BRATISLAVA - Jediným záujemcom, ktorý predložil ponuku v tendri na stavbu asi 29 kilometrov diaľnice D1 za súkromné peniaze v okolí Žiliny, je konzorcium okolo spoločnosti Hochtief PPP Solutions.
"Momentálne prebieha vyhodnocovacie konanie," povedal Vážny. Komisia posúdi predloženú dokumentáciu a ponúkanú cenu počas najbližších dvoch až troch týždňov, dodal. Bližšie podrobnosti o výbere koncesionára, ktorý sa má postarať o stavbu ciest vrátane technicky náročných úsekov s tunelmi medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou, neuviedol.
Z pôvodných štyroch záujemcov o tretí tender na PPP projekty zostali v hre dvaja uchádzači. S nemeckou spoločnosťou Hochtief sa do súťaže zapojili ešte firmy Alpine Bau, FCC Construcción a Western Carpathians Motorway Investors Company. Okrem nich sa o zákazku uchádzali aj francúzska Vinci Concessions, ktorá uspela v tendri na stavbu časti rýchlostnej cesty R1, v konzorciu s firmou Skanska Infrastructure Development.
Vážny pripustil, že tretí tender na stavbu posledných chýbajúcich úsekov diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami, by mohol byť zrušený. Odmietol, že by sa tak mohlo stať preto, lebo v súťaži zostal iba jeden záujemca. "Súťaž je platná, aj keď je jedna ponuka. Je tam iný môj vnútorný otáznik, pre ktorý túto možnosť pripúšťam," naznačil bez bližších podrobností minister.
Vláda premiéra Roberta Fica (Smer-SD) chce urýchliť stavbu ciest v krajine pomocou PPP projektov, postaviť by sa v rámci nich malo okolo 150 kilometrov diaľnic. Ministerstvo dopravy už podpísalo kontrakty s víťazmi dvoch tendrov. Začiatok výstavby časti diaľnice D1 Žilinskom a Prešovskom kraji a úsekov R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou však oddialila svetová finančná kríza, pre ktorú zatiaľ úspešní uchádzači nezískali od bánk dostatok peňazí na financovanie prác. Kabinet dnes súhlasil s tým, aby Vážny podpísal dodatok k zmluve s konzorciom pod vedením francúzskej firmy Bouygues. Tá má postaviť asi 75 kilometrov severnej časti diaľnice D1 za zhruba 3,3 miliardy eur (asi sto miliárd korún). Dodatok umožní posunúť termíny dokončenia úsekov cesty. Diaľničné prepojenie hlavného mesta s Košicami s výnimkou úsekov s tunelmi sa tak nepodarí dobudovať na budúci rok, ako plánovala Ficova vláda.
Pri PPP projektoch súkromník najskôr cestu postaví a stará sa o jej prevádzku, štát mu dielo neskôr dlhodobo spláca. Peniaze za prvé dva balíky ciest bude štát hradiť tri desaťročia. Diela tak po navýšení o úroky výrazne preplatí.