Sobota2. november 2024, dnes je Pamiatka zosnulých,

Stratilo sa ďalšie malajzijské lietadlo: Je pravdepodobne na dne mora

Ďalšie stratené malajzijské lietadlo mätie hlavu aj odborníkom. Zobraziť galériu (23)
Ďalšie stratené malajzijské lietadlo mätie hlavu aj odborníkom. (Zdroj: archív)

JAKARTA - Lietadlo malajzijskej nízkonákladovej spoločnosti AirAsia s veľmi dobrou povesťou so 162 ľuďmi na palube smerujúce z indonézskej Surabaye do Singapuru stratilo kontakt s letovou kontrolou v Jakarte. Indonézske úrady začali rozsiahlu pátraciu akciu.

11:55 Odborníci sa domnievajú, že lietadlo, zrejme vrak, sa nájde do 24 hodín. Objekty neznámeho pôvodu, ktoré sa zatiaľ našli, však nepochádzajú zo strateného Airbusu, potvrdili to úrady na tlačovej konferencii.

11:21 "Na základe našich súradníc predpokladáme, že je v mori," uviedol pre reportérov šéf indonézskeho úradu podieľajúceho sa na hľadaní zmiznutého lietadla, zatiaľ sa však v podobnom duchu vyjadrujú len indonézski predstavitelia.

10:59 Indonézska helikoptéra si všimla dve ropné šrvny v oblasti, ktorú prehľadávali, no neboli schopní presne určiť odkiaľ pochádzajú, respektíve čo je ich zdrojom.

10:47 Indonézsky šéf operácie, ktorej hlavnou úlohou je nájsť let QZ8501, smutne konštatoval, že lietadlo je pravdepodobne "na dne mora".

Stratilo sa ďalšie malajzijské
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: SITA)

10:21 "Nemôžeme si byť istí, či ide o časti nezvestného lietadla (spoločnosti) AirAsia. V tejto chvíli sa presúvame do uvedenej oblasti, kde je nízka oblačnosť," vyhlásil kontradmirál Dwi Putranto na margo údajne nájdených trosiek.

10:04 Rozsiahleho pátrania po zmiznutom lietadle v oblasti Jávskeho mora sa zúčastňuje 12 lodí indonézskeho námorníctva, päť lietadiel, tri vrtuľníky a niekoľko vojenských lodí. Svoje lode a lietadlá poskytol aj Singapur, Malajzia a Austrália.

9:56 Na miesto dorazili dve lode singapurského námorníctva, ktoré boli vyslané ešte v noci z nedele na pondelok, potvrdil to singapurský minister obrany.

9:45 Keďže pátracie lietadlá možno našli trosky strateného Airbusu, celý svet čaká, ako dopadne prehľadávanie dna pomocou lokalizačných detektorov.

Ďalšie stratené malajzijské lietadlo
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: Twitter)

9:34 Austrálske lietadlo AP-3C Orion vypátralo niekoľko objektov v blízkosti ostrova Nangka, asi 160 kilometrov juhozápadne od Pangkalan Bun, neďaleko centra Kalimantan, inými slovami 1120 kilometrov od miesta, kde lietadlo stratilo kontakt. Úrady zatiaľ nemohli poskytnúť potvrdenie, či ide o trosky lietadla.

9:21 Indonézania prijali pomoc až dvoch pátracích skupín zo Singapuru so špeciálnou výbavou, podvodnými lokalizačnými detektormi, čo naznačuje, že lietadlo hľadajú najmä na dne oceánu.

9:14 Austrálske lietadlá hlásia, že objavili v mori objekt v zóne pátrania po stratenom lietadle spoločnosti AirAsia.

9:03 Na palube lietadla typu Airbus 320-200 bolo 155 občanov Indonézie, traja Juhokórejčania a jeden Singapurčan, Malajzijčan a Brit, z toho 16 detí a jedno batoľa. Stroj, poistený nemeckou spoločnosťou, riadil pilot pochádzajúci z Francúzska.

8:50 Po stroji okrem Indonézanov pátrali aj Singapurčania a pomoc ponúkli aj Spojené štáty, Malajzia, Veľká Británia, Južná Kórea, Austrália a India. Hovorca americkej Národnej rady pre bezpečnosť dopravy (NTSB), ktorá vyšetruje veľké dopravné nehody, vyhlásil, že rada monitoruje situáciu okolo nezvestného letu AirAsia číslo QZ8501 a je pripravená v prípade potreby poskytnúť indonézskym orgánom pomoc.

