BRATISLAVA / PRAHA – Cestná doprava u našich susedov bude už v budúcom roku na úplne inej úrovni. Netradične rýchlo pribudne asi 300 km diaľnic. Stavať sa však nebude, to len doterajšie rýchlostné cesty premenujú a upravia maximálnu povolenú rýchlosť.
Rýchlostné komunikácie sa v Čechách od diaľnic moc nelíšia. V zahraničných autoatlasoch sú v kategórii obyčajných ciest. A to je kameň úrazu. Česi tak zaostávajú v dôležitom štatistickom údaji "dĺžka diaľnic na obyvateľa", čo je jeden z medzinárodných ukazovateľov vyspelosti štátu.
Ministerstvo dopravy sa preto rozhodlo nielen predefinovať pojem diaľnica, ale aj do kategórie ciest pre motorové vozidlá previesť stovky kilometrov ciest I. triedy. Tým sa zároveň zvýši najvyššia povolená rýchlosť na vybraných cestách I. triedy na 110 km/h a obmedzí sa pohyb nemotorových vozidiel. Tam, kde technický stav komunikácie neumožňuje zmenu kategórie na diaľnicu, sa rýchlosť naopak zníži na 110 km/h. Pôjde napríklad o úsek R4 z Prahy na Příbram, alebo o úsek R7 na Slaný.
Ktoré cesty sa nakoniec prekategorizujú ukážu výsledky pilotného projektu medzi Hradcom Králové a Pardubicami, ktorý sa spustí na jeseň. Tento úsek spája dve veľké mestá na krátkej vzdialenosti so štvorprúdovou komunikáciou, ktorá dovoľuje vyššiu rýchlosť. Z toho plynie aj intenzita premávky, ktorá poslúži na skúmanie nehodovosti. Po vyhodnotení projektu sa bude rozhodovať o ďalších úsekoch, nie však skôr ako v roku 2013. Podľa odhadov ministerstva, bude prvá časť projektu stáť stotisíce až milióny českých korún, čo pôjde zväčša na výmenu dopravných značení.
Vodiči osobných motorových vozidiel sa spoplatnenia úsekov báť nemusia. Na nové úseky podľa rezortu dopravy známky nebude treba. Viac peňazí si však na mýto musia pripraviť autá nad 3,5 tony.