Ľubomír Vážny
BRATISLAVA - Ministerstvo dopravy chce tento mesiac definitívne vybrať jeden z dvoch pripravených variantov koncepcie rozvoja bratislavského Letiska M. R. Štefánika, ktoré po zrušení privatizácie zostalo vo vlastníctve štátu.
Podľa odhadu úradu by mali do najväčšieho slovenského letiska do konca roka 2010 smerovať investície štyri až päť miliárd korún ročne. Z nečinnosti vo vzťahu k bratislavskému letisku dnes vládu obvinil exminister financií z opozičnej SDKÚ-DS Ivan Mikloš.
"Letisko vieme rozvíjať, aj keď ostane v rukách štátu," povedal dnes novinárom minister dopravy Ľubomír Vážny. Scenár, ktorý pripravuje ministerstvo, bude možno počítať s väčším objemom investícií pre letisko, ako mal zabezpečiť strategický investor, dodal. Minister nespresnil detaily pripravených zámerov rozvoja letiska.
Väčšinu akcií letiskovej spoločnosti malo vlani získať konzorcium TwoOne pod vedením rakúskeho letiska a finančnej skupiny Penta. Vláda Roberta Fica však predaj zrušila.
Podľa Vážneho by malo byť letisko v Bratislave do konca desaťročia pripravené na vybavenie 3,2 až 3,4 milióna cestujúcich ročne. "Zatiaľ máme pretlak ponúk na získanie potrebných cudzