Ľubomír Vážny (uprostred) prestrihol pásku na najdlhšie rozostavanom úseku diaľnice D1 Važec - Mengusovce. (Zdroj: SITA)
POPRAD - Slovenská diaľničná sieť je oddnes o vyše 12,2 km dlhšia. Minister dopravy Ľubomír Vážny v utorok prestrihol pásku na najdlhšie rozostavanom úseku diaľnice D1 Važec - Mengusovce.
"S ľútosťou musím skonštatovať, že táto stavba bola stavaná desať rokov, najmä pre nedostatok financií," povedal po prestrihnutí pásky minister Vážny. Predĺženie výstavby má na svedomí aj predraženie celej stavby. Pôvodná cena stavby bola na úrovni približne 3 mld. Sk. "Momentálne to osciluje okolo 3,9 mld. Sk, ale je to najmä indexácia za tú dobu," dodal minister.
Nový diaľničný úsek Važec - Mengusovce s dĺžkou 12,225 km priamo nadväzuje na liptovskú časť diaľnice Hybe - Važec. Nová diaľnica uľahčí prejazd v náročnom úseku cez Tatranskú Štrbu. Od Važca v dĺžke 7,706 km je diaľnica v polovičnom profile a od km 7,706 až po km 11,96 pri Mengusovciach je úsek v plnom profile. Na novootvorenom diaľničnom úseku sa nachádza aj najvyšší bod slovenskej diaľničnej siete vo výške 906 m n. m. Súčasťou úseku je najkratší diaľničný tunel na Slovensku, tunel Lučivná, s dĺžkou 250 metrov. V tomto mieste križuje diaľnicu biokoridor divej zveri. Tunel Lučivná na rozdiel od ostatných tunelov nebol razený, ale postavený v stavebnej jame a následne zasypaný. Zaujímavosťou úseku je aj lávka pre peších ponad diaľnicu pri detskom sanatóriu v Lučivnej. Otvorením úseku diaľnice Važec – Mengusovce sa diaľnica dostala priamo pod Vysoké Tatry a len asi desať kilometrov od Popradu.
Diaľničný úsek Važec Mengusovce končí tesne pred vjazdom do diaľničného tunela Bôrik. Ten po 19 mesiacoch príprav a razenia v utorok tunelári slávnostne prerazili za účasti ministra dopravy. "Je to veľmi príjemný a emotívny zážitok a dúfam, že stavba bude v roku 2009 odovzdaná celá do užívania," povedal v tuneli Ľ. Vážny. Po tuneloch Branisko, Horelica a Sitina to bude štvrtý razený diaľničný tunel na Slovensku. Tunel s dĺžkou rúr 996 a 999 metrov bude v plnom profile. Bôrik je súčasťou prvej etapy 25,85 km dlhého diaľničného úseku Mengusovce - Jánovce. Dokončenie tunela spolu s prvou etapu úseku Mengusovce - Jánovce je naplánované na rok 2009. Ešte v druhej polovici budúceho roku by mala byť pre verejnosť odovzdaná druhá a tretia etapa úseku od Popradu-Veľkej až po Jánovce. "Celý tento úsek bude obrovským prínosom pre tatranský región," povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Dodávatelia stavby tunela podľa Chomu plnia harmonogram prác, plní sa aj finančný plán. Zmluvná cena za výstavbu tunela predstavuje viac ako 1 mld. Sk. Aj napriek niektorým nepredvídaným udalostiam by cena za výstavbu nemala presiahnuť tri percentá nad dohodnutú cenu. "Bol tu nejaký zosuv zeminy, ktorú bolo treba odťažiť, ale našťastie sa nikomu nič nestalo," povedal I. Choma.
V Mengusovciach dnes začala aj výstavba nového Strediska správy a údržby diaľnic (SSÚD). Nové stredisko v Mengusovciach bude tvoriť technickú základňu pre údržbu diaľnice D1 v úseku Važec - Jánovce, vrátane tunela Bôrik. Samostatnú časť areálu bude tvoriť zariadenie Diaľničného oddelenia Policajného zboru a Hasičského a záchranného zboru. SSÚD Mengusovce by malo byť hotové spolu s novým tunelom Bôrik v apríli 2009.
Národná diaľničná spoločnosť dnes otvára aj 7,53 km dlhý diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Žilina-Strážov, ktorý je súčasťou diaľnice D3. Tento úsek začína napojením na stavbu diaľnice D1 Vrtižer - Hričovské Podhradie. V tomto mieste sa nachádza mimoúrovňová križovatka diaľnic D1 a D3, Dolný Hričov. Trasa diaľnice vedie súbežne s cestou I/18 Koniec úseku je v mimoúrovňovej križovatke Žilina - Strážov, ktorá zabezpečí napojenie diaľnice na diaľničný privádzač na cestu I/18. Otvorením tohto úseku by sa mala odľahčiť doprava na ceste I/18. Úsek Hričovské Podhradie – Žilina-Strážov, ako aj Važec Mengusovce budú pre širokú motoristickú verejnosť prístupné už od stredy.
Nový diaľničný úsek Važec - Mengusovce s dĺžkou 12,225 km priamo nadväzuje na liptovskú časť diaľnice Hybe - Važec. Nová diaľnica uľahčí prejazd v náročnom úseku cez Tatranskú Štrbu. Od Važca v dĺžke 7,706 km je diaľnica v polovičnom profile a od km 7,706 až po km 11,96 pri Mengusovciach je úsek v plnom profile. Na novootvorenom diaľničnom úseku sa nachádza aj najvyšší bod slovenskej diaľničnej siete vo výške 906 m n. m. Súčasťou úseku je najkratší diaľničný tunel na Slovensku, tunel Lučivná, s dĺžkou 250 metrov. V tomto mieste križuje diaľnicu biokoridor divej zveri. Tunel Lučivná na rozdiel od ostatných tunelov nebol razený, ale postavený v stavebnej jame a následne zasypaný. Zaujímavosťou úseku je aj lávka pre peších ponad diaľnicu pri detskom sanatóriu v Lučivnej. Otvorením úseku diaľnice Važec – Mengusovce sa diaľnica dostala priamo pod Vysoké Tatry a len asi desať kilometrov od Popradu.
Diaľničný úsek Važec Mengusovce končí tesne pred vjazdom do diaľničného tunela Bôrik. Ten po 19 mesiacoch príprav a razenia v utorok tunelári slávnostne prerazili za účasti ministra dopravy. "Je to veľmi príjemný a emotívny zážitok a dúfam, že stavba bude v roku 2009 odovzdaná celá do užívania," povedal v tuneli Ľ. Vážny. Po tuneloch Branisko, Horelica a Sitina to bude štvrtý razený diaľničný tunel na Slovensku. Tunel s dĺžkou rúr 996 a 999 metrov bude v plnom profile. Bôrik je súčasťou prvej etapy 25,85 km dlhého diaľničného úseku Mengusovce - Jánovce. Dokončenie tunela spolu s prvou etapu úseku Mengusovce - Jánovce je naplánované na rok 2009. Ešte v druhej polovici budúceho roku by mala byť pre verejnosť odovzdaná druhá a tretia etapa úseku od Popradu-Veľkej až po Jánovce. "Celý tento úsek bude obrovským prínosom pre tatranský región," povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. Dodávatelia stavby tunela podľa Chomu plnia harmonogram prác, plní sa aj finančný plán. Zmluvná cena za výstavbu tunela predstavuje viac ako 1 mld. Sk. Aj napriek niektorým nepredvídaným udalostiam by cena za výstavbu nemala presiahnuť tri percentá nad dohodnutú cenu. "Bol tu nejaký zosuv zeminy, ktorú bolo treba odťažiť, ale našťastie sa nikomu nič nestalo," povedal I. Choma.
V Mengusovciach dnes začala aj výstavba nového Strediska správy a údržby diaľnic (SSÚD). Nové stredisko v Mengusovciach bude tvoriť technickú základňu pre údržbu diaľnice D1 v úseku Važec - Jánovce, vrátane tunela Bôrik. Samostatnú časť areálu bude tvoriť zariadenie Diaľničného oddelenia Policajného zboru a Hasičského a záchranného zboru. SSÚD Mengusovce by malo byť hotové spolu s novým tunelom Bôrik v apríli 2009.
Národná diaľničná spoločnosť dnes otvára aj 7,53 km dlhý diaľničný úsek Hričovské Podhradie - Žilina-Strážov, ktorý je súčasťou diaľnice D3. Tento úsek začína napojením na stavbu diaľnice D1 Vrtižer - Hričovské Podhradie. V tomto mieste sa nachádza mimoúrovňová križovatka diaľnic D1 a D3, Dolný Hričov. Trasa diaľnice vedie súbežne s cestou I/18 Koniec úseku je v mimoúrovňovej križovatke Žilina - Strážov, ktorá zabezpečí napojenie diaľnice na diaľničný privádzač na cestu I/18. Otvorením tohto úseku by sa mala odľahčiť doprava na ceste I/18. Úsek Hričovské Podhradie – Žilina-Strážov, ako aj Važec Mengusovce budú pre širokú motoristickú verejnosť prístupné už od stredy.