KUALA LUMPUR - Vyšetrovatelia prípadu zmiznutého Boeingu 777 spoločnosti Malaysia Airlines dnes uviedli, že na palube lietadla chýbalo až päť cestujúcich. Pôvodne sa hovorilo iba o dvoch ľuďoch, Talianovi a Rakúšanovi, ktorým ukradli pasy. Ako tieto informácie zapadajú do záhady strateného letu MH370, zatiaľ nie je známe.
Podoba s futbalistom
Najnovšie správy hovoria o tom, že dvaja cestujúci, ktorí nastúpili do lietadla na odcudzené pasy, neboli ázijského vzhľadu, ale vyzerali ako futbalista Mario Balotelli.
Podľa britského denníka The Guardian sa šéf malajzijskej agentúry pre civilné letectvo Azharuddin Abdul Rahman vyjadril, že sa potvrdilo, že neišlo o mužov s ázijským výzorom.
Po tom, ako bol vyzvaný novinármi, aby opísal, ako teda vyzerali, odpovedal: "Poznáte futbalistu menom Balotelli (použil približnú výslovnosť jeho mena)?". Reportéri ho teda opravili a on povedal: "Baloteli, áno".
Ukradnuté pasy a chýbajúci cestujúci
Niektorí pasažieri, ktorí boli zapísaní na zozname tých, ktorí sa majú zúčastniť letu, napokon neprišli. Konkrétne išlo o päť osôb, ktorých batožina bola podľa odletových predpisov odstránená z lietadla. Vyšetrovatelia teraz prechádzajú všetky videozáznamy a v prípade zistenia nových informácií, ich poskytnú verejnosti.
Na zozname cestujúcich boli aj dve európske mená - Rakúšan Christian Kozel a Talian Luigi Maraldi. Ale ani jeden v skutočnosti do lietadla nenastúpil. Obom ich pas ktosi ukradol v Thajsku počas posledných dvoch rokov.
Letové informácie ukazujú, že letenky na mená Maraldi a Kozel boli rezervované 6. marca 2014 a vyzdvihnuté v thajskom letovisku Pattaja južne od hlavného mesta Bangkoku. Čísla ich elektronických leteniek idú po sebe a za obe zaplatili v thajskej mene - 20 215 bahtov za jednu letenku.
"Kozel" mal rezervovaný let z Kuala Lumpur do Pekingu, a potom mal zamieriť do Amsterdamu a Frankfurtu, zatiaľ čo "Maraldi" si zabukoval rovnaké lety až do Amsterdamu, odkiaľ mal pokračovať do Kodane. Interpol potvrdil, že dva pasy, na ktoré dotyční cestovali, boli zahrnuté do jeho databázy nahlásených ukradnutých pasov v roku 2012 a 2013.
Dôkazy o páde lietadla stále neexistujú
Príčiny piatkového zmiznutia lietadla malajských aerolínií s 239 ľuďmi zostávajú naďalej záhadou a nemožno vylúčiť ani únos. Novinárom to dnes v Kuala Lumpure povedal šéf malajzijskej agentúry pre civilné letectvo Azharuddin Abdul Rahman. Podľa neho sa nepotvrdilo, že by na mori boli objavené trosky lietadla.
Lietadlo odštartovalo v piatok o 17:41 SEČ z Kuala Lumpur a mierilo do Pekingu. Posledný kontakt s ním sa odohral o 18:30 SEČ, tesne pred tým, než lietadlo malo prejsť z malajzijského do vietnamského vzdušného priestoru. Malaysia Airlines stratili spojenie s lietadlom vo chvíli, keď bolo vo výške necelých 11 000 metrov a letelo stálou rýchlosťou.
Nie je možné vylúčiť únos a všetky možnosti sa ďalej preverujú, povedal Rahman. Podľa neho príčina zmiznutia lietadla zostáva záhadou. Rahman tiež uviedol, že vietnamské úrady nepotvrdili, že by niekto zahliadol trosky lietadla na hladine.
V nedeľu v podvečer posádka lietadla vietnamského námorníctva údajne zazrela pri južnom pobreží Vietnamu predmet, ktorý vyzeral ako dvere nezvestného lietadla. Objekt sa nachádzal zhruba v rovnakej oblasti, kde vietnamské lietadlá už v sobotu uzreli rozsiahle olejové škvrny.