Ďalšie stratené malajzijské lietadlo
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: Twitter)

21:00 Let QZ 8501 je v poradí 84. záhadne zmiznutým letom od roku 1948. Zatiaľ najväčšou záhadou v dejinách letectva je podľa portálu Fastcodesign.com let Malaysia Airlines 370. Lietadlo jednoducho 8. marca 2014 zmizlo z povrchu zeme bez najmenšej stopy a známej príčiny.

Najčastejšie zmiznutia lietadiel sa odohrali v 50. rokoch, ale vtedy boli komunikačné technológie na oveľa nižšej úrovni. Pod zmiznutie niekoľkých lietadiel sa takisto podpísal údajný Bermudský trojuholník a niektoré stroje boli objavené až po mnohých rokoch. Tak ako Boeing 727, ktorý sa stratil v roku 1985 a v roku 2006 jeho vrak našla skupina turistov v ľadovci, na ozrutnej hore Illimani v Bolívii.

20:40 Pátracie lode spolu s vrtuľníkmi a lietadlami Hercules zo Singapuru budú v pátraní pokračovať hneď po východe slnka.

20:30 Medzi tými, ktorí sa druhýkrát narodili, je aj Chandra Susanto zo Surabaye v Indonézii. Mal totiž cestovať v stratenom lietadle so svojou ženou a tromi malými deťmi! Letenky však včera zrušil, pretožu mu ochorel otec. Teraz za otcovu chorobu ďakuje Bohu, ale je mu ľúto tých, ktorí sa stratili.

Zrušená letenka im zachránila život
Zobraziť galériu (23)
Zrušená letenka im zachránila život  (Zdroj: YouTube)

20:00 Na palube lietadla smerujúceho do Singapuru bol aj Brit Chi Man Choi so svojou dvojročnou dcérkou Zoe. Je jedným z mála cestujúcich, ktorých totožnosť médiá zverejnili.

Chi Man Choi
Zobraziť galériu (23)
Chi Man Choi  (Zdroj: Twitter)

19:00 Oblasť, v ktorej došlo k zmiznutiu, je pre meteorológov dobre známa. Nachádza sa v blízkosti rovníka, kde do výšky stúpa vhlký, tropický vzduch, ktorý sa ochladzuje do mrakov. Z nich vznikajú silné dažde. Pretínajú sa tu pasáty, ktoré mohli počas búrky spôsobiť turbulenciu lietadla. Za zmienku stoja aj nezvyčajne smrtiace záplavy a prudké dažde, ktoré nedávno postihli Indonéziu i Malajziu a spôsobili mnoho škôd.

Lietadlo sa podľa odporníkov mohlo dostať do tzv. ľadovej polevy v horných vrstvách búrky. Búrkové mraky obsahujúce ľadové kryštály predstavujú pre lietadlá značné nebezpečenstvo.

Prúdenie pasátov
Zobraziť galériu (23)
Prúdenie pasátov  (Zdroj: Wikipedia)

19:00 Podľa indonézskeho ministerstva dopravy boli v čase zmiznutia lietadla v oblasti hlásené búrky s mrakmi až do výšky zhruba 15 kilometrov.

Čo sa skutočne mohlo stať?

Kým sa množia špekulatívne teórie samozvaných odborníkov na katastrofy, aj leteckí experti dali hlavy dokopy. Hovoria o piatich možných príčinách zmiznutia letu QZ 8501.

Mechanická porucha

Stratený model airbusu podľa leteckých expertov spĺňa vysoké bezpečnostné štandardy.Gideon Ewers si myslí, že je málo pravdepodobné, že by došlo k závažnej mechanickej poruche. Väčšina nehôd bola spôsobená skôr inými, než technickými problémami.

Zásah bleskom

Pilot požiadal pred zmiznutím o zvýšenie výšky letu, aby sa vyhol hustým mrakom. Podľa kapitána Mikea Viviana môže búrka spôsobiť obrovské poškodenie lietadla. V oblasti, v ktorej let zmizol, však poveternostné podmienky nie sú veľmi nezvyčajné a tamojší piloti sú expertmi na orientáciu. Preto je podľa neho nepravdepodobné, že by lietdalo z radaru vymazali vrtochy počasia.

Ľadová smršť

Lietadlo sa mohlo vo výške dostať do ľadových podmienok nad Jávskym morom. To je podľa experta Raya Karama Singha oveľa pravdepodobnejšie, ako zásah bleskom.

Úmyselné zmiznutie

Piloti AirAsia zvyknú podľa odborníka na leteckú prevádzku a bezpečnosť Davida Learmounta udržiavať kontakt so strediskom až do poslednej minúty. Pilotovou mantrou je udržať let, sledovať navigáciu a potom komunikovať. Niečo možno rozptýlilo ich pozornosť tak, že neboli schopní viesť rozhovor, povedal Learmount. Toto sa obvykle stáva pri teroristických útokoch,“ vysvetlil odborník.

Zlyhanie pilota?

Kapitán lietadla mal nalietaných asi 20-tisíc hodín v praxi. Takmer 7-tisíc hodín nalietal v AirAsia. Bol veľmi skúseným pilotom, informoval Sky News.

Letecký expert Gideon Ewers
Zobraziť galériu (23)
Letecký expert Gideon Ewers  (Zdroj: Twitter)

17:50 Niektorí z čakajúcich rodinných príslušníkov mali na palube viac príbuzných. Jedna žena v krízovom centre oznámila, že v lietadle bolo sedem členov jej rodiny, vrátane matky a brata.

17:25 Výkonný riaditeľ nízkonákladovej leteckej spoločnosti AirAsia vyhlásil, že nechce špekulovať o tom, čo sa stalo s nezvestným lietadlom so 162 ľuďmi na palube a sústredí svoju pozornosť na rodiny cestujúcich a posádky.

„V tejto chvíli nevieme, čo sa stalo. Nešpekulujme o tom,“ zdôraznil Tony Fernándes na tlačovej konferencii na medzinárodnom letisku Juanda v druhom najväčšom indonézskom veľkomeste Surabaja, ktoré je metropolou provincie Východná Jáva. „Našou starosťou teraz sú rodiny a najbližší príbuzní... Samozrejme to je pre nás veľký otras,“ dodal riaditeľ.

Tony Fernandes
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: SITA)

O zmiznuté lietadlo sa začali zaujímať konšpirátori

Záhada zmiznutého lietadla vyvoláva rozličné špekulácie. Mnohí začali stratený let QZ 8501 prirovnávať k malajzijskému letu MH 370 z 8. marca 2014. Lietadlo vtedy takisto nevyslalo núdzový signál a ani počasie nebolo problematické. Doteraz nikto nevie, aký osud postihol malajzijské lietadlo, z ktorého sa od apríla nenašla ani jediná troska.

Podľa konšpirátorov je zmiznutie ďalšieho lietadla až príliš podozrivé a zahŕňa mnoho nejasností. Súčasne však priamo odkazuje na spojitosť s letom Malaysia Airlines 370. Obe lietadlá stratili kontakt s riadením letovej prevádzky, obe zmizli v ázijských vodách a obe mali na palube viac ako sto pasažierov, uvádza webový portál Heavy.com.

Radikálni islamisti

Niektorí si začali klásť otázku, či za zmiznutiami nestoja plánované teroristické útoky.Medzi podozrivými skupinami sú aj jednotky extrémistov Islamského štátu, resp. islamistická menšina Ujgurov, ktorí žijú v čínskej provincii Sin-ťiang. 

Ekonomický terorizmus

Iní hovoria  o terorizme zo strany svetových veľmocí. Hospodárstvo v krajine dlhé roky trpelo a teraz, keď sa vzmáha, môže ísť o pokus zničiť jeho cestovný ruch.

Testovanie diaľkového pilota

Tri lietadlá z rovnakého regiónu - to už nie je náhoda. Jedným z vysvetlení tragédie je teória, že niekto "hackol" technológiu lietadla, aby otestoval diaľkového pilota, ktorý by mohol byť použitý pri teroristických útokoch.

Žiadna z teórií však nevysvetľuje, kde sa lietadlo s desiatkami cestujúcich nachádza. Bolo zostrelené? Skončilo v hlboko v mori? Mohlo niekde núdzovo pristáť?

Ľudia stále veria, že sa mohol stať zázrak

16:00 V dome kapitána lietadla sa schádzajú jeho susedia, známi a príbuzní, aby sa modlili. Ľudia ešte stále veria, že sa mohol stať zázrak a pasažieri sú nažive.

15:30 Do hľadania trosiek sa zapájajú aj singapurské lode.

Stratilo sa ďalšie malajzijské
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: Twitter, )

15:10 Komerčné lety zvyčajne cestujú s dostatočnými zásobami paliva. Panujú však obavy, že ako čas plynul, lietadlu mohlo dôjsť palivo v prípade, že sa nezrútilo do mora.

15:00 Poslednú technickú údržbu lietadlo absolvovalo 16. novembra 2014.

14:55 Na nové správy na letisku v Surabayi čakajú aj zástupy novinárov.

Stratilo sa ďalšie malajzijské
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: Twitter)

14:45 Hoci mnohé indonézske spoločnosti majú zakázané lietať do krajín Európskej únie, spoločnosť AirAsia na čiernom zozname nebola. Podľa hodnotení patrí medzi spoločnosti, ktoré dodržiavajú najvyššie bezpečnostné štandardy.

14:35 Stratené lietadlo bol šesť rokov starý Airbus A320. Tento model prvýkrát vzlietol v roku 1987. Historicky patrí medzi najbezpečnejšie lietadlá. Na konte má tento model iba sedem tragických letov v porovnaní s inými.

Stratilo sa ďalšie malajzijské
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: Twitter)

14:30 Podľa vyšetrovateľov mohol lietadlo zasiahnuť blesk a s najväčšou pravdepodobnosťou sa zrútilo do mora. Pre tieto dohady však dosiaľ neexistujú dôkazy.

Pátranie prerušili

14:15 Indonézske orgány prerušili pre tmu pátranie po lietadle Airbus A320-200 dnes o 17.30 h miestneho času (11.30 h SEČ) a pokračovať v ňom budú zajtra od 07.00 h miestneho času.

14:05 Indonézia prijme zahraničnú pomoc pri hľadaní AirAsia QZ 8501.

14:00 Spravodajský webový portál Mirror informoval, že osoba britskej národnosti cestovala na palube lietadla s dvojročnou dcérou.

13:50 Kapitán Desmond Ross, bývalý pilot, spochybnil zmiznutie letu. Podľa jeho slov sa lietadlo stratilo v oblasti dobre pokrytej radarom.

13:40 Generálny riaditeľ spoločnosti AirAsia Tony Fernandes celú situáciu komentoval slovami: „Ďakujem vám za všetky vaše myšlienky a modlitby. Musíme zostať silní."

13:30 Rodiny stratených cestujúcich čakajú na letisku a každou minútou strácajú nádej. Všade počuť plač a napätie by sa dalo krájať.

Stratilo sa ďalšie malajzijské
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: Twitter)

Stratilo sa ďalšie malajzijské
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: Twitter)

13:20 AirAsia zverejnila oficiálny zoznam národností pasažierov. Na palube bol aj jeden Brit a Francúz.

Stratilo sa ďalšie malajzijské
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: Twitter)

 

13:15 Podľa neoficiálnych správ lietadlo havarovalo asi 80 až 100 námorných míľ od ostrova Belitung v Jávskom mori. Miestni rybári údajne počuli hlasné buchnutie medzi siedmou a ôsmou hodinou ráno miestneho času.

13:10 Austrálsky premiér Tony Abbott ponúkol indonézskemu prezidentovi Joko Widodovi na pomoc pátracie lietadlo. Austrália sa bude podľa premiérových slov snažiť pomôcť pri pátraní po lete QZ 8501, ako bude vládať.

13:00 Spoločnosť AirAsia vydala oficiálne stanovisko k stratenému letu. Vyjadrila poľutovanie nad tým, že let do Singapuru stratil dnes ráno kontakt s riadením letovej prevádzky. Zároveň informovala, že v súčasnosti nemá žiadne nové správy o cestujúcich a členoch posádky. AirAsia dodala, že zriedila tiesňovú linku pre rodiny zmiznutých cestujúcich.

Podľa predstaviteľa indonézskeho ministerstva dopravy piloti stroja Airbus A320-200 s letovým číslom QZ 8501 požiadali riadiace stredisko v Jakarte o zmenu trasy. Zakrátko na to, o 6.17 hod. miestneho času (0.17 SEČ), stratilo stredisko s lietadlom kontakt. Na palube bolo okrem dospelých pasažierov 16 detí a jedno batoľa.

Oficiálna posledná poloha lietadla pred zmiznutím bola iná, než pôvodne ukazoval radar
Zobraziť galériu (23)
Oficiálna posledná poloha lietadla pred zmiznutím bola iná, než pôvodne ukazoval radar  (Zdroj: qz8501.org)

Lietadlo sa pred stratou kontaktu nachádzalo v priestore medzi indonézskym prístavom Tanjung Pandan a mestom Pontianak v provincii Západná Kalimantan na Borneu.

Stratilo sa ďalšie malajzijské
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: qz8501.org)

Podľa agentúry AP sa vtedy lietadlo nachádzalo nad Jávskym morom, medzi ostrovmi Borneo a Jáva. V oblasti bolo oblačné počasie. Objavili sa nepotvrdené informácie, že vrak lietadla sa nachádza v Jávskom mori.

Stratilo sa ďalšie malajzijské
Zobraziť galériu (23)
 (Zdroj: Twitter)

Lietadlo malo pristáť v Singapure o 8.30 hod. tamojšieho času, ale už niekoľko hodín o ňom nie sú žiadne správy. Indonézske úrady medzitým spustili pátraciu akciu, do ktorej sa zapojili aj singapurské vzdušné sily a námorníctvo. Neúspešné pátranie bolo aktuálne dočasne prerušené a bude pokračovať zajtra ráno miestneho času.

Na letiskách v Surabaji aj v Singapure čakajú na správy desiatky príbuzných cestujúcich.
Zobraziť galériu (23)
Na letiskách v Surabaji aj v Singapure čakajú na správy desiatky príbuzných cestujúcich.  (Zdroj: qz8501.org)

Na palube lietadla sa nachádzalo 155 pasažierov a šesť členov posádky. Čo sa týka národností cestujúcich, 149 ľudí bolo z Indonézie, traja z Južnej Kórei, a po jednej osobe zo Singapuru, Británie a Malajzie.

Posledné slová pilota

Na palube lietadla boli podľa Times of India dvaja skúsení piloti a päť palubných sprievodcov. Posledné slová kapitána pred stratou spojenia sú však podivné, pretože žiadal iba o zmenu trasy kvôli oblačnému počasiu. Paradoxné je, že lietadlo nevyslalo žiadny núdzový signál a náhle sa stratilo bez stopy. 

Kapitán Irianto bol skúseným pilotom
Zobraziť galériu (23)
Kapitán Irianto bol skúseným pilotom  (Zdroj: Twitter)

Pilot, ktorý mal nalietaných vyše 6 100 hodín, hcel vystúpiť do hladiny nad 11 kilometrov, aby sa vyhol hustým mrakom. Podľa indonézskych zástupcov v oblasti panuje zlé počasie a viditeľnosť je len do piatich kilometrov.

Tretia malajzijská letecká katastrofa?!

Incident završuje katastrofálny rok pre malajzijskú leteckú prepravu. Národný prepravca Malaysia Airlines stratil tohto roku dve lietadlá Boeing 777-200ER. Let číslo MH370 s 239 ľuďmi na palube na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu zmizol 8. marca. Lietadlo sa doteraz nenašlo. Ďalšie lietadlo s letovým označením MH17 sa zrútilo 17. júla na východnej Ukrajine, pričom zahynulo všetkých 298 ľudí na palube. Kyjev tvrdí, že lietadlo zostrelili proruskí separatisti raketou zem-vzduch, podľa Moskvy lietadlo pravdepodobne zostrelila ukrajinská stíhačka.

Indonézsku AirAsia vlastní zo 49 percent malajzijská spoločnosť AirAsia, ktorá patrí malajzijskému podnikateľovi Tonymu Fernandes. Skupina AirAsia má pobočky aj v Thajsku, v Indii a na Filipínach. Funguje od roku 2002 a nemala za od tej doby žiadnu nehodu.

 

 

Nahlásiť chybu

Odporúčame

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu