Ak si myslíte, že banka váš problém vyriešila vo váš neprospech, obráťte sa na inštitút ombudsmana.
Nesprávne zaslaná platba či zaúčtované poplatky - aj to sú problémy, s ktorými sa ako klient banky môžete stretnúť. Ak sa vám napriek sťažnosti celý spor s bankou nepodarí vyriešiť, nemusíte sa vzdávať.
Môžete sa
totiž obrátiť na bankového ombudsmana. A čo je najpodstatnejšie - s problémom vám pomôže bezplatne.
Pomoc ombudsmana môže
využiť každý, kto sa dostal do
problému s bankou. Môžete
to však urobiť až potom, keď
ste sa už obrátili so sťažnosťou
na vašu banku a tá buď
nerozhodla v stanovenom
termíne, alebo rozhodla vo
váš neprospech. Ale pozor,
nie je možné využiť inštitút
ombudsmana a zároveň riešiť
spor aj súdnou cestou.
- popis, akej veci sa podnet týka, proti konaniu ktorej banky smeruje a čoho sa domáhate
- písomný súhlas so spracovaním osobných údajov
- písomný súhlas so spracovaním údajov, týkajúcich sa bankového tajomstva
- dôkaz (vyjadrenie banky), že ste ju kontaktovali bezvýsledne
Tri mesiace na rozhodnutie
Podnet ombudsmanovi treba podať písomne alebo elektronickou formou, a ten je do troch mesiacov, v zložitejších prípadoch do polroka od podania, povinný preskúmať ho. Rozhodnutie bankového ombudsmana má však len odporúčací charakter, čo v praxi znamená, že nenahrádza súd a banka nemusí s jeho odporúčaním na nápravu súhlasiť. V takom prípade ombudsman oboznámi o celej situácii Slovenskú bankovú asociáciu a tá rozhodne o ďalšom postupe. „Treba si však uvedomiť, že banky fungujú v konkurenčnom prostredí a jedna pre druhú sú istým dozorom nad činnosťou. Je teda v ich záujme riešiť podnety transparentne,“ vysvetľuje riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie (SBA) Ladislav Unčovský.ČO MUSÍ PODNET OBSAHOVAŤ?
- iniciály sťažujúceho sa- popis, akej veci sa podnet týka, proti konaniu ktorej banky smeruje a čoho sa domáhate
- písomný súhlas so spracovaním osobných údajov
- písomný súhlas so spracovaním údajov, týkajúcich sa bankového tajomstva
- dôkaz (vyjadrenie banky), že ste ju kontaktovali bezvýsledne