Po troskách pátra pri pobreží Vietnamu a Malajzie 40 lodí a 34 lietadiel deviatich štátov. Americké námorníctvo do oblasti vyslalo plavidlo USS Pinckney, na ktorého palube sú pátracie a záchranárske vrtuľníky. V oblasti bude patrolovať aj lietadlo typu P-3C Orion, ktoré je vybavené radarom a komunikačným zariadením. Úrady oznámili príbuzným cestujúcich nezvestného lietadla, aby sa pripravili na najhoršie.
Zoznam cestujúcich
Zoznam mien 227 cestujúcich z nezvestného malajzijského lietadla môže na prvý pohľad vyzerať ako nezaujímavý dokument. Ale za stĺpikmi mien, národností a veku sa skrýva 227 jedinečných príbehov. Sú medzi nimi Austrálčania stredného veku s túžbou po cestovaní. Uznávaný čínsky kaligrafik či mladý Indonézan mieriaci za začiatkom novej kariéry.
Ubehli už viac ako dva dni od chvíle, keď Boeing 777 zmizol z radarov počas prvej hodiny šesťhodinového letu z malajzijského Kuala Lumpur do čínskeho Pekingu. Od Francúzska po Austráliu a Čínu rodiny a priatelia prechádzajú obdobím mučivého čakania na správy o lete MH370.
Na jeho palube bola dvanásťčlenná posádka - všetci z Malajzie, ktorej obyvateľov tvorí pestrá zmes národností vrátane Malajzijčanov, Číňanov či Indov. Cestujúci na obľúbenej turistickej a obchodnej trase boli väčšinou z Číny a Malajzie, a spolu s nimi pár obyvateľov z iných kútov sveta: Američania, Austrálčania, Indovia, Francúzi, Indonézania, Ukrajinci a ďalšie národnosti.
Niektorí cestovali sami, iní v skupinách. Celkom 74 rokov delí najmladšieho dvojročného Mohenga Wanga od najstaršieho 76-ročného Rushenga Liu.
"Môžem sa len modliť za zázrak," povedal Daniel Liau, organizátor kaligrafickej a maliarskej výstavy v Malajzii, ktorej sa zúčastnil uznávaný čínsky kaligrafik Meng Kao-šeng , ktorý do lietadla nastúpil s 18 ďalšími umelcami, šiestimi príbuznými a štyrmi zamestnancami.
V lietadle tiež cestovala skupina ôsmich čínskych a 12 malajských zamestnancov polovodičovej firmy Freescale sídliacej v texaskom Austine.
Každý deň na svete odštartuje a bez nehody pristane viac ako 80 000 letov. Pre skúsených austrálskych cestovateľov Roberta Lawtona (58) a jeho o štyri roky mladšiu manželku Catherine bol zdanlivo rutinný štart letu MH370 začiatkom ďalšieho dobrodružstva.
Vyraziť spoločne za dobrodružstvom chcel tiež ďalší pár austrálskych päťdesiatnikov. Podľa ich suseda Dona Stokesa bola pre Rodneyho a Mary Burrowsovcov cesta "začiatkom ďalšej fázy ich života".
Medzi rodinnými skupinami na palube boli aj mladí zamilovaní. Sedemnásťročný Hadrien Wattrelos a osemnásťročná Čao Jen, študenti francúzskej strednej školy v Pekingu, boli v Malajzii na dvojtýždňovej dovolenke s Hadrienovou matkou a mladšou sestrou.
Dvadsaťštyriročný Firman Chandra Siregar z indonézskeho Medanu nastupoval do lietadla s plánmi na novú budúcnosť. V Pekingu ho čakala trojročná zmluva so spoločnosťou Schlumberger, ktorá zabezpečuje služby pre ropné polia. Desiatky príbuzných a susedov sa zišli v dome jeho rodiny, niektorí plačúci, iní sa modlili alebo sledovali správy zo záchrannej operácie.
Ich nádeje postupne slabnú. A navyše už sa u nich zastavil tím jednotky indonézskej polície pre identifikáciu obetí, aby zobral vzorky DNA príbuzných, zdravotné záznamy a vypožičal si fotografie Firmana, ktoré viseli na stene rodinného domu.
Takto zmizlo lietadlo z radaru