Už i na Slovensku fungujú desiatky internetových obchodov, v ktorých možno z pohodlia domova kúpiť takmer všetko. Hoci na jednej strane stále stúpa počet ľudí, ktorí ich využívajú, stále sú i takí, ktorí on-line obchodom nedôverujú a z nákupu v nich majú obavy. Nový Čas prináša vysvetlenie tých najčastejších mýtov.
1. ZAPLATÍM A INTERNETOVÝ OBCHOD MI UŽ TOVAR NEDODÁ
Nemusíte sa obávať. Môžete si vybrať možnosť platby až pri prevzatí tovaru - na dobierku, alebo pri osobnom odbere v hotovosti, alebo kartou. Ak zaplatíte bankovým prevodom vopred alebo formou spotrebiteľského úveru a tovar vám internetový obchod v danom čase nedodá, môžete sa obrátiť na súd – peniaze vám však každopádne vrátia alebo dodajú tovar.2. OBJEDNÁM SI TOVAR A PRÍDE MI ČOSI ÚPLNE INÉ
Vždy skontrolujte obal aj obsah zásielky a prevezmite ju, len ak nie je poškodená a je to správny druh tovaru. Ak to tak nie je, spíšte s vodičom, resp. zamestnancom internetového obchodu protokol o škode/reklamácii. „Zodpovednosť za poškodenie v priebehu prepravy nesie dopravca a všetok tovar je riadne poistený. Ak je tovar poškodený v neporušenom obale, treba to okamžite po prevzatí a otvorení zásielky nahlásiť,“ vysvetľuje Pavel Gall z internetového obchodného centra Hej.sk.3. TOVAR, KTORÝ SA MI POKAZÍ, NEMÔŽEM REKLAMOVAŤ
Nie je to pravda. Záruky a reklamácie sú rovnaké ako v klasickom kamennom obchode – teda záručná doba je minimálne 24 mesiacov a je vždy uvedená v záručnom liste daného výrobku. „Reklamácie sú vždy riadne vybavené podľa platných zákonov, a to buď opravou výrobku, vrátením peňazí, alebo výmenou za nový výrobok,“ dodáva Gall. Presný postup reklamácií by mal vždy internetový obchod uvádzať na svojich stránkach.4. NA TOVAR MUSÍM PO OBJEDNANÍ ČAKAŤ VIAC AKO MESIAC
Záleží na vašom výbere. Tie najlepšie internetové obchody majú ten najžiadanejší tovar – vychytávky či horúce novinky priamo na sklade – takže ich môžete mať okamžite. Pri bežnom tovare je dodacia doba týždeň. No pozor! Ak si vyberiete jedinečný dizajnérsky kúsok, na ktorý je poradovník; môže sa vám stať, že si naň budete musieť počkať o čosi dlhšie.5. TOVAR STOJÍ ROVNAKO, PREDRAŽUJE SA POŠTOVNÝM
Vo väčšine prípadov dostanete najlepšiu cenu práve na internete. Je pravda, že v prípade objednania napr. iba jednej knihy treba platiť poštovné (40 - 80 Sk), väčšina obchodov však pri nákupe nad určitú hranicu (cca 1 500 Sk) ponúka bezplatné doručenie. „Treba si uvedomiť, koľko času a peňazí človek minie pri nákupe v bežných obchodoch: cesta autom alebo MHD do obchodu a späť (30 - 50 Sk), behanie po obchodoch, státie a tlačenie sa v radoch,“ hovorí Michal Meško z Martinus.sk.6. NAKUPOVANIE CEZ INTERNET NIE JE BEZPEČNÉ, MÔŽU MA ĽAHKO OKRADNÚŤ
Najrozšírenejším spôsobom platby na Slovensku je dobierka, teda platba za dodaný tovar pri jeho doručení. Tento spôsob je jednoduchý a pre obidve strany bezpečný. Všetky veľké slovenské banky ponúkajú tiež platbu internet bankingom. „Všetka komunikácia v tomto prípade prebieha na zabezpečenej stránke banky chránenej šifrovaním, obchodníci sa teda nikdy nedostanú k žiadnym bankovým ani iným citlivým údajom zákazníkov – okrem čísla účtu na výpise a prevedenej sumy,“ dodáva Meško.NA ČO SI DAŤ POZOR?
Ak sa chcete vyhnúť problémom s neserióznymi internetovými predajcami, preverte si, či on-line obchod, ktorý ste navštívili, spĺňa tieto kritériá:1. má na svojej webovej stránke uvedenú presnú adresu svojho sídla, prípadne prevádzky (nielen P. O. box) a všetky identifikačné údaje o prevádzkovateľovi,
2. ponúka možnosť pozrieť a prebrať si objednaný tovar v obchode osobne,
3. spravidla ponúka širšie možnosti platby, má uzavreté zmluvy o platení cez internet banking najväčších bánk,
4. poskytuje svojim zákazníkom podporu prostredníctvom e-mailu aj pevnej telefónnej linky (nielen mobil),
5. jasne uvádza na svojej stránke všetky ceny, DPH, ako aj ďalšie poplatky (poštovné, darčekové balenie) a dodaciu dobu ponúkaného tovaru.
VÝHODY A NEVÝHODY NÁKUPOV ON-LINE
+ širšia ponuka tovaru než v kamenných obchodoch+ možnosť objednať si aj ťažšie dostupný tovar
+ nižšie ceny tovaru
+ úspora času - netreba behať po obchodoch a stáť v radoch
- nemožnosť chytiť tovar do rúk a odskúšať ho
- v niektorých prípadoch dlhšie čakanie na dodanie tovaru
- chýbajúci osobný kontakt s predajcom
- nedôvera k bezhotovostným transakciám cez internet