MLADÁ BOLESLAV - Česká automobilka Škoda Auto chce do roku 2010 zvýšiť výrobu takmer o polovicu na 800 tis. vozov ročne, pričom hlavným zdrojom rastu majú byť továrne vo východnej Európe a Ázii. V pondelok to uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Detlef Wittig.
Najväčšia česká firma podľa tržieb v posledných rokoch stavila na rýchly rast v regióne a dobyla západnú Európu a ďalšie svetové trhy po tom, čo sa s pomocou materského Volkswagenu zbavila povesti výrobcu zastaraných lacných vozidiel z čias komunizmu. Teraz chce automobilka postaviť svoju ďalšiu expanziu na trhoch ďalej na východ.
"Jednou z hlavných zmien bude, že sa staneme zahraničným výrobcom s významnou aktivitou na rozvíjajúcich sa trhoch, ako je Čína, India, Rusko, pretože hlavná časť rastu bude pochádzať z týchto trhov," povedal Wittig, ktorý očakáva, že Škoda v tomto roku vyrobí 616 tis. vozidiel, čo oproti minulému roku znamená prírastok o viac ako desatinu.
"Môžem sa domnievať, že tempo rastu potrvá tri, štyri, päť rokov. Možno nie v takej miere (ako v posledných rokoch), ale dokážem si predstaviť, že môžeme očakávať tempo niekde medzi 5 a 10 %," povedal Wittig. "Zhruba v roku 2010 môžeme dosiahnuť 800 tis. (automobilov)," dodal.
Škoda buduje montážne závody na východných trhoch, aby využila lacnejšiu pracovnú silu a vyhla sa dovozným clám. Wittig ďalej uviedol, že firma tento rok skompletizuje asi 30 tis. automobilov v Číne, kde začala vyrábať tento rok, a plánuje navýšiť produkciu na 100 tis. kusov. Okrem toho chce vyrobiť 50 až 60 tis. vozov v Rusku a výrobu v Indii chce zvýšiť na 40 až 50 tis. kusov ročne zo súčasných 20 tis.
Počas nasledujúcich rokov plánuje automobilka investovať 300 až 400 mil. eur ročne a rozšíriť modelovú radu o vozidlo, ktoré bude vyhovovať dopytu na rozvíjajúcich sa trhoch v nižšej strednej triede ako je súčasná Fabia. Wittig sa opäť posťažoval na rastúci kurz českej koruny, ktorý firme znižuje zisky z vývozu. Koruna vyskočila na historické maximum vlani v decembri, ale od začiatku tohto roku oslabila o 4,2 %, keď ju vzhľadom k nízkej úrovni úrokových sadzieb v Českej republike investori využívajú k otváraniu pozícií v okolitých krajinách s vyššou úrokovou prémiou.
Stopercentným vlastníkom Škoda Auto je nemecký koncern Volkswagen. Na Slovensku pôsobí Volkswagen prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Volkswagen Slovakia, ktorá je výrobno-montážnym podnikom. V roku 1991 začal VW svoju činnosť v Bratislave, od roku 2000 má svoju prevádzku aj v Martine.
"Jednou z hlavných zmien bude, že sa staneme zahraničným výrobcom s významnou aktivitou na rozvíjajúcich sa trhoch, ako je Čína, India, Rusko, pretože hlavná časť rastu bude pochádzať z týchto trhov," povedal Wittig, ktorý očakáva, že Škoda v tomto roku vyrobí 616 tis. vozidiel, čo oproti minulému roku znamená prírastok o viac ako desatinu.
"Môžem sa domnievať, že tempo rastu potrvá tri, štyri, päť rokov. Možno nie v takej miere (ako v posledných rokoch), ale dokážem si predstaviť, že môžeme očakávať tempo niekde medzi 5 a 10 %," povedal Wittig. "Zhruba v roku 2010 môžeme dosiahnuť 800 tis. (automobilov)," dodal.
Škoda buduje montážne závody na východných trhoch, aby využila lacnejšiu pracovnú silu a vyhla sa dovozným clám. Wittig ďalej uviedol, že firma tento rok skompletizuje asi 30 tis. automobilov v Číne, kde začala vyrábať tento rok, a plánuje navýšiť produkciu na 100 tis. kusov. Okrem toho chce vyrobiť 50 až 60 tis. vozov v Rusku a výrobu v Indii chce zvýšiť na 40 až 50 tis. kusov ročne zo súčasných 20 tis.
Počas nasledujúcich rokov plánuje automobilka investovať 300 až 400 mil. eur ročne a rozšíriť modelovú radu o vozidlo, ktoré bude vyhovovať dopytu na rozvíjajúcich sa trhoch v nižšej strednej triede ako je súčasná Fabia. Wittig sa opäť posťažoval na rastúci kurz českej koruny, ktorý firme znižuje zisky z vývozu. Koruna vyskočila na historické maximum vlani v decembri, ale od začiatku tohto roku oslabila o 4,2 %, keď ju vzhľadom k nízkej úrovni úrokových sadzieb v Českej republike investori využívajú k otváraniu pozícií v okolitých krajinách s vyššou úrokovou prémiou.
Stopercentným vlastníkom Škoda Auto je nemecký koncern Volkswagen. Na Slovensku pôsobí Volkswagen prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Volkswagen Slovakia, ktorá je výrobno-montážnym podnikom. V roku 1991 začal VW svoju činnosť v Bratislave, od roku 2000 má svoju prevádzku aj v Martine.