BRATISLAVA - Nerovnosť v hodnotení práce žien a mužov je základnou príčinou nedocenenia učiteľstva ako „ženského“ povolania, vyplýva to z analýzy Rodový pohľad na školstvo. Aspekty kľúčových rizík, ktorú pripravil feministický projekt Aspekt v spolupráci s ich partnerskými organizáciami z ČR, Poľska, Ukrajiny a s Nadáciou Heinricha Bölla.
Aspekt sa na tento fakt rozhodol poukázať aj pri príležitosti blížiaceho sa 15. apríla, ktorý je v Európe Dňom rodovej rovnosti v odmeňovaní. Tento deň pripomína problém mnohých žien, ktoré musia pracovať omnoho dlhšie, aby zarobili rovnakú mzdu ako muži. Nerovnocenné hodnotenie ženskej a mužskej práce zasahuje všetky oblasti, napríklad aj školstvo. Ako ďalej informovala Jana Cviková z projektu Aspekt, "rodové znevýhodnenie žien i mužov sa prejavuje celkovo nízkou mzdou v rámci národného hospodárstva - mzda v školstve predstavuje 82,6 % priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Zároveň však zarábajú ženy v školstve o 22,1% menej ako muži."
Rodová nerovnosť v školstve pritom podľa Aspektu zasahuje všetky zložky školstva, napríklad jeho organizáciu, obsah a metódy výchovy a vzdelávania, žiakov či učiteľov a ohodnotenie ich práce. Aspekt preto v publikácii Rodový pohľad na školstvo. Aspekty kľúčových rizík, ktorá je výsledkom rovnomenného výskumu vymenováva aj niektoré odporúčania. Najdôležitejšie hovoria o prepojení s rodovou politikou a o posilnení postavenia učiteľskej profesie a ľudí, ktorí v nej pôsobia, rodovo citlivým spôsobom.
Rodová nerovnosť v školstve pritom podľa Aspektu zasahuje všetky zložky školstva, napríklad jeho organizáciu, obsah a metódy výchovy a vzdelávania, žiakov či učiteľov a ohodnotenie ich práce. Aspekt preto v publikácii Rodový pohľad na školstvo. Aspekty kľúčových rizík, ktorá je výsledkom rovnomenného výskumu vymenováva aj niektoré odporúčania. Najdôležitejšie hovoria o prepojení s rodovou politikou a o posilnení postavenia učiteľskej profesie a ľudí, ktorí v nej pôsobia, rodovo citlivým spôsobom.