LOS ANGELES - Černošský komik Chris Rock, ktorý sa v tomto ročníku odovzdávania cien americkej filmovej akadémie Oscar vrátil do úlohy moderátora večera, od prvej chvíle nenechal nikoho na pochybách, že sa v sále vznáša veľký slon - a on rozhodne nebude tým, kto by predstieral, že ho nevidí.
Tým príslovečným slonom bol rozruch okolo výhradne belošských nominácií vo všetkých hereckých kategóriách - a celkovo prevládajúce „belosti” najprestížnejších cien filmového sveta, napísala dnes agentúra Reuters.
#Oscars pic.twitter.com/Xt5ZWBYxKN
— Chris Rock (@chrisrock) 29. februára 2016
(Dajte si panáka vždy, keď Chris Rock spôsobí, že sa hľadisko bude cítiť nepríjemne.)
V úvodnom monológu prešpikovanom dráždivými slovami, pri ktorých si nebral servítku pred ústa, okrem iného opísal diskrimináciu v štýle „dievčenských spolkov”, ktorá postupuje celým filmovým priemyslom. Pripravil si tak javisko pre noc plnú gagov, ktoré sa opakovane vracali k témam rasovej politiky.
Tri a pol hodiny trvajúci naživo vysielaný program sa tak premenil na nie príliš zdržanlivú satiru poukazujúcu na problémy začlenenia menšín a spoločenské rozmanitosti. Nadviazal tak okrem iného na kampaň vedenú na sociálnych sieťach pod tagom #OscarsSoWhite (príliš biele Oscary) a hnutia Black Lives Matter (na čiernych životoch záleží).
Rock si na slávnostný večer obliekol biele sako a nenútene sa predstavil ako moderátor programu, „inak známeho ako Ceny bielych ľudí”, a dodal: „Uvedomte si, že keby nominovali aj moderátorov, tak by som túto prácu nedostal.”
Od tej chvíle bolo jasné, že si Rock nemieni brať servítky. S hraným pobavením sa napríklad čudoval, prečo sa v 50. alebo 60. rokoch nikdy nezdvihol taký odpor ako tento rok proti nedostatku rasovej rozmanitosti. A sám si odpovedal: „Pretože vtedy sme mali k protestom vážne veci.”
„Boli sme veľmi zaneprázdnení tým, ako nás znásilňovali a lynčovali, než aby sme sa starali, kto sa stal najlepším kameramanom,” pokračoval. „Keď sa vám babička hojdá na strome, je vážne ťažké zaujímať sa o to, aký je najlepší zahraničný dokumentárny film.”
Ostrá kritika ale nesmerovala len na Hollywood. Jeden z najväčších výbuchov smiechu vyvolal, keď zažartoval, že každoročná oscarová pripomienka v podobe zostrihu všetkých filmových hviezd, ktoré v predchádzajúcom roku zomreli, by mala byť radšej venovaná „černochom, čo vlani zastrelili policajti, keď išli do kina”.
Tento motív po úvodnom monológu pokračoval aj vo vstupoch a predkrútených klipoch počas celého večera. Počas jedného z nich - paródiu na scénu z nominovanej sci-fi drámy Marťan o astronautovi, ktorý uviazol na Marse - Rock vo filme nahradil marťanského stroskotanca Matta Damona. A hádka činiteľov NASA, či má alebo nemá cenu pokúsiť sa dostať ho späť na Zem, tým nabrala nový rozmer.
V ďalšej scénke Rock v smokingu vošiel do kina v Comptone, prevažne černošskom predmestí Los Angeles, a spýtal sa niekoľkých návštevníkov, či videli niektorý z filmov nominovaných na tohtoročné Oscary. Nikto neodpovedal kladne. Ale všetci povedali, že videli a páčila sa im kritikou ocenená hip-hopová dráma Straight Outta Compton, ktorá nebola nominovaná v žiadnej z kategórií.
Aby trochu vyvážil spoločenskú satiru jemnejším humorom, pozval päťdesiatjedenročný Rock do hľadiska členky skautskej družiny svojej dcéry, aby hosťom usadeným na sedadlách predávali skautské sušienky. Táto skautská prepadovka im vyniesla viac než 65.000 dolárov.