Na snímke je závod PSA Peugeot Citroën.
BRATISLAVA - Z výrobných liniek slovenských závodov automobiliek Volkswagen (VW), PSA Peugeot Citroën a KIA Motors zišlo za prvých osem mesiacov 316.820 vozidiel.
Za celý uplynulý rok pritom tri automobilové fabriky vyrobili spolu 295.390 áut, tento rok by sa ich počet mal zvýšiť na 550.000 kusov. Novinárom to dnes povedal prezident Združenia automobilového priemyslu (ZAP) Jozef Uhrík.
"Vývoj automobilového priemyslu je zaujímavý a vytvára to, čo sa nám pred rokmi ani nesnívalo," uviedol Uhrík na tlačovej konferencii o nitrianskom autosalóne. Trio automobiliek v Bratislave, Trnave a pri Žiline dosiahlo vlaňajší objem produkcie už prvý júlový týždeň, dodal.
Podstatnú časť minuloročnej výroby automobilov na Slovensku ešte zabezpečil bratislavský závod VW. V období od januára do konca augusta už súčet objemu produkcie PSA a KIA prevýšil výrobu Volkswagenu. Podľa Uhríka by takýto trend mal pokračovať aj po zvyšok roka. VW vyrába v krajine vozidlá od začiatku 90.rokov minulého storočia, zvyšné dve fabriky začali so sériovou výrobou vlani a postupne zvyšujú objem produkcie.
Automobilky, ktoré sa v uplynulom období stali motorom hospodárskeho rastu Slovenska, výrazne potiahli tiež zahraničnú obchodnú bilanciu krajiny a usadili sa v prvej desiatke vývozcov. Z celkového exportu Slovenska za prvý polrok v objeme 689 miliárd korún ukrojili podľa Uhríka štvrtinu. Desať najväčších exportérov sa pritom na celkovom vývoze podieľalo 42 percentami.
Automobilový priemysel ku koncu minulého roka zamestnával asi 67.000 ľudí, v súčasnosti ich počet už stúpol nad 75.000. Samotné tri automobilky majú podľa odhadu ZAP viac ako 13.500 vlastných pracovníkov. "Trend ku koncu roka bude značný, ich počet sa bude zvyšovať hlavne v závodoch PSA a KIA," povedal ČTK Uhrík.
Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov, ktorý sa začína prejavovať v slovenskej ekonomike, bude musieť automobilový sektor podľa neho riešiť pravdepodobne aj zamestnávaním cudzincov. Skúsenosti s pracovnou silou zo zahraničia už majú napríklad v bratislavskej prevádzke VW, kde sa v súčasnosti zaškoľuje niekoľko desiatok Bulharov.
Slovensko by sa v najbližších rokoch malo zaradiť medzi svetové automobilové veľmoci. Podľa konzervatívneho odhadu ZAP totiž v rokoch 2009 až 2010 dosiahne ročná produkcia áut v krajine plný výkon na úrovni okolo 850.000 kusov.
"Vývoj automobilového priemyslu je zaujímavý a vytvára to, čo sa nám pred rokmi ani nesnívalo," uviedol Uhrík na tlačovej konferencii o nitrianskom autosalóne. Trio automobiliek v Bratislave, Trnave a pri Žiline dosiahlo vlaňajší objem produkcie už prvý júlový týždeň, dodal.
Podstatnú časť minuloročnej výroby automobilov na Slovensku ešte zabezpečil bratislavský závod VW. V období od januára do konca augusta už súčet objemu produkcie PSA a KIA prevýšil výrobu Volkswagenu. Podľa Uhríka by takýto trend mal pokračovať aj po zvyšok roka. VW vyrába v krajine vozidlá od začiatku 90.rokov minulého storočia, zvyšné dve fabriky začali so sériovou výrobou vlani a postupne zvyšujú objem produkcie.
Automobilky, ktoré sa v uplynulom období stali motorom hospodárskeho rastu Slovenska, výrazne potiahli tiež zahraničnú obchodnú bilanciu krajiny a usadili sa v prvej desiatke vývozcov. Z celkového exportu Slovenska za prvý polrok v objeme 689 miliárd korún ukrojili podľa Uhríka štvrtinu. Desať najväčších exportérov sa pritom na celkovom vývoze podieľalo 42 percentami.
Automobilový priemysel ku koncu minulého roka zamestnával asi 67.000 ľudí, v súčasnosti ich počet už stúpol nad 75.000. Samotné tri automobilky majú podľa odhadu ZAP viac ako 13.500 vlastných pracovníkov. "Trend ku koncu roka bude značný, ich počet sa bude zvyšovať hlavne v závodoch PSA a KIA," povedal ČTK Uhrík.
Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov, ktorý sa začína prejavovať v slovenskej ekonomike, bude musieť automobilový sektor podľa neho riešiť pravdepodobne aj zamestnávaním cudzincov. Skúsenosti s pracovnou silou zo zahraničia už majú napríklad v bratislavskej prevádzke VW, kde sa v súčasnosti zaškoľuje niekoľko desiatok Bulharov.
Slovensko by sa v najbližších rokoch malo zaradiť medzi svetové automobilové veľmoci. Podľa konzervatívneho odhadu ZAP totiž v rokoch 2009 až 2010 dosiahne ročná produkcia áut v krajine plný výkon na úrovni okolo 850.000 kusov.