Sú to už dva týždne odkedy sa obyvatelia Filipín snažia vysporiadať so spúšťou, ktorú po sebe zanechal ničivý tajfún. Medzi prvými organizáciami, ktoré na Filipínach zasahovali, bol aj UNICEF. O aktuálnej situácií a humanitárnej pomoci deťom v krajine hovorí výkonný riaditeľ UNICEF Slovensko Miroslav Kaňa.
Aké najnovšie správy máte z Filipín?
Prírodná katastrofa sa dotýka životov viac ako 5 miliónov detí. S každým dňom, ktorý ubieha, mnohé deti slabnú a sú viac a viac ohrozené infekčnými chorobami, podvýživou. Deti stratili pocit bezpečia, nemôžu chodiť do školy, veľa z nich stratilo svojich najbližších. Stále viac rodín z najviac postihnutých oblastí opúšťa svoje zničené či poškodené domovy a hľadá pomoc v evakuačných centrách alebo u svojich príbuzných v iných častiach krajiny. Medzi obyvateľmi bez domova je aktuálne už viac ako 1 a pol milióna detí. Z Filipín však prichádzajú aj pozitívne správy. Napríklad, že aj vďaka pomoci od UNICEF majú rodiny v meste Tacloban už obnovený prístup k pitnej vode a v meste vyrastajú centrá, kde sa môžu deti bezpečne učiť, hrať a liečiť sa z traumy, ktorú im tajfún spôsobil.
Koľko má UNICEF na mieste ľudí?
Do terénu bol vyslaný vyše 30-členný tím pracovníkov a koordinátorov z celého sveta. Tí na mieste dopĺňajú 94-členný tím UNICEF Filipíny, ktorý v krajine pôsobí dlhodobo. UNICEF zasahoval už niekoľko dní pred tým, než samotný tajfún Haiyan dorazil na filipínske ostrovy a pomáhal aj s evakuáciou obyvateľstva.
V ktorých oblastiach krajiny tento tím pracuje?
Pracovníci UNICEF poskytujú humanitárnu pomoc v mestách Tacloban, Ormoc, Aklan, Cebu a Capiz. V spolupráci so svojimi partnermi v týchto dňoch zriaďujeme krízové terénne kancelárie v mestách Tacloban, Roxas, Cebu a Guiuan, kde sa okamžite vytvorili nové skladovacie priestory na privážanú pomoc.
Na čo je potrebné pri takejto rozsiahlej humanitárnej operácii najviac pamätať?
Medzi najpotrebnejšiu pomoc patrí zabezpečenie pitnej vody, bez ktorej hrozí prepuknutie infekčných chorôb z dôvodu nedostatočnej hygieny. Paralelne sa pripravuje preočkovanie detí proti ohrozujúcim chorobám, ktoré prebehne v najbližších týždňoch. Ďalšou urgentnou úlohou zamestnancov UNICEF je ochrániť deti pred možným zneužívaním, obchodovaním. Je to možno ťažko pochopiteľné, ale sú ľudia, ktorí vedia zarábať na predaji opustených alebo osirelých detí bez dozoru či ochrany.
Viete už zrealizovanú pomoc doteraz aj nejako kvantifikovať?
UNICEF už v súčasnosti v teréne distribuoval napríklad 3 000 balíkov so základnými hygienickými potrebami pre 18 000 ľudí v meste Tacloban, 6 miliónov tabliet na čistenie vody pre celý región či 100 mobilných toaliet. Keďže v krajine je až polovica zdravotníckych zariadení zatvorených, UNICEF už distribuoval aj lieky a zdravotný materiál pre 90 000 ľudí na celý mesiac. Do krajiny dorazilo 1 860 plachiet z celtoviny na stavbu dočasných prístreškov ako aj 72 stanov, ktoré budú využité na stavbu dočasných škôl a centier pre deti. Na cestách v provinciách Leyte a Východný Samar je aj takmer 1 500 balíkov potrieb, ktoré sú určené na vzdelávanie a hru detí, ktoré poslúžia spolu 70 000 deťom.
Aká je podľa vás najdôležitejšia úloha veľkých celosvetových organizácií v prípade vzniknutých prírodných katastrof?
Pre záchranu postihnutých ľudí je rozhodujúci čas. Veľmi záleží na tom, kedy humanitárna pomoc dorazí. Vážne zranení potrebujú ošetrenie hneď, najmenšie deti bez pomoci dospelých dlho neprežijú, tehotné ženy si pôrod odložiť nedokážu a aj zdravý človek vydrží bez vody len pár dní. Pomoc financovaná z vyhlásených verejných zbierok príde v najlepšom prípade o niekoľko dní, prakticky o niekoľko týždňov, mesiacov. Je zrejmé, že tento čas je pridlhý. Preto je dôležité, že existujú organizácie, ktoré majú v oblastiach, kde sa takéto prírodné pohromy opakovane vyskytujú, pripravenú základnú pomoc, ktorá je k dispozícii bezprostredne po katastrofe. Takouto organizáciou je aj Detský fond UNICEF.
Spomínali ste, že UNICEF zasahoval ešte pred príchodom tajfúnu. Aké boli prvé podniknuté kroky na záchranu obetí?
Hneď po tom, ako sa tajfún prehnal krajinou bola pomoc z terénnej kancelárie UNICEF Filipíny bezprostredne doručená do jednej z najviac postihnutých oblastí v okolí mesta Tacloban, kde získalo takmer 3000 rodín v núdzi to najnutnejšie pre ich prežitie. V nadväznosti na zisťovanie škôd a potrieb postihnutých detí bola z centrálneho skladu v Kodani poslaná letecká zásielka 60 ton najzákladnejších potrieb, ktoré sú v týchto dňoch distribuované. UNICEF vďaka svojmu dlhoročnému pôsobeniu v krajine a úzkej spolupráci s vládou a dotknutými rezortmi začal okamžite spolupracovať aj ako koordinátor prichádzajúcej pomoci, čo je mimochodom azda najnáročnejšia práca pri poskytovaní takéhoto druhu pomoci pri veľkých katastrofách.
A akú úlohu zohráva v tomto procese Slovensko?
Slovenský výbor pre UNICEF vyhlásil hneď 11. novembra verejnú zbierku. Jej výťažok bude v plnej výške poukázaný na podporu programu humanitárnej pomoci na Filipínach, ktorú realizuje Detský fond UNICEF. Veľmi si vážime, že Slováci preukazujú spolupatričnosť obyvateľom Filipín. Zaznamenávame záujem stoviek darcov. Veríme, že sa nám spoločnými silami podarí v krátkom čase vyzbierať dostatok prostriedkov a prvú splátku budeme môcť poslať už v najbližších týždňoch.
--------------------------------------------------------------------------------
Ako sa dá do zbierky UNICEF Slovensko zapojiť?
Svoj finančný príspevok môžu darcovia poukázať nasledovne:
- prostredníctvom online formuláru na stránke www.unicef.sk/filipiny
- zaslaním prázdnej SMS v hodnote 3 eurá na číslo 844 v sieti Telekom (zbierka je aktívna len v sieti Telekom, Slovak Telekom odvedie celú sumu na zbierku a samotné zaslanie SMS zákazníkovi nespoplatňuje)
- poukázaním príspevku priamo na číslo účtu 20219886/6500 (Poštová banka), variabilný symbol 0913
-reklamná správa-