BRATISLAVA - Štrajk v slovenskom Volkswagene sa môže stať míľnikom na ceste k vyšším príjmom v celej strednej Európe. V najväčšom slovenskom súkromnom podniku, ktorý má tiež jedny z najvyšších miezd v krajine, sa od utorka štrajkuje. Zamestnanci chcú dostať pridané 16 percent. Požiadavky a odhodlanie odborárov v slovenskom Volkswagene presahujú čokoľvek podobného v posledných rokoch a naznačujú nový trend: stredoeurópske štáty už nebudú môcť v budúcnosti toľko konkurovať lacnou pracovnou silou ako doteraz. Kde je však pravda? Ako sa zarába v Nemecku a ako v Slovensku?
"Neprimerané navyšovanie platov je pre našu spoločnosť neprijateľné," reagoval šéf Volkswagenu Slovakia Ralf Sacht na požiadavky štrajkujúcich. Automobilky sú v strednej Európe najviditeľnejšou súčasťou modelu ekonomického rozvoja postaveného na lacnej a kvalifikovanej pracovnej sile. Aj preto štrajk Volkswagenu priťahuje pozornosť, hoci slovenský závod firmy rozhodne nie je najziskovejším v regióne. Obľúbeným argumentom pri zvyšovaní miezd - a to aj pri štrajku slovenského Volkswagenu - je "približovanie sa západnej Európe".
Video štrajku v bratislavskom Volkswagene
Koľko zarábajú vo Volkswagene
Bratislavská automobilka tvrdí, že priemerná hrubá mzda je 1 800 eur bez platov vrcholových manažérov. Noví zamestnanci však zarábajú oveľa menej. "Za posledných sedem rokov v podniku stúpla tarifná mzda v najrozšírenejšej, šiestej tarifnej triede o 21 percent. Teda z 848 eur na 1 027 eur a priemerný ročný rast dosahoval hodnotu troch percent," tvrdí šéf Moderných odborov Volkswagen.
Pozor na rýchle doháňanie
Komentátor známeho ekonomického portálu Bloomberg Leonid Beršidsky však pripomína, že stredná Európa by chcela priveľmi rýchlo dohnať platy Západnej Európy. Zároveň však dodáva, že pocit "kolónie západu" u Východoeurópanov by nemali Nemci alebo Francúzi podceňovať, inak hrozia ďalšie rozpory v Európskej únii.
Slováci zarábajú v priemere dvakrát menej ako Nemci, podľa dát OECD.
Beršidsky ilustroval stav ekonomík na dvoch grafoch. Prvý ukazuje (vyššie), že Nemci zarábajú v priemere dvakrát toľko ako Slováci, pritom náklady práce sú v Nemecku už nižšie ako na Slovensku.
V Česku chcú nasledovať Slovákov
V Česku už odborári uvažujú o nasledovaní Slovákov. "Potrebná väčšina zamestnancov ale stále nemá toľko odvahy, aby si požadovala rast miezd tak radikálnym spôsobom," uviedol šéf odborárov v nošovickom Hyundai Patrik Fupšo. Vo firme nedávno uzavreli dvojročnú kolektívnu zmluvu, ktorá zamestnancom pridá 12 percent.
Čo chcú zamestnanci
- zvýšenie mzdy o 16 percent
Čo ponúka automobilka
- Zvýšenie v tomto roku o 4,5 %
- V roku 2018 o ďalších 4,2 %
Časovo neobmedzený ostrý štrajk zamestnancov VW SK sa začal v utorok šiestej hodine. Ani po opakovaných rokovaniach aj pred sprostredkovateľom sa totiž odbory nedohodli s vedením firmy na zvyšovaní platov. Ide o prvý štrajk v histórii slovenského závodu tejto automobilky, ktorá na Slovensku pôsobí od roku 1991.
Aktualizované - 14:30
Moderné odbory Volkswagen (MOV) už vyzvali vedenie automobilky Volkswagen Slovakia (VW SK) na ďalšie rokovanie, na odpoveď čakajú. Štrajkujúci budú cez víkend doma, v plnej sile chcú v prípade neúspešného vyjednávania pokračovať v pondelok. Štrajkujúcich bolo dnes menej. Očakáva sa stanovisko spoločnosti.
Mimoriadny brífing vedenia spoločnosti Volkswagen Slovakia bude dnes o 15:30.