BRATISLAVA - Divadelné predstavenie po slovensky. Iba tak sa dá nazvať situácia, ktorá nastala v bratislavskej mestskej časti Petržalka. Bratislavčania čakali niekoľko rokov. Keď sa konečene dočkali, prišlo niečo, čo nikto nepredpokladal.
Otázka znie, či je to na zaplakanie alebo na pousmiatie. Bratislava sa dočkala svojej dlho sľubovanej električkovej trate, ktorá prechádza cez zrekonštruovaný Starý most smerom do Petržalky. Predstavenie, ktoré sa ťahá už niekoľko rokov dostáva svoju novú zápletku.
Budúci cestujúci si budú musieť ešte počkať. Termín začiatku premávania sa už po niekoľkýkrát bude presúvať. Dôvod je veľmi jednoduchý, teploty sa v posledných dňoch vyšplhali do výšin, a to zanechalo na novovybudovanej trati následky. Koľaje nezostali na mieste a zdeformovali sa. Pražce tiež nevydržali nápor horúcich dní. Informovali o tom na svojej webovej stránke imhd.
"Okamžite po zistení tejto situácie sa primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal spojil so zástupcom zhotoviteľa. Primátor nariadil preveriť všetky možné dôvody vzniku tohto problému. V tejto chvíli totiž zatiaľ nie je známe, z akých dôvodov sa trať v určitom úseku zvlnila. Primátor zároveň požiadal zhotoviteľa o okamžitú nápravu," vyjadrila sa hovorkyňa magistrátu hlavného mesta, Ivana Skokanová.
Kde sa teda stala chyba a ako dlho sa bude čakať na opravu, to je zatiaľ nepotvrdené. Uvidíme, ako kompetentní zareagujú a akou rýchlosťou budú vedieť dať chyby do poriadku. Podľa Skokanovej slov by mal výdavky na odstránenie vzniknutého problému znášať zhotoviteľ, kedže sa bude jednať o opravy v rámci záručnej doby.
V priebehu dňa sa k situácii vyjadril primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal: „S generálnym riaditeľom dodávateľskej spoločnosti sme sa dohodli, že závady na dotknutých častiach trate opravia. S prácami sa začne už zajtra tak, aby sprevádzkovanie trate nebolo ohrozené. Náklady na odstránenie závady sa, samozrejme, hradia zo záruky, takže na mesto to nebude mať žiadny finančný dopad.“ Ďalej dodal: „Zhotoviteľ musel preveriť všetky možné dôvody závady v projektovej dokumentácii, ako aj v metodických postupoch ukladania koľajového zvršku. V Petržalke sa kládli koľaje na duálny rozchod, čo je iný technologický postup ako v prípade iných električkových tratí.“
To, že závada bola spôsobená vysokými teplotami potvrdila aj Lenka Kubejová zo spoločnosti EUROVIA SK: „Závada nastala na otvorenej jazdnej dráhe, ktorá sa nachádza v Petržalke v smere od Bosákovej ulice po obratisko. Na všetkých ostatných úsekoch stavby NS MHD Bratislava I. časť je použitá pevná jazdná dráha a koľaj je kotvená do betónu. Zvlnenie nastalo v dôsledku vysokých horúčav aj napriek tomu, že podľa kontroly projektov bola trať navrhnutá dostatočne a v súlade s predpismi a normami. Nakoľko však použitie zdvojenej koľaje nie je bežné technické riešenie a neexistujú k tomu reálne skúsenosti, je predpoklad, že napriek dodržaniu všetkých normových parametrov pri projektovaní a realizácii, práve toto bolo príčinou vzniknutej deformácie.“
Informácie o presnom termíne sprevádzkovania električkovej trate smerom do Petržalky vydá hlavné mesto. Trať by mala byť podľa informácií sprístupnená v najbližšom čase.