SEREĎ – Kde sa stala chyba? Vyšetrovanie pádu vyhliadkového vrtuľníka neďaleko Serede, pri ktorom zahynul syn automobilového pretekára Jána Daniša (40), je ešte len na začiatku a o príčinách tragédie sa zatiaľ vedú len rôzne dohady a špekulácie. Jednou z najpravdepodobnejších verzií je, že pilot ponad Váh prelietal nebezpečne nízko, pričom sa zachytil o oceľové laná, ktoré viseli len 10 metrov nad zemou. Janka (†13) tak mohol o život pripraviť riskantný manéver jeho otca pilota, ktorý sa po nešťastí psychicky zrútil a leží v galantskej nemocnici.
Už prvé správy vychádzajúce z výpovedí svedkov hovorili o tom, že pilot vrtuľníka letel nebezpečne nízko, keď sa zachytil o oceľové laná a zrútil sa do rieky. Ďalšou chybou profesionálneho automobilového pretekára, no zrejme nie tak skúseného pilota Jána Daniša, bol údajne aj fakt, že si vopred neskontroloval terén, ktorým mal letieť. Presné príčiny a okolnosti nedeľného nešťastia však budú jasné až po skončení vyšetrovania. Časti vraku havarovaného vrtuľníka dnes skúmali aj pracovníci leteckého a námorného vyšetrovacieho úradu.
Vrtuľník so štyrmi pasažiermi sa do Váhu zrútil v nedeľu krátko po 17-tej, teda tesne pred západom slnka, kedy by sa k tak riskantnému manévru odhodlal len málokto. Daniš si mal podľa skúsených pilotov najprv z výšky obhliadnuť terén a skontrolovať, či sa na ňom nenachádzajú prekážky, až po tom bezpečne preletieť. Pilot totiž zodpovedá za životy všetkých pasažierov. O to viac, že na palube bol aj Danišov syn, ktorý nakoniec haváriu neprežil.
Pilot navyše pravdepodobne hrubo porušil letecké predpisy. Tie totiž určujú, že vrtuľník môže ponad obydlia lietať najmenej 300 metrov nad zemou a v prípade nezastavanej oblasti vo výške 150 metrov. Oceľové laná, o ktoré sa mal vyhliadkový vrtuľník zachytiť, však visia vo výške len 10 metrov nad Váhom. Také nízke prelety absolvujú len piloti pri špeciálnych leteckých prácach bez pasažierov, napríklad pri nakrúcaní filmov.
Podľa údajov z variometra (prístroj merajúci rýchlosť klesania a stúpania, pozn. red.), ktorý sa našiel medzi troskami lietadla, sa vrtuľník do studených vôd Váhu zrútil za necelé tri sekundy. Svedčí o tom ručička, ktorá sa po náraze do oceľových lán zasekla na čísle 800. To by mohlo znamenať, že v čase nárazu vrtuľník k zemi klesal rýchlosťou 4,06 metra za sekundu. Keďže laná, o ktoré sa stroj zachytil, viseli vo výške 10 metrov, od nárazu po pád do vody ubehli necelé tri sekundy.
Pilot sa po tragédii psychicky zrútil
V havarovanom vrtuľníku pri tragédii sedel okrem Daniša a jeho syna aj ďalší profesionálny pretekár Dick Kvetňanský (42) s kamarátkou a bývalou Miss University Miriam Šinglerovou (21). Obaja skončili s ľahkými zraneniami v trnavskej nemocnici, odkiaľ ich už čoskoro prepustia. Kvetňanský dva dni po tragédii verejne prehovoril o hrôzostrašných momentoch osudného dňa. „Dokonca života nezabudnem na oči toho chlapca pod hladinou, ako prosili o život. Voda tam nebola hlboká, len vrtuľník sa prevrátil do vody na tú stranu, kde bol pripútaný,“ opísal pre denník Plus jeden deň posledné minúty života malého Janka.
Chlapcovi sa údajne po páde vrtuľníka zasekol bezpečnostný pás a napriek tomu, že sa ho neskôr podarilo vyslobodiť, nedalo sa mu už pomôcť. Jeho otec Ján, ktorý stroj pilotoval, sa po tragédii psychický zrútil a leží v galantskej nemocnici. Lekári uvažujú o jeho prevoze na psychiatriu, hrozí totiž, že si bude chcieť siahnuť na život.
Smrť chlapca vyšetruje polícia, vinníkovi hrozí 5 rokov
Tragickú smrť malého chlapca už vyšetruje polícia, ktorá začala trestné stíhanie pre prečin usmrtenia. Ak by sa dokázalo, že vinníkom bol pilot, hrozí mu basa. „V prípade obvinenia konkrétnej osoby hrozí za tento skutok trest odňatia slobody na dva až päť rokov,“ povedal trnavský policajný hovorca Michal Hanus. Výsledky vyšetrovania budú zverejnené, a to práve preto, aby mohli byť ponaučením pre ostatných pilotov, ktorý majú v rukách často nie len svoje, ale aj cudzie životy.