BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko) disponuje z veľkej časti zastaraným vozidlovým parkom. Z celkového počtu 1 394 osobných vozňov je až 44 % starších ako 30 rokov. Ako ďalej agentúru SITA informoval hovorca spoločnosti Miloš Čikovský, v kategórii od 20 rokov do 30 rokov je zaradených 30 % vozňov.
Nákup nových vozňov pre osobnú železničnú dopravu na Slovensku sa pritom uskutočnil naposledy v roku 1997 kúpou 10 klimatizovaných lôžkových vozňov, klasické sedadlové vozne sa však nakúpili naposledy v roku 1991. Lepšia situácia je v rámci hnacích dráhových vozidiel a motorových vozňov spoločnosti. Z ich celkového počtu 460 kusov je 27 % starších ako 30 rokov. Takmer 30 % z týchto vozidiel patrí do vekovej kategórie od 20 rokov do 30 rokov. Denne pritom spoločnosť nasadzuje viac ako 320 hnacích vozidiel.
Na zabezpečenie bezporuchovej prevádzky v osobnej železničnej doprave sú v súčasnosti pre ZSSK Slovensko práve údržby, opravy a modernizácie vozidlového parku najdostupnejšími nástrojmi. Modernizácie a rekonštrukcie starých vozidiel sú pritom podľa Čikovského rozhodujúcim spôsobom na obnovu vozidlového parku. Údržbu a opravy železničných koľajových vozidiel pre ZSSK Slovensko bude v tomto roku v predpokladanej cene 1,357 mld. Sk realizovať Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Zúčastnené strany uzavreli 5. decembra 2005 štyri zmluvy, ktorých platnosť sa viaže na rok 2006. Predmetom zmlúv sú vyššie druhy periodických opráv osobných vozňov, elektrických a motorových hnacích dráhových vozidiel a nižšie druhy periodických prehliadok a opráv železničných koľajových vozidiel.
ZSSK Slovensko vykázala za desať mesiacov minulého roka stratu vo výške 664,8 mil. Sk. V porovnaní s plánovanou stratou na toto obdobie bol však hospodársky výsledok lepší o 133,4 mil. Sk. Celkové výnosy dosiahli 6,045 mld. Sk a celkové náklady predstavovali 6,71 mld. Sk. Od januára do konca októbra roka 2005 prepravila ZSSK Slovensko vo vnútroštátnej a medzinárodnej preprave celkovo 40,741 mil. cestujúcich. Za ich prepravu získala tržby vo výške 1,783 mld. Sk. ZSSK Slovensko vznikla 1. januára minulého roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti a zastrešuje osobnú železničnú dopravu. K 31. októbru 2005 evidovala spoločnosť 4 779 zamestnancov.
Na zabezpečenie bezporuchovej prevádzky v osobnej železničnej doprave sú v súčasnosti pre ZSSK Slovensko práve údržby, opravy a modernizácie vozidlového parku najdostupnejšími nástrojmi. Modernizácie a rekonštrukcie starých vozidiel sú pritom podľa Čikovského rozhodujúcim spôsobom na obnovu vozidlového parku. Údržbu a opravy železničných koľajových vozidiel pre ZSSK Slovensko bude v tomto roku v predpokladanej cene 1,357 mld. Sk realizovať Železničná spoločnosť Cargo Slovakia. Zúčastnené strany uzavreli 5. decembra 2005 štyri zmluvy, ktorých platnosť sa viaže na rok 2006. Predmetom zmlúv sú vyššie druhy periodických opráv osobných vozňov, elektrických a motorových hnacích dráhových vozidiel a nižšie druhy periodických prehliadok a opráv železničných koľajových vozidiel.
ZSSK Slovensko vykázala za desať mesiacov minulého roka stratu vo výške 664,8 mil. Sk. V porovnaní s plánovanou stratou na toto obdobie bol však hospodársky výsledok lepší o 133,4 mil. Sk. Celkové výnosy dosiahli 6,045 mld. Sk a celkové náklady predstavovali 6,71 mld. Sk. Od januára do konca októbra roka 2005 prepravila ZSSK Slovensko vo vnútroštátnej a medzinárodnej preprave celkovo 40,741 mil. cestujúcich. Za ich prepravu získala tržby vo výške 1,783 mld. Sk. ZSSK Slovensko vznikla 1. januára minulého roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti a zastrešuje osobnú železničnú dopravu. K 31. októbru 2005 evidovala spoločnosť 4 779 zamestnancov.