Pondelok23. december 2024, meniny má Nadežda, Naďa, zajtra Adam, Eva

Úspešné deti nepotrebujú vysoké IQ: Nová štúdia priniesla prekvapujúce závery

Ilustračné foto Zobraziť galériu (2)
Ilustračné foto (Zdroj: thinkstock)

BRISBANE – Austrálska štúdia, ktorá porovnávala inteligenciu a osobnosť ako kľúčové faktory úspechu v škole, prekonala viaceré očakávania. Spochybnila totiž výsledky predchádzajúcich výskumov.

Podľa najnovšej austrálskej štúdie predpovedá osobnosť úspech v škole oveľa viac, ako inteligencia meraná tradičnými štandardizovanými testami. Študenti, ktorí sú otvorenejší a svedomitejší, žnú ovocie úspechu častejšie ako tí inteligentní bez dôležitých osobnostných predpokladov.

Vedci u študentov porovnávali tzv. Big Five, teda päť dôležitých osobnostných faktorov ako extraverzia, neuroticizmus, prispôsobivosť, svedomitosť a otvorenosť voči skúsenosti. Študenti najprv vypracovávali testy formou sebahodnotenia a potom vedci požiadali ich spolužiakov, aby ich ohodnotili. Z testov sebahodnotenia vyplynulo, že osobnosť je rovnako významná, ako inteligencia. A z hodnotení ostatných dokonca vyplynulo, že je štyrikrát dôležitejšia ako inteligencia!

Úspešné deti nepotrebujú vysoké
Zobraziť galériu (2)
 (Zdroj: thinkstock)

Najdôležitejšou vlastnosťou úspechu je totiž otvorenosť a svedomitosť. Otvorenosť súvisí so zvedavosťou a je číslom jeden na dosiahnutie tvorivých výsledkov. Spolu so svedomitosťou je otvorenosť esom v rukáve pre tých, ktorí ašpirujú na výborné študijné výsledky.

Úspech vyhľadáva pripravených

„Snaha je rovnako dôležitá ako fakt, či sú študenti chytrí,“ povedal Arthur Poropat, vedúci autor psychologickej štúdie. Študenti s lepšie vybavenou osobnosťou totiž skórovali nielen v testoch, ale aj v škole.

Výskum priniesol veľmi pozitívny vklad do pôvodných tvrdení, podľa ktorých nemôžu byť menej inteligentné deti veľmi úspešné. Zistenie, že osobnosť môže byť podstatnejšia ako IQ, môže deti motivovať, aby rozvíjali svoju pracovnú morálku a intelektuálnu zvedavosť. Okrem toho, aj vysoko inteligentní študenti si môžu z osobnostne nadaných ľudí zobrať príklad a pestovať v sebe tieto vlastnosti.

„Osobnosť človeka má potenciál robiť zmeny a niektorí učitelia sa práve tieto aspekty snažia u žiakov povzbudiť, pretože to vedie k väčšej kapacite učenia,“ vysvetlil Poropat. „Avšak, existuje len málo dôkazov, ktoré by podporili tézy, že inteligencia sa dá naučiť, napriek popularite rozličných podporných kognitívnych aplikácií či tréningových programov,“ dodal vedec. Informácie o výskume priniesol server Sciencedirect.com.

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu