BRATISLAVA - Slovenské pivovarníctvo by sa tento rok mohlo vymaniť z recesie, ktorá ho zasiahla v uplynulom období. Nasvedčuje tomu odbyt piva v posledných mesiacoch, ktorý oproti vlaňajšku stúpol zhruba o päť percent.
Pivovarníkom tento rok opäť praje teplé letné počasie, predaju zlatistého moku nahráva tiež postupné zvyšovanie životnej úrovne Slovákov.
"Prvých päť mesiacov roka 2007 naznačilo obrat vo výrobe a spotrebe piva na Slovensku," povedal ČTK výkonný riaditeľ Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták. Situácia sa začala zlepšovať už koncom minulého roka, dodal.
Predaj zlatistého moku začal upadať ešte v roku 2003, keď sa zvýšila spotrebná daň z piva. Vlani sa na Slovensku dokonca predalo najmenej piva za posledných desať rokov, k vyššiemu predaju nepomohlo ani počasie. "Tvrdí sa, že počasie môže zvýšiť odbyt piva zhruba o päť percent," poznamenal Šusták.
Výrobcovia piva by podľa Ľubomíra Drahovského z agentúry Terno, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, mohli ťažiť aj zo zlepšovania ekonomickej situácie domácností. "Nie je to nejaký návrat ku konzumácii piva," myslí si. Ľudia si podľa Drahovského vyberajú v obchodoch zo širokého sortimentu značiek a druhov piva čoraz častejšie kvalitnejšie produkty. "Maloobchodníci badajú odklon od obyčajného lacného výčapného piva," tvrdil.
Tržby pivovarníkov v posledných rokoch dvíha aj predaj nealkoholického piva, ktoré sa stalo obľúbeným hlavne medzi motoristami. Jeho podiel na celkovom predaji piva sa postupne zvýšil na súčasné zhruba dve percentá. Viac ako polovičný podiel na celkovom odbyte majú pivá s nižšou stupňovitosťou. Tradičné dvanástky odkroja z predaja zhruba štvrtinu, zatiaľ čo začiatkom storočia to boli ešte viac ako dve pätiny.
Podľa Drahovského medzi spotrebiteľmi začína bodovať kvasinkové pivo, ktoré je charakteristické jemným zákalom. "Je to znak určitej kultúry konzumácie," nazdáva sa. Dariť by sa mohlo podľa neho tiež novým 1,5-litrovým fľašiam, ktoré sa nedávno objavili na trhu. "Ak sa dodrží kvalita piva, pri dobrej reklame majú nádej na úspech," predpokladá.
Rozhodujúci podiel na slovenskom trhu s pivom majú zahraničné koncerny, ktoré rozbehli v krajine aj licenčnú výrobu zahraničných značiek. Ročnú spotrebu piva dopĺňa asi pol milióna hektolitrov, ktoré sa dovezú spoza hraníc, a to hlavne z Česka, Nemecka a Belgicka.
Predaj zlatistého moku začal upadať ešte v roku 2003, keď sa zvýšila spotrebná daň z piva. Vlani sa na Slovensku dokonca predalo najmenej piva za posledných desať rokov, k vyššiemu predaju nepomohlo ani počasie. "Tvrdí sa, že počasie môže zvýšiť odbyt piva zhruba o päť percent," poznamenal Šusták.
Výrobcovia piva by podľa Ľubomíra Drahovského z agentúry Terno, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, mohli ťažiť aj zo zlepšovania ekonomickej situácie domácností. "Nie je to nejaký návrat ku konzumácii piva," myslí si. Ľudia si podľa Drahovského vyberajú v obchodoch zo širokého sortimentu značiek a druhov piva čoraz častejšie kvalitnejšie produkty. "Maloobchodníci badajú odklon od obyčajného lacného výčapného piva," tvrdil.
Tržby pivovarníkov v posledných rokoch dvíha aj predaj nealkoholického piva, ktoré sa stalo obľúbeným hlavne medzi motoristami. Jeho podiel na celkovom predaji piva sa postupne zvýšil na súčasné zhruba dve percentá. Viac ako polovičný podiel na celkovom odbyte majú pivá s nižšou stupňovitosťou. Tradičné dvanástky odkroja z predaja zhruba štvrtinu, zatiaľ čo začiatkom storočia to boli ešte viac ako dve pätiny.
Podľa Drahovského medzi spotrebiteľmi začína bodovať kvasinkové pivo, ktoré je charakteristické jemným zákalom. "Je to znak určitej kultúry konzumácie," nazdáva sa. Dariť by sa mohlo podľa neho tiež novým 1,5-litrovým fľašiam, ktoré sa nedávno objavili na trhu. "Ak sa dodrží kvalita piva, pri dobrej reklame majú nádej na úspech," predpokladá.
Rozhodujúci podiel na slovenskom trhu s pivom majú zahraničné koncerny, ktoré rozbehli v krajine aj licenčnú výrobu zahraničných značiek. Ročnú spotrebu piva dopĺňa asi pol milióna hektolitrov, ktoré sa dovezú spoza hraníc, a to hlavne z Česka, Nemecka a Belgicka.