BRATISLAVA - Do projektu výberu elektronického mýta na Slovensku sa zapojí aj nórska firma Q-Free. Víťazné konzorcium SkyToll s ňou totiž v piatok 23. januára podpísalo kontrakt vo výške približne 50 mil. eur na dodávku centrálneho systému, systému na kontrolu plnenia mýtnej povinnosti a trojročných servisných služieb pre komplexnú službu elektronického výberu mýta. Informovalo o tom konzorcium SkyToll.
Q-Free začne dodávať svoje služby okamžite po podpise zmluvy. “Počas roku 2009 sa zrealizuje výstavba systému a v nasledujúcich troch rokoch bude poskytnutý servis a údržba dodaného riešenia,“ uvádza sa v tlačovej správe konzorcia SkyToll. Do projektu mýta sa tak prostredníctvom tejto transakcie teoreticky môže zapojiť aj jeden z neúspešných uchádzačov zo slovenského tendra - rakúska firma Kapsch. Tá totiž v januári tohto roka získala vo firme Q-Free vyše 20-percentný podiel a hlasovacie práva. Podľa vyhlásenia nórskej firmy však situácia medzi konkurenčnými firmami zatiaľ nie je definitívne vyriešená, keďže Q-Free ju vyhodnotil ako nepriateľské prevzatie a kúpu akcií dala prešetriť.
Nórska firma Q-Free patrí medzi päť najväčších svetových dodávateľov mýtnych systémov. Spoločnosť je dodávateľom národných systémov výberu mýtneho v Nórsku a Portugalsku. Technológie mýtneho systému inštalovala aj v Chorvátsku, Austrálii a Čile, v Štokholme a v niektorých mestách v Grécku. Q-Free sa pritom zúčastnila aj na prvej z troch súťaží na výber dodávateľa mýta na Slovensku a avizovala aj účasť v druhom a treťom pokuse Národnej diaľničnej spoločnosti o výber dodávateľa mýtneho systému. Po vyhlásení tretej, práve ukončenej súťaže však poskytla stanovisko, podľa ktorého po dôkladnom vyhodnotení politicko-ekonomického prostredia, svojich priorít, ekonomického prínosu, rizík a ostatných faktorov revidovala svoje stanovisko a namiesto priamej účasti sa rozhodla uprednostniť subdodávateľský vzťah k jednému z vytvorených konzorcií, ktoré však vtedy nešpecifikovala.
Súťaž nakoniec vyhralo konzorcium SkyToll zložené zo spoločností SanToll a Ibertax.
NDS podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára tohto roku s tým, že systém má byť sprevádzkovaný k 1. januáru 2010. Za SanTollom je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef, kto stojí za Ibertaxom, nie je známe. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. eur. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. eur a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. eur. Obstarávateľ predpokladal pôvodne cenu 663,9 mil. eur bez dane.
Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlostných cestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.
Nórska firma Q-Free patrí medzi päť najväčších svetových dodávateľov mýtnych systémov. Spoločnosť je dodávateľom národných systémov výberu mýtneho v Nórsku a Portugalsku. Technológie mýtneho systému inštalovala aj v Chorvátsku, Austrálii a Čile, v Štokholme a v niektorých mestách v Grécku. Q-Free sa pritom zúčastnila aj na prvej z troch súťaží na výber dodávateľa mýta na Slovensku a avizovala aj účasť v druhom a treťom pokuse Národnej diaľničnej spoločnosti o výber dodávateľa mýtneho systému. Po vyhlásení tretej, práve ukončenej súťaže však poskytla stanovisko, podľa ktorého po dôkladnom vyhodnotení politicko-ekonomického prostredia, svojich priorít, ekonomického prínosu, rizík a ostatných faktorov revidovala svoje stanovisko a namiesto priamej účasti sa rozhodla uprednostniť subdodávateľský vzťah k jednému z vytvorených konzorcií, ktoré však vtedy nešpecifikovala.
Súťaž nakoniec vyhralo konzorcium SkyToll zložené zo spoločností SanToll a Ibertax.
NDS podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára tohto roku s tým, že systém má byť sprevádzkovaný k 1. januáru 2010. Za SanTollom je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef, kto stojí za Ibertaxom, nie je známe. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. eur. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. eur a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. eur. Obstarávateľ predpokladal pôvodne cenu 663,9 mil. eur bez dane.
Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlostných cestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.