SMOLENSK/VARŠAVA - 10. apríla 2010 je dátum, ktorý si pamätá každý Poliak. V tento osudný deň prišlo Poľsko o hlavu štátu, keď na smolenskom letisku v hustej hmle havarovalo lietadlo s celou poľskou delegáciou smerujúcou na spomienkové podujatie pri príležitosti 70. výročia katynskej masakry. V uplynulých dňoch vyšetrovatelia zverejnili prepis rozhovorov z pilotnej kabíny vládneho lietadla Tupolev Tu-154, na verejnosť sa dostala zrejme aj posledná fotografia z lietadla.
Fotografia, ktorú exkluzívne získal poľský spoločensko-politický magazín Newsweek, zachytáva niekoľko osobností politického života, Leszeka Deptułu či Wiesława Wodu, ale aj Piotra Nurowskiho, predsedu poľskej olympijskej komisie či poľskú sociálnu aktivistku Annu Mariu Borowsku. Pri havárii lietadla zahynulo všetkých 96 ľudí na palube, vrátane poľského prezidenta Lecha Kaczyńského, jeho manželky a desiatok osobností poľského politického a kultúrneho života.
Newsweek opublikował jedno z nowych zdjęć z Tupolewa pic.twitter.com/GPxFoQbJAN
— Michał Olech (@MichalOlech) 12. Duben 2015
Prepis posledných 40 minút letu má desiatky strán, spolu s analýzami a posudky znalcov obsahuje zverejnený súbor bezmála 200 strán. Z dokumentov vyplýva, že v pilotnej kabíne okrem kapitána a druhého pilota boli aj ďalšie osoby, vrátane veliteľa poľského letectva generála Andrzeja Blasika. Podľa oficiálnej verzie vyšetrovania mohli za zrútenie lietadla piloti, ktorí sa rozhodli pristáť pri Smolensku napriek hustej hmle. Poľskí vyšetrovatelia však tvrdia, že čiastočne sú za tragédiu zodpovední aj ruskí dispečeri, ktorí vraj poskytli pilotom chybné inštrukcie.
Delegácia smerovala na miesto v Katynskom lese pri Smolensku, kde rovnako ako aj na iných miestach vtedajšieho Sovietskeho zväzu, zavraždili príslušníci sovietskej tajnej služby v apríli a máji 1940 takmer 22 000 zajatých poľských dôstojníkov a ďalších Poliakov. Až do 90. rokov minulého storočia Rusko odmietalo priznať zodpovednosť za tento čin.
PREPIS ZÁZNAMU
Výňatky zo záznamu, vrátane komunikácie počas poslednej minúty letu (kapitán lietadla je označený písmenom K, druhý pilot 2P, veliteľ letectva V, navigátor N, riaditeľ protokolu R; ďalšie osoby, ktorých identifikácia je nejasná, sú označené ako DO; časové údaje sa vzťahujú k času na palube lietadla).
08:14:27 ruský dispečer v rádiu anglicky oznamuje zlú viditeľnosť a hmlu na letisku: Smolensk eee visibility fourzero-zero meters.fog.
08:14:27 N: K*rva!
08:14:28 2P: Čoo? (Zaskočenie, údiv, reakcia na informácie o hmle - pozn. poľského znalca)
08:14:59 V: Naše meteo je naozaj sk*rvené.
08:15:32 Ťukanie na dvere
08:15:32 DO: Čo je?
08:15:33 DO: Pivo, ty nepiješ?
...
08:26:15 K: Pán riaditeľ, máme teraz hmlu.
08:26:19 K: Pri momentálnych podmienkach nedokážeme pristáť.
08:26:24 K: Skúsime sa priblížiť, urobíme jedno priblíženie na pristátie, ale pravdepodobne z toho nič nebude.
08:26:29 K: Čiže, prosím, porozmýšľať nad rozhodnutím, čo budeme robiť.
08:26:33 R: Budeme to skúšať, až sa to podarí.
08:26:35 K: Nemáme toľko paliva, aby na to stačilo.
08:26:41 R: Tak to máme problém!
08:26:42 K: Môžeme tu ostať pol hodiny a potom odletieť na náhradné letisko.
08:26:45 DO: Je náhradné letisko?
08:26:47 K: Minsk alebo Vitebsk.
...
08:27:33 DO: vypadnú odtiaľ, kamoš.
08:27:35 DO: Áno.
08:27:36 K: Choďte, sakra!
...
08:30:30 R: Prezident ešte nerozhodol, čo urobíme.
...
08:30:42 2P: Sú tu mraky.
...
08:30:48 K: A hmla.
...
08:32:15 DO: Prečo cestujúci nesedia na svojich miestach? (Tretia osoba reaguje na prítomnosť ďalších ľudí v pilotnej kabíne - pozn. poľského znalca)
...
08:40:06 V kabíne znie výstraha pred priblížením k zemi: TERRAIN AHEAD!
08:40:08 2P: Hovoríš zbohom!
08:40:09 K: Nieee, niekto si to zodpovie!
08:40:11 V: U-va-žuj!
...
08:40:12 Ruský hlas v rádiu upozorňuje na zostupný kurz.
08:40:13 Je sedem metrov (lietadlo klesá sedem metrov za sekundu).
...
08:40:20 DO: Nemusíme presne.
08:40:21 V: Vojdeš sa, len do toho!
08:40:31 V rádiu znie ruský pokyn: Zapnite svetlá.
08:40:31 TERRAIN AHEAD!
08:40:33 N: 200
08:40:36 N: 150
08:40:38 TERRAIN AHEAD!
08:40:38 To sa nepodarí (slová sú prehlušené výstrahou TERRAIN AHEAD!).
08:40:40 TERRAIN AHEAD!
08:40:41 V: 100 metrov.
08:40:41 Zaznieva automatická výzva na stúpanie: PULL UP!
08:40:41 N: 100.
08:40:42 PULL UP!
08:40:43 PULL UP!
08:40:44 PULL UP!
08:40:45 TERRAIN AHEAD!
08:40:47 DO: Blázni!
08:40:48 2P: Klesajte pomalšie.
08:40:49 N: 90.
08:40:49 N: 80.
08:40:49 2P: Odchádzame (intonácia skôr ako otázka).
08:40:50 PULL UP!
08:40:51 N: 60.
08:40:51 DO: Dobre.
08:40:51 N: 50.
08:40:51 V rádiu rusky: Horizont 101.
08:40:52 PULL UP!
08:40:54 V rádiu rusky: Kontrola výšky horizontu!
08:40:54 Zvuk pripomína ľahký náraz o trup
08:40:54 N: 20 !!!
08:40:55 PULL UP!
08:40:55 Zvonenie rádiomajáku
08:40:56 PULL UP!
08:40:57 Tri ľahké údery o konštrukciu lietadla za sebou
08:40:58 Zvuk pripomínajúci silnú ranu
08:40:58 PULL UP!
08:40:58 Zvuky pripomínajúce zmršťovanie konštrukcie
08:40:59 PULL UP!
08:40:59 Zvuk pripomínajúci zrážku vo veľkej rýchlosti
08:40:59 V: K*rvafix!
08:40:59 PULL UP!
08:41:00 PU ...
08:41:00 Hlasné zvuky ničenia konštrukcie letúna
08:41:01 Ruský hlas v rádiu: Odleťte na druhý okruh!
08:41:02 Stlmený krik
08:41:02 Ó, Bože!
08:41:03 K*rva!
08:41:03 Silná rana