PRAHA - Diaľnice mali 81-percentný podiel na celkovom vlaňajšom elektronickom výbere mýta v Českej republiku v objeme 5,565 mld. CZK. Zostávajúcich 19 % pripadlo na rýchlostné cesty, informovala v pondelok o prvom roku prevádzky mýtneho systému pre nákladné vozidlá nad 12,5 tony hovorkyňa Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková.
"Tento nepomer ukazuje, ako výrazne klesá intenzita jázd ťažkých kamiónov mimo diaľnice," dodala. Nemalou mierou sa na tom podľa Vápeníkovej podieľajú tranzitujúce kamióny, ktoré najčastejšie používajú diaľnice D1 a D5. Z celkového objemu vybraného mýtneho v ČR pripadá na hlavnú diaľnicu D1 približne 40 %.
Českí vodiči a kamióny mali na výbere mýtneho podiel 61 %, keď zaplatili 3,4 mld. CZK. Nasledujú slovenské vozidlá s 15-percentným podielom a vybranými 800 mil. CZK. Ďalšie miesta patria kamiónom z Poľska, Maďarska, Nemecka a Rumunska. "K poslednému dňu roka 2007 bolo v mýtnom systéme celkom 273 tis. aktívnych palubných jednotiek, vrátane približne 9 tis. kusov pre vozidlá štátu, ktoré sú zo spoplatnenia vylúčené," doplnila Vápeníková.
Z uvedeného počtu viac ako 66 percent palubných jednotiek využíva režim predplatenej platby PrePay. Vyše 30 percent dáva prednosť následnému plateniu PostPay, teda najčastejšie na faktúru. Režim PostPay dominantne využívajú české dopravné a logistické firmy, zahraničné dávajú prednosť forme PrePay, keď vodič nabíja svoju jednotku na požadovaný kredit podobne ako u mobilných telefónov.
Českí vodiči a kamióny mali na výbere mýtneho podiel 61 %, keď zaplatili 3,4 mld. CZK. Nasledujú slovenské vozidlá s 15-percentným podielom a vybranými 800 mil. CZK. Ďalšie miesta patria kamiónom z Poľska, Maďarska, Nemecka a Rumunska. "K poslednému dňu roka 2007 bolo v mýtnom systéme celkom 273 tis. aktívnych palubných jednotiek, vrátane približne 9 tis. kusov pre vozidlá štátu, ktoré sú zo spoplatnenia vylúčené," doplnila Vápeníková.
Z uvedeného počtu viac ako 66 percent palubných jednotiek využíva režim predplatenej platby PrePay. Vyše 30 percent dáva prednosť následnému plateniu PostPay, teda najčastejšie na faktúru. Režim PostPay dominantne využívajú české dopravné a logistické firmy, zahraničné dávajú prednosť forme PrePay, keď vodič nabíja svoju jednotku na požadovaný kredit podobne ako u mobilných telefónov.