého dôcvodu: „Je to taká „hříčka“, ktorá neohromuje vážnou témou. Podľa mňa, to čo je na smiech a na čom sa človek zasmeje, vydrží určite dlhšie. Vo vážnosti je vždy trochu predstierania. A to jednoducho nemám rád. Mám radšej klaunov ako tragédov.“
O hudobné naštudovanie košickej premiéry Falstaffa sa postaral hosťujúci slovenský dirigent Martin Leginus. „Falstaff sa považuje za najťažší verdiovský titul. Dovolím si povedať, že je to dokonca jeden z najťažších titulov v talianskej opernej literatúre vôbec a jedna z najťažších ansámblových konverzačných komédií, aká kedy bola napísaná. Party, s ktorými sa musia sólisti popasovať, sú extrémne náročné. V rámci konverzačných komédií je to mimoriadna opera v tom, že ansámblové pasáže hudobne doslova letia, všetky roly sú rytmicky neuveriteľne háklivé a finále každého z dejstiev je výzvou i pre najlepšie operné domy,“ hovorí o Verdiho poslednej opere Leginus.
Scénu pre košického Falstaffa vytvoril Tomáš Moravec, kostýmy navrhla Petra Goldflamová Štětinová. O výborný zážitok sa postará aj vynikajúce obsadenie, v ktorom nechýbajú okrem domácich sólistov aj zaujímaví hostia. V postave Falstaffa alternujú Peter Mikuláš a Jiří Přibyl, Forda budú spievať Pavol Kubáň a Marián Lukáč, v postave Fentona diváci uvidia Martina Gyimesiho a Maksyma Kutsenka, v postavách windsorských paničiek Tatianu Paľovčíkovú, Luciu Kašpárkovú, Myroslavu Havryliuk a Janette Zsigovú, Mrs. Quickly si zahrajú Lenka Čermáková a Gabrielá Hübnerová. V ďalších postavách sa predstavia Pablo Cameselle, Jaroslav Dvorský, Anton Baculík, Václav Morys, Marek Gurbaľ, Michal Onufer, Adriana Banásová a Lenka Pavlovič.
- reklamná správa -