BRATISLAVA - Kórejská automobilka KIA Motors požiadala slovenskú vládu o investičnú pomoc v podobe daňovej úľavy 15,07 milióna eur (454 miliónov Sk) pre stavbu novej motorárne pri Žiline. Vyplýva to z materiálu, ktorý zverejnilo ministerstvo hospodárstva.
Podľa úradu by mal koncern do vybudovania závodu investovať 110,52 milióna eur (3,33 miliardy Sk), o umiestnení fabriky na Slovensku sa však zatiaľ nerozhodlo. KIA, ktorá je jednou z trojice automobiliek na Slovensku, už vyrába motory vo fabrike neďaleko Žiliny s ročnou kapacitou 300.000 kusov. Nová motoráreň má byť samostatným závodom, podľa materiálu ministerstva by navýšila produkciu pohonných jednotiek o polovicu.
"Stále sa jedná o investičný zámer, rozhodnutie koncernu by malo padnúť na jeseň," povedal hovorca KIA Motors Slovakia Dušan Dvořák. Podľa skorších plánov automobilky by mohla nová prevádzka vyrábať motory aj pre český závod sesterskej firmy Hyundai v Nošoviciach pri Ostrave. Výstavba novej prevádzky má podľa ministerstva odštartovať začiatkom budúceho roka, so spustením produkcie sa uvažuje od konca roka 2011.
V závode sa predbežne počíta so zamestnaním 274 nových pracovníkov. Pre automobilku v súčasnosti pracuje okolo 2600 ľudí, počet zamestnancov mal postupne podľa pôvodných zámerov stúpnuť na tri tisícky. Žilinský závod vlani zvýšil medziročne tržby o zhruba štvrtinu na asi 2,23 miliardy eur (vyše 67 miliárd korún). Z výrobných liniek zišlo 201.000 vozidiel, objem produkcie tak medziročne vzrástol o necelé dve pätiny.
Tento rok fabrika pre krízu vyrobí zrejme menej vozidiel, spoločnosť pôvodne plánovala na Slovensku dosiahnuť ročnú produkciu okolo 300.000 áut. Vláda premiéra Roberta Fica koncom vlaňajška odsúhlasila daňovú úľavu do výšky 430,8 milióna korún (14,3 milióna eur) pre bratislavský závod nemeckej automobilky Volkswagen.
Koncern neskôr rozhodol o umiestnení produkcie menšieho mestského vozidla Up! na Slovensku. Do rozšírenia výroby, ktorú chce spustiť v roku 2011, investuje 308 miliónov eur (9,3 miliardy korún). Automobilky a ich dodávatelia sa v uplynulých rokoch stali ťahúňmi slovenskej ekonomiky. V krajine vyrába osobné vozidlá ešte francúzsky PSA Peugeot Citroën. Svetová hospodárska kríza však zasiahla aj produkciu automobilov, fabriky upravili pracovný čas a obmedzili výrobu.