(Zdroj: Nový Čas)
BRATISLAVA - Ako zlý sen! Slováci si len veľmi ťažko zvykajú na zdražovanie potravín. Napríklad za obyčajné pečivo zaplatíme raz toľko ako pred niekoľkými mesiacmi. Hore išli aj chlieb či mlieko.
Výrobcovia
argumentujú zlou úrodou, predajcovia
vyššími nákladmi. Premiér Robert
Fico zase viní obchodné reťazce.
Tie si podľa neho účtujú 40-percentné
marže, ktoré sú typické
pre obchodníkov s bielym mäsom
a so zbraňami. Nový Čas zisťoval,
kto v skutočnosti na potravinách
najviac zarába.
Zdražovaniu chce vláda zabrániť pripravovaným zákonom. Obchodným reťazcom chce siahnuť na neúmerné zisky. Podľa Fica totiž ich marže niekedy dosahujú až 40 percent. „Sú často typické pre obchod s bielym mäsom a so zbraňami,“ vyhlásil. Nový Čas však zistil, že napríklad pri kilogramovom bochníku chleba si obchodník berie „len“ polovicu - čiže okolo 20 percent. Neznamená to však, že toľko aj v skutočnosti zarobí. „Má v tom zastúpené všetky náklady, ktoré má obchodn í k spojen é s predajom,“ potvrdil analytik trhu Ľubomír Drahovský. Z kilogramového bochníka je jeho čistý zisk na úrovni 1,20 Sk.
Podľa šéfa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Ivana Oravca ceny zvyšujú najmä pre slabú úrodu. Tvrdí však, že vyrábajú na hranici svojich možností. Najviac vraj zarábajú práve obchodníci. „Prvovýrobcovia majú najviac práce a paradoxne najmenšiu maržu,“ dodal Oravec. Niektorí predajcovia si aj podľa Drahovského môžu k cene prihodiť premiérových 40 percent. Nie je to však prípad obchodných reťazcov. „Je to u obchodníkov na vidieku. Argumentujú tým, že zákazník nemusí merať cestu do mesta a ušetrí na doprave,“ uzavrel analytik Drahovský.
Zdražovaniu chce vláda zabrániť pripravovaným zákonom. Obchodným reťazcom chce siahnuť na neúmerné zisky. Podľa Fica totiž ich marže niekedy dosahujú až 40 percent. „Sú často typické pre obchod s bielym mäsom a so zbraňami,“ vyhlásil. Nový Čas však zistil, že napríklad pri kilogramovom bochníku chleba si obchodník berie „len“ polovicu - čiže okolo 20 percent. Neznamená to však, že toľko aj v skutočnosti zarobí. „Má v tom zastúpené všetky náklady, ktoré má obchodn í k spojen é s predajom,“ potvrdil analytik trhu Ľubomír Drahovský. Z kilogramového bochníka je jeho čistý zisk na úrovni 1,20 Sk.
Podľa šéfa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Ivana Oravca ceny zvyšujú najmä pre slabú úrodu. Tvrdí však, že vyrábajú na hranici svojich možností. Najviac vraj zarábajú práve obchodníci. „Prvovýrobcovia majú najviac práce a paradoxne najmenšiu maržu,“ dodal Oravec. Niektorí predajcovia si aj podľa Drahovského môžu k cene prihodiť premiérových 40 percent. Nie je to však prípad obchodných reťazcov. „Je to u obchodníkov na vidieku. Argumentujú tým, že zákazník nemusí merať cestu do mesta a ušetrí na doprave,“ uzavrel analytik Drahovský.