PARÍŽ - Čína kúpi od európskeho výrobcu lietadiel Airbus 150 lietadiel v celkovej hodnote takmer 9,7 mld. USD. Informoval o tom francúzsky premiér Dominique de Villepin na pondelkovej tlačovej konferencii po stretnutí so svojim čínskym náprotivkom Wenom Ťia-pao, ktorý je v súčasnosti na návšteve Francúzska.
Zástupcovia spoločnosti Airbus pôvodne očakávali, že Čína kúpi len 70 strojov A320. Počet kupovaných sa zvýšil po rokovaní zástupcov Číny s predstaviteľmi spoločnosti po tom, ako čínsky premiér priletel do Toulouse v nedeľu večer. Záujem o lietadlá Airbus majú najmä najväčšie čínske aerolinky China Southern, China Eastern a Air China.
Spoločnosť Airbus s ústredím v Toulouse vo Francúzsku je divíziou firmy European Aeronautic Defence and Space Company (EADS). EADS vlastní v Airbuse 80 % akcií a zvyšných 20 % vlastní britský BAE Systems. Zástupcovia Číny v pondelok podpísali kontrakt o spolupráci aj s ďalšou firmou zo skupiny EADS, spoločnosťou Eurocopter, ktorá je najväčším výrobcom civilných helikoptér v Európe. Čína podpísala aj bilaterálnu dohodu s Francúzskom o výstavbe vysokorýchlostnej železničnej trate za 150 mil. eur, či dohodu o kúpe satelitného zariadenia od francúzskej spoločnosti Alcatel Alenia Space.
Francúzske médiá vnímajú objednávky Číny od francúzskych spoločností ako snahu odmeniť Francúzsko za to, že sa spoločne s Nemeckom snaží o zrušenie zbrojného embarga pre Čínu zo strany Európskej únie (EÚ). Embargo zaviedla únia po tom, ako komunistická vláda krvavo potlačila demonštráciu prodemokratických síl na Námestí nebeského pokoja v Pekingu v roku 1989. "Naďalej si myslíme, že to embargo je anachronizmom," vyhlásil Villepin a prisľúbil, že Francúzsko bude pokračovať v snahe o jeho zrušenie.
Predstavitelia spoločnosti Airbus podpísali s čínskym premiérom dohodu, na základe ktorej budú v spolupráci s čínskou stranou skúmať možnosti expandovať výrobu lietadiel do Číny. Čína sa podľa analytikov snaží rovnomerne rozložiť objednávky lietadiel medzi svetových rivalov, aby ani jeden z nich nemal výraznejšiu vyjednávaciu silu. Počas novembrovej návštevy amerického prezidenta Georgea W. Busha krajina podpísala objednávku na kúpu 70 strojov od amerického výrobcu Boeing.
Spoločnosť Airbus s ústredím v Toulouse vo Francúzsku je divíziou firmy European Aeronautic Defence and Space Company (EADS). EADS vlastní v Airbuse 80 % akcií a zvyšných 20 % vlastní britský BAE Systems. Zástupcovia Číny v pondelok podpísali kontrakt o spolupráci aj s ďalšou firmou zo skupiny EADS, spoločnosťou Eurocopter, ktorá je najväčším výrobcom civilných helikoptér v Európe. Čína podpísala aj bilaterálnu dohodu s Francúzskom o výstavbe vysokorýchlostnej železničnej trate za 150 mil. eur, či dohodu o kúpe satelitného zariadenia od francúzskej spoločnosti Alcatel Alenia Space.
Francúzske médiá vnímajú objednávky Číny od francúzskych spoločností ako snahu odmeniť Francúzsko za to, že sa spoločne s Nemeckom snaží o zrušenie zbrojného embarga pre Čínu zo strany Európskej únie (EÚ). Embargo zaviedla únia po tom, ako komunistická vláda krvavo potlačila demonštráciu prodemokratických síl na Námestí nebeského pokoja v Pekingu v roku 1989. "Naďalej si myslíme, že to embargo je anachronizmom," vyhlásil Villepin a prisľúbil, že Francúzsko bude pokračovať v snahe o jeho zrušenie.
Predstavitelia spoločnosti Airbus podpísali s čínskym premiérom dohodu, na základe ktorej budú v spolupráci s čínskou stranou skúmať možnosti expandovať výrobu lietadiel do Číny. Čína sa podľa analytikov snaží rovnomerne rozložiť objednávky lietadiel medzi svetových rivalov, aby ani jeden z nich nemal výraznejšiu vyjednávaciu silu. Počas novembrovej návštevy amerického prezidenta Georgea W. Busha krajina podpísala objednávku na kúpu 70 strojov od amerického výrobcu Boeing.