Pondelok23. december 2024, meniny má Nadežda, Naďa, zajtra Adam, Eva

Bratislavský Titanic: Statik o Moste SNP, dôvod, ktorý môže spustiť katastrofický scenár

Ing. Mgr. art. Peter Živner Zobraziť galériu (7)
Ing. Mgr. art. Peter Živner (Zdroj: Jan Zemiar)

BRATISLAVA – Most SNP nepochybne patrí medzi klenoty našej architektúry. Denne po ňom prejdú desaťtisíce áut, pretože je dôležitou spojnicou medzi centrom mesta a Petržalkou, no napriek tomu sa jeho rozsiahlejšej oprave viac ako 40 rokov nevenovala pozornosť. Zisťovali sme, aké sú jeho najväčšie nedostatky.

Podľa statika Petra Živnera je Most SNP unikátom, ktorým sa môžeme pýšiť aj vo svete. „Medzi zavesenými oceľovými mostmi, s rozpätím 300 metrov, nemá obdoby. Ide o jeden z najväčších mostov svojho druhu. Nad riekou Dunaj je zavesený len v troch bodoch, navyše v strede mostovky, čo je snáď ten najnepriaznivejší stav,“ vysvetľuje odborník a dodáva, že most je pre statikov zaujímavý aj tým, že je jeho hlavný nosný pylón naklopený, čo malo za následok komplikované hĺbkové pilótové zakladanie. „Keby bol pylón rovný (kolmý k hladine Dunaja), zakladanie pylóna by bolo niekoľkokrát jednoduchšie. Ale zase, koho zaujíma jednoduchosť?“ poznamenal ako pikošku Živner.

Ľudia sa začali báť: FOTO Diery a trhliny na Moste SNP, prepadne sa nám lávka pod nohami?!

K Mostu SNP sa viaže ďalšia zaujímavosť, o ktorej možno verejnosť nevie. Prechádzajú ním veľké potrubia s vodou. Ako upozornil statik, nejde o najbezpečnejšie riešenie, ale lacnejšie a efektívne riešenie prepravy pitnej vody cez Dunaj dodnes nebolo vymyslené. „Najhoršie by bolo, keby vodovodné potrubie prasklo a voda by nestihla odtekať. V tom prípade by to bolo veľmi nebezpečné , dokonca by sa dalo hovoriť o katastrofickom scenári,“ uvažuje Živner.

Bratislavský Titanic: Statik o
Zobraziť galériu (7)

V takom prípade by most enormnú váhu zaťaženia neuniesol a jeho oceľové laná by sa pretrhli. V smere zlomovej línie by sa zrútil do vody. „Mostovka by sa začala horizontálne vytláčať z výškového oblúka, potom by sa z mosta stala rovina a napokon by sa zdeformovala opačným smerom ako je v súčasnosti. Na petržalskej strane by sa mostovka začala nadvihovať. Vytvorila by takú jemnú sínusoidu. Posledným štádiom by bolo zrútenie mosta,“ objasnil statik.

Najväčšie kultúrne barbarstvo 20. storočia: Takto zmizla perla Bratislavy z povrchu zemského

Bratislavský Titanic: Statik o
Zobraziť galériu (7)

Pravidelné kontroly

Most SNP, ako aj ostatné mosty, sa spravidla navrhujú na životnosť 80 až 100 rokov. Ak je však most udržiavaný, pokojne môže vydržať dlhšie. Každý most prechádza zaťažkávacou skúškou, aby sa predišlo riziku. „Pri skúške je zaťaženie oveľa väčšie ako pri prejazde áut. Zaťažkávacia skúška pozostáva z plne naložených tatroviek, ktoré prechádzajú cez most v jednom aj druhom smere,“ ozrejmil Živner. Aj preto nie je dôvod na paniku, hoci má Most SNP za sebou už takmer jedno polstoročie života.

Na niektorých miestach je Most SNP aj po oprave výrazne poznačený koróziou.
Zobraziť galériu (7)
Na niektorých miestach je Most SNP aj po oprave výrazne poznačený koróziou.  (Zdroj: Jan Zemiar)

Ako Topky informovala hovorkyňa Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy Ivana Skokanová, Most SNP je pravidelne monitorovaný, revízie lán robíme napríklad vždy pomocou firmy s horolezeckým výcvikom. Geodetické merania sa vykonávajú dvakrát ročne. Do toho spadajú aj virtuálne statické a dynamické pulzné zaťažovacie skúšky. V Bratislave sa vykonávajú hlavné kontrolné prehliadky pravidelne každé štyri roky pre všetky mosty v správe Hlavného mesta SR Bratislavy. Osobitne sa sledujú okrem predpísaných meraní aj skúšky a revízie. Most SNP (jeho oceľová časť) ráta so zaťažením až do 333 ton.“

Bratislavský Titanic: Statik o
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Slabé miesta

„Všeobecne najchúlostivejšie miesta pri mostoch sú mostné uzávery. Na ilustráciu, ide o priečne štrbiny, ktoré po prejazde autom vydávajú hluk. Práve toto sú miesta, kde most najviac trpí. Pretože ak je zle vyhotovený mostný záver, tieto miesta sú v havarijnom stave ako prvé,“ doplnil statik. Podľa jeho skúseností by sa mali často vymieňať, to však nebýva pravidlom a v najlepšom stave nie sú ani mostné uzávery nášho architektonického skvostu. „V súčasnosti sa mostné závery vyrábajú aj s gumeným vrškom, ktorý výborne tlmí nárazy kolies a zvuk , ale majú nevýhodu, že sú drahé,“ dodal.

Dilatačná škára v časti pre chodcov.
Zobraziť galériu (7)
Dilatačná škára v časti pre chodcov.  (Zdroj: Jan Zemiar)

Okrem dilatačných škár sú dôležitým faktorom životnosti mosta aj pôsobenia živlov. V prípade Mosta SNP je problémom najmä postupujúca korózia, ktorej sa dá pri oceľových mostoch zabrániť starostlivosťou. „Most treba opravovať a natierať. Napríklad o Golden Gate v San Franciscu sa stará špecializovaná firma, ktorá každé dva roky natrie celý most. Kým prídu na koniec objektu, môžu začať od začiatku. U nás, bohužiaľ, nič také nefunguje. Robia sa len nutné opravy, pretože na Slovensku sme si zvykli na odpoveď zodpovedných orgánov: Nie sú peniaze na opravy,“ uzavrel statik.

Bratislavský Titanic: Statik o
Zobraziť galériu (7)
 (Zdroj: Jan Zemiar)

Viac o téme: StatikMost SNPPeter Živner
Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu