Ilustračné foto
BRATISLAVA - Slovensko bude aj po relatívne skokovej výstavbe diaľnic prostredníctvom PPP projektov patriť z pohľadu hustoty diaľničnej siete medzi zaostávajúce krajiny.
Konštatujú to analytici UniCredit Bank, podľa ktorých bude mať napríklad Česko aj po výstavbe zhruba 155 km diaľnic prostredníctvom PPP projektov na Slovensku zhruba o 19 % hustejšiu sieť diaľnic. Lepšie na tom bude aj Maďarsko, a to o 43 %, Rakúsko o 120 % a aj Nemecko, ktorého hustota diaľnic bude v porovnaní so Slovenskom vyššia o 220 %.
Výdavky na výstavbu diaľnic sa na Slovensku v ďalších troch rokoch vďaka PPP projektom viac ako zdvojnásobia. Podľa UniCredit Bank existuje medzi ekonómami zhoda, že v čase krízy sú investície do infraštruktúry jedny z najlepších. PPP projekty majú pritom podľa niektorých názorov oproti klasickému verejnému obstarávaniu aj spravidla vyššiu efektivitu nákladov a lepšie dodržiavanie časového harmonogramu výstavby. UniCredit Bank v tejto súvislosti poukazuje aj na štúdie Európskej Investičnej banky, podľa ktorých boli v prípade PPP projektov prekročené rozpočty len v 20 % prípadov, kým v prípade klasického obstarávania až v 73 % prípadov.
Plánované mohutné investície do výstavby diaľnic zmenia podľa analytikov aj štruktúru stavebníctva na Slovensku. Očakávajú pritom, že výstavba budov bude naďalej trpieť a teda značná časť stavebnej kapacity sa presunie k infraštruktúre.
Výdavky na výstavbu diaľnic sa na Slovensku v ďalších troch rokoch vďaka PPP projektom viac ako zdvojnásobia. Podľa UniCredit Bank existuje medzi ekonómami zhoda, že v čase krízy sú investície do infraštruktúry jedny z najlepších. PPP projekty majú pritom podľa niektorých názorov oproti klasickému verejnému obstarávaniu aj spravidla vyššiu efektivitu nákladov a lepšie dodržiavanie časového harmonogramu výstavby. UniCredit Bank v tejto súvislosti poukazuje aj na štúdie Európskej Investičnej banky, podľa ktorých boli v prípade PPP projektov prekročené rozpočty len v 20 % prípadov, kým v prípade klasického obstarávania až v 73 % prípadov.
Plánované mohutné investície do výstavby diaľnic zmenia podľa analytikov aj štruktúru stavebníctva na Slovensku. Očakávajú pritom, že výstavba budov bude naďalej trpieť a teda značná časť stavebnej kapacity sa presunie k infraštruktúre.