BRATISLAVA - Opatrenia, ktoré vláda vzala v stredu na vedomie, by mohli znížiť náklady na diaľničnú výstavbu v SR podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča až o zhruba 20 % až 25 %.
"Zníženie nákladov podľa týchto opatrení síce nie je možné presne odhadnúť, ale ak vychádzam z odbúrania vyvolaných investícií a náročných technických riešení projektov, mohol by to byť pokles aspoň o 25 %," skonštatoval po rokovaní vlády Prokopovič. Minister financií Ivan Mikloš síce až taký značný pokles nákladov nepredpokladá, do budúcnosti však očakáva, že za rovnaký objem financií sa postaví viac kilometrov diaľnic.
Najvýraznejší vplyv na zníženie nákladov diaľničnej výstavby by podľa Prokopoviča malo mať zavedenie pevnej ceny pri podpise zmluvy bez možnosti akejkoľvek indexácie. "Predseda Úradu pre verejné obstarávanie by na základe odporúčania Rady ekonomických ministrov mal zabezpečiť novelizáciu zákona, podľa ktorého by sa mohli exaktne určiť pevné ceny," podčiarkol Prokopovič. Takúto možnosť podľa neho totiž zatiaľ legislatíva neumožňovala. Mikloš zároveň dodal, že súčasný makroekonomický vývoj je dostatočne predvídateľný a teda nie je problém pri predikovaní budúcich cien.
Podľa Mikloša môže ceny diaľničnej výstavby stlačiť dole jedine súťaž a pevné pravidlá na obstarávanie a realizáciu diaľničných projektov. "Ministerstvo dopravy má preto za úlohu do konca júna tohto roka vypracovať takéto pravidlá. Tie by bolo možné zmeniť jedine pri relevantných podmienkach, ako napríklad zmena dane z pridanej hodnoty," vysvetlil Mikloš. Okrem toho si rezort dopravy sľubuje v tejto oblasti výrazné zlepšenie aj vďaka existencii Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá by mala proti vyvolaným investíciám bojovať účinnejšie ako jej predchodca, Slovenská správa ciest.
Ako ďalej vyplýva z analýzy nákladovosti diaľnic v SR, tieto náklady by podľa rezortu dopravy malo znížiť aj tímové posudzovanie stavebných zámerov diaľnic a rýchlostných ciest. Konzultačné firmy Európskej únie totiž podľa ministerstva dokážu uplatniť významné zmeny v technickom riešení projektu, ako aj opatrenia na ochranu životného prostredia.
Merné náklady na jeden kilometer diaľnice na Slovensku podľa predloženej analýzy nie sú v porovnaní s niektorými krajinami Európskej únie (EÚ) najvyššie. Náklady pri projektoch v rovinatom území sa v sledovaných krajinách pohybujú v rozmedzí od 52 mil. Sk do 325 mil. Sk na jeden kilometer, na Slovensku sú tieto náklady od 187 mil. Sk do 325 mil. Sk. V pahorkovitom až horskom území sa jeden kilometer diaľnice na Slovensku postaví za 226 mil. Sk až 538 mil. Sk, kým v ostatných krajinách sa tieto náklady pohybujú medzi 184 mil. Sk až 1,145 mld. Sk.
Vysoké náklady vykazuje Slovensko pri výstavbe diaľnic v meste, keď jeden kilometer stojí 633 mil. Sk až 1,169 mld. Sk. V krajinách EÚ sú tieto náklady od 347 mil. Sk do 1,169 mld. Sk. Podobná situácia je aj pri výstavbe diaľnic s tunelmi, kde merné náklady v SR predstavujú 465 mil. Sk až 1,098 mld. Sk, kým v sledovaných krajinách sú náklady od 209 mil. Sk do 1,098 mld. Sk na kilometer.