BRATISLAVA - Nedostatok kvalifikovaných pracovných síl, ktorý sa začína prejavovať v slovenskej ekonomike, sa pravdepodobne nevyhne ani dynamicky rastúcej automobilovej výrobe.
Z troch automobiliek, ktoré produkujú na Slovensku, majú zatiaľ skúsenosti s väčším počtom cudzincov bratislavská fabrika Volkswagenu (VW) a PSA Peugeot Citroën v Trnave. Závod kórejskej automobilky KIA Motors pri Žiline zatiaľ počíta iba so zamestnávaním domácich pracovníkov. Vyplýva to zo zistení ČTK.
"Demografický vývoj nezodpovedá tomu, že by sme boli schopní riešiť tento problém len z vlastných zdrojov," povedal prezident Združenia automobilového priemyslu (ZAP) Jozef Uhrík. S nedostatkom kvalifikovaných ľudí sa museli pri dynamickom hospodárskom raste vyrovnať tiež iné krajiny, dodal.
Tri automobilky, ktoré sa v uplynulom období usadili na Slovensku a stali sa motorom robustného hospodárskeho rastu, podľa odhadu ZAP zamestnávajú okolo 13.500 vlastných pracovníkov. Ich počet sa bude ďalej zvyšovať hlavne v závodoch KIA a PSA, ktoré postupne nabiehajú na vyššiu produkciu. Vlani všetky tri závody vyrobili spolu 295.300 vozidiel, tento rok by ich celková produkcia mala stúpnuť na zhruba 550.000 kusov.
Pre bratislavský závod nemeckého koncernu VW už v minulosti pracovali Poliaci. Najväčší slovenský exportér skúša v súčasnosti v rámci pilotného projektu najskôr na tri mesiace 21 Bulharov. "Počas tohto obdobia sa rozhodneme, či budeme pokračovať v zamestnávaní pracovníkov z juhovýchodnej Európy," uviedol Vladimír Machalík z komunikačného oddelenia VW Slovakia. Okrem týchto cudzincov pracuje vo fabrike tiež okolo 50 Nemcov na pozíciách špecialistov a manažérov, doplnil.
Kórejská KIA, ktorá rozbehla sériovú výrobu áut neďaleko Žiliny vlani v decembri, sa zatiaľ spolieha na domáci trh práce. "V tomto a budúcom roku neplánujeme nábor v zahraničí," potvrdil hovorca slovenského závodu KIA Dušan Dvořák. Fabrika podľa neho v súčasnosti pracuje na dve zmeny, k terajším asi 2500 zamestnancom chce tento rok pribrať zhruba ďalšiu stovku Slovákov.
Skúsenosti s pracovníkmi z Rumunska už má závod výrobcu PSA pri Trnave. Automobilka sa však zatiaľ nechcela vyjadriť k ďalšiemu využívaniu zahraničných pracovných síl. Prevádzka v súčasnosti zamestnáva 3300 ľudí, ktorí pracujú v dvoch zmenách.
Na Slovensku pracuje v automobilovom sektore už viac ako 75.000 ľudí. Ich počet sa podľa Uhríka bude v najbližších rokoch zvyšovať každoročne o desať až 15.000. Ako jednu z ciest, ako sa vysporiadať s potrebou ďalších pracovníkov, vidí otvorenie trhu práce aj pre ľudí z nečlenských krajín Európskej únie.
V evidencii úradov práce ku koncu augusta bolo vyše 240.000 uchádzačov o zamestnanie, z nich viac ako dve pätiny nikdy nepracovali. Na úradoch je zamestnávateľmi nahlásených asi 30.000 voľných pracovných miest, na jedno pripadá osem uchádzačov. Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov sa prejavuje hlavne v Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji, kde sa usadilo najviac zahraničných investorov.
"Demografický vývoj nezodpovedá tomu, že by sme boli schopní riešiť tento problém len z vlastných zdrojov," povedal prezident Združenia automobilového priemyslu (ZAP) Jozef Uhrík. S nedostatkom kvalifikovaných ľudí sa museli pri dynamickom hospodárskom raste vyrovnať tiež iné krajiny, dodal.
Tri automobilky, ktoré sa v uplynulom období usadili na Slovensku a stali sa motorom robustného hospodárskeho rastu, podľa odhadu ZAP zamestnávajú okolo 13.500 vlastných pracovníkov. Ich počet sa bude ďalej zvyšovať hlavne v závodoch KIA a PSA, ktoré postupne nabiehajú na vyššiu produkciu. Vlani všetky tri závody vyrobili spolu 295.300 vozidiel, tento rok by ich celková produkcia mala stúpnuť na zhruba 550.000 kusov.
Pre bratislavský závod nemeckého koncernu VW už v minulosti pracovali Poliaci. Najväčší slovenský exportér skúša v súčasnosti v rámci pilotného projektu najskôr na tri mesiace 21 Bulharov. "Počas tohto obdobia sa rozhodneme, či budeme pokračovať v zamestnávaní pracovníkov z juhovýchodnej Európy," uviedol Vladimír Machalík z komunikačného oddelenia VW Slovakia. Okrem týchto cudzincov pracuje vo fabrike tiež okolo 50 Nemcov na pozíciách špecialistov a manažérov, doplnil.
Kórejská KIA, ktorá rozbehla sériovú výrobu áut neďaleko Žiliny vlani v decembri, sa zatiaľ spolieha na domáci trh práce. "V tomto a budúcom roku neplánujeme nábor v zahraničí," potvrdil hovorca slovenského závodu KIA Dušan Dvořák. Fabrika podľa neho v súčasnosti pracuje na dve zmeny, k terajším asi 2500 zamestnancom chce tento rok pribrať zhruba ďalšiu stovku Slovákov.
Skúsenosti s pracovníkmi z Rumunska už má závod výrobcu PSA pri Trnave. Automobilka sa však zatiaľ nechcela vyjadriť k ďalšiemu využívaniu zahraničných pracovných síl. Prevádzka v súčasnosti zamestnáva 3300 ľudí, ktorí pracujú v dvoch zmenách.
Na Slovensku pracuje v automobilovom sektore už viac ako 75.000 ľudí. Ich počet sa podľa Uhríka bude v najbližších rokoch zvyšovať každoročne o desať až 15.000. Ako jednu z ciest, ako sa vysporiadať s potrebou ďalších pracovníkov, vidí otvorenie trhu práce aj pre ľudí z nečlenských krajín Európskej únie.
V evidencii úradov práce ku koncu augusta bolo vyše 240.000 uchádzačov o zamestnanie, z nich viac ako dve pätiny nikdy nepracovali. Na úradoch je zamestnávateľmi nahlásených asi 30.000 voľných pracovných miest, na jedno pripadá osem uchádzačov. Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov sa prejavuje hlavne v Bratislavskom, Trnavskom a Trenčianskom kraji, kde sa usadilo najviac zahraničných investorov.