BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy naďalej trvá na tom, aby sa za súkromné peniaze na Slovensku stavalo 151 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Novinárom to dnes po rokovaní vlády povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Milan Mojš.
Ministerstvo financií však vo svojej analýze odporučilo o tretinu menší rozsah výstavby. Vláda dnes o súkromných diaľniciach nerokovala, kedy padne definitívny verdikt ani po viacerých odkladoch termínu zatiaľ nie je známe.
"Chceme stavať pôvodný rozsah," vyhlásil Mojš. Odborníci ministerstva dopravy hľadajú argumenty na zmiernenie rizík, ktoré predložilo ministerstvo financií, dodal.
Vláda ešte začiatkom septembra rozhodla, že prostredníctvom projektov takzvaného verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) sa na Slovensku má stavať 151 kilometrov diaľnic. Prioritou kabinetu pritom je prepojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami do roku 2010 s výnimkou náročných úsekov s tunelmi. Výstavbu by mal financovať súkromný kapitál, štát by neskôr tieto investície postupne splácal. Okrem úsekov na diaľnici D1 by sa mala zo súkromných zdrojov stavať aj časť rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.
K zámeru ministerstva dopravy sa po viac ako mesiaci vyjadrilo ministerstvo financií, ktoré odporučilo stavať iba 95 kilometrov súkromných diaľnic. Úrad posudzoval, aké riziká pre štátne financie by predstavoval pôvodne navrhnutý rozsah PPP projektov.
"Diaľnice sa musia postaviť, ale za primeranú cenu v primeranom čase. Navrhujeme, aby sa čiastočne financovali zo štátneho rozpočtu a čiastočne cez PPP projekty," povedal novinárom hovorca ministra financií Miroslav Šmál. Ministerstvo podľa neho naďalej trvá na svojich záveroch. Výstavba diaľnic nesmie mať negatívny dopad na verejné financie, prípadne na prijatie eura, doplnil Šmál. Ministerstvo financií chce z balíka súkromných diaľnic vypustiť úseky v okolí Žiliny, ktoré považuje za najrizikovejšie vo vzťahu k štátnym financiám.
Počiatkov úrad má pri rozsahu súkromných diaľnic, ktorý navrhuje ministerstvo dopravy, tiež obavy z vplyvu projektu na verejný schodok. Slovensko totiž stále nevie presne, ktoré položky bude musieť započítať do verejného dlhu. Stanovisko Eurostatu by malo byť známe do budúceho pondelka. Krajina musí udržať verejný schodok pod tromi percentami výkonu ekonomiky pre prijatie eura, podľa premiéra Roberta Fica kabinet bez ohľadu na verdikt Eurostatu toto kritérium dodrží.
Kabinet už prijal viaceré legislatívne zmeny, ktoré majú urýchliť výstavbu vybraných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Rýchlejšej príprave stavieb majú napomôcť okrem iného nové pravidlá vyvlastňovania, ktoré však podľa kritikov môžu byť v rozpore s ústavnými právami občanov.
Vláda ešte začiatkom septembra rozhodla, že prostredníctvom projektov takzvaného verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) sa na Slovensku má stavať 151 kilometrov diaľnic. Prioritou kabinetu pritom je prepojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami do roku 2010 s výnimkou náročných úsekov s tunelmi. Výstavbu by mal financovať súkromný kapitál, štát by neskôr tieto investície postupne splácal. Okrem úsekov na diaľnici D1 by sa mala zo súkromných zdrojov stavať aj časť rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.
K zámeru ministerstva dopravy sa po viac ako mesiaci vyjadrilo ministerstvo financií, ktoré odporučilo stavať iba 95 kilometrov súkromných diaľnic. Úrad posudzoval, aké riziká pre štátne financie by predstavoval pôvodne navrhnutý rozsah PPP projektov.
"Diaľnice sa musia postaviť, ale za primeranú cenu v primeranom čase. Navrhujeme, aby sa čiastočne financovali zo štátneho rozpočtu a čiastočne cez PPP projekty," povedal novinárom hovorca ministra financií Miroslav Šmál. Ministerstvo podľa neho naďalej trvá na svojich záveroch. Výstavba diaľnic nesmie mať negatívny dopad na verejné financie, prípadne na prijatie eura, doplnil Šmál. Ministerstvo financií chce z balíka súkromných diaľnic vypustiť úseky v okolí Žiliny, ktoré považuje za najrizikovejšie vo vzťahu k štátnym financiám.
Počiatkov úrad má pri rozsahu súkromných diaľnic, ktorý navrhuje ministerstvo dopravy, tiež obavy z vplyvu projektu na verejný schodok. Slovensko totiž stále nevie presne, ktoré položky bude musieť započítať do verejného dlhu. Stanovisko Eurostatu by malo byť známe do budúceho pondelka. Krajina musí udržať verejný schodok pod tromi percentami výkonu ekonomiky pre prijatie eura, podľa premiéra Roberta Fica kabinet bez ohľadu na verdikt Eurostatu toto kritérium dodrží.
Kabinet už prijal viaceré legislatívne zmeny, ktoré majú urýchliť výstavbu vybraných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Rýchlejšej príprave stavieb majú napomôcť okrem iného nové pravidlá vyvlastňovania, ktoré však podľa kritikov môžu byť v rozpore s ústavnými právami občanov.