BRATISLAVA – Každé zamestnanie má svoje osobité výhody aj nevýhody. Existujú však aj také, o ktorých sa veľa hovorí, i keď vlastne ľudia väčšinou vôbec nevedia, ako to "v skutočnosti chodí". Jedným z nich je určite povolanie taxikára. Keď si prečítate tento článok, budete sa diviť, prečo to vlastne niekto dobrovoľne robí!
Zákazníci sa podľa svedectiev taxikárov prekvapivo často sťažujú na to, koľko musia zaplatiť. Ak sa však zbežne pozriete na to, koľko ich stojí prevádzka auta a ďalšie s tým súvisiace náklady, musíte priznať, že to nemajú jednoduché. Ak opomeniem všetky neplánované opravy auta, aj na pravidelnej báze minú taxikári majland.
„Mesačne prejazdíme od 400 do 700 eur (ako kto, rôzne kritériá, kilometre), servisná prehliadka – olej, filtre, cca každé tri mesiace – okolo 100 eur. Platíme si stanoviská a prenájom vysielačiek, od 150 do 200 eur, každé dva roky psychotesty plus lekárska prehliadky (cca 100 eur),“ začína vymenovávať neznámy taxikár na populárnej stránke Denník taxikára.
Pridáva odvody, telefón, čistenie auta – to sú už viac menej nepovinné zložky, no ak si vezmeme, že aj auto si väčšina taxikárov spláca a zo zárobku chce živiť prípadne rodinu, bývať a stravovať sa, tak to určite nie je jednoduché. Najmä v menších mestách, kde sú ceny nižšie kvôli konkurencii a zároveň je menší dopyt, tak je vyžitie niekedy naozaj náročné.
Zároveň, zážitky so zákazníkmi, ktoré kolujú Facebookom, by veľa ľudí odradili od takejto roboty. Každý, kto vo svojom zamestnaní pracuje s ľuďmi, musí vedieť, že práve oni z človeka vyčerpávajú najviac energie. Takto sa posťažoval jeden z taxikárov:
„Tak dnes som mal ozaj piatok "blbec". Doslova každý druhý zákazník... ehm, celé zle.. Ale top bol:
Ja: 3,90 poprosím.
Zákazník mi dá päťku a idem mu vydať a on:
Z: To snáď nemyslíte vážne, že mi to idete dávať v drobnom!
Ja: A ako Vám mám vydať z päťeurovky?
Z: Mne to je jedno, ale tie drobáky si nechajte!
Ja: Tak ďakujem, dovi...
Z: Aké dovi?! Ešte mi vydajte!
Ja: Ale veď ste mi povedali, že si to mám nechať!?
Z: Ale drobné a ostatné mi vydajte.
Ja: Ale dali ste mi päť eur a máte platiť 3,90... Ako Vám vydám 1 euro a 10 centov?
Z: Mňa to nezaujíma!
Ja: Ok, tak tu máte to euro desať a dovi!“
Iný príbeh je rovnako nepríjemný:
„Z: Koľko to bude?
Ja: 4,20
Vytiahne 500-eurovku...
Ja: Nehnevajte sa, ale nemám Vám vydať. Nemáte menšie? 50 alebo 100?
Z: Čo?! Sku*vený taxikár ku*va pi*a nemá z 500ky... veď to už ani nie je peniaz a nemáš?!
Štyri pumpy, ktoré sme obehli tiež nemali, na piatej urobil nákup. Zaplatil 4,20 a dodal: Ešte šťastie, že ja nemám okolo seba takýchto chudobných ľudí...“
Ako však autor na sociálnej sieti dodáva, nesťažuje sa: „Viem si živo predstaviť tú diskusiu pod týmto príspevkom, ale nepísal som ho sem kvôli tomu, že sa chcem sťažovať, pretože ja aj napriek všetkému svoju robotu milujem!“ Peniaze a určitá voľnosť vo výbere z oboch strán sú však zrejme dôvodmi, prečo sa od spustenia aplikácie Hopin na Slovensku čoraz viac taxikárov rozhodlo využívať túto službu.
Pre tých, ktorí nemajú smartfóny alebo o Hopine ešte nepočuli, ide o systém podobný dispečingu taxislužieb, akurát omnoho dokonalejšom. Najlepšia slovenská aplikácia minulého roka je užívateľmi hodnotená od 4,4 do 5 hviezdičiek, čo je naozaj úspech. Službu pritom využíva čoraz viac zákazníkov aj taxikárov. Niekoľkých sme sa opýtali, ako sa im darí.
Zatiaľ čo opatrnejší z nich si ponechali aj svoje predošlé zamestnanie, teda klasickú prácu pre konkrétnu taxislužbu, iní sa rozhodli rovno pristúpiť k výhradnému využívaniu Hopinu. Ako to funguje? Cez aplikáciu si viete s prehľadom objednať taxík, dozviete sa o všetkom od vlastných jázd, cez presnú polohu taxíka, až po meno a priemerné hodnotenie taxikára.
Ako sú s aplikáciou spokojní taxikári? „Určite sa z toho dá uživiť, ak niektorí tvrdia, že nie, tak len preto, že sú leniví a nerobia toľko, koľko by mohli,“ povedal nám jeden z nich. Iný dodal: „Cez aplikáciu viete komunikovať so zákazníkom priamo, napíšete si, čo a ako, cez dispečing to trvalo dlhšie a často sa tam vyskytli určité dezinformácie.“
Iný systém objednávania taxíkov mal pozitívny dopad aj na zákazníka, najmä na cenu a kvalitu služieb. Mladé, tanca chtivé slečny dokonca priznali, že sa menej boja, keďže si môžu objednať len taxikára, ktorí ich už viezol, a tak vedia, že ide o slušného človeka bez postranných úmyslov. Práve takýto taxikári sú v meste žiadaní, tak už im len zaželať slušnejších a chápavejších zákazníkov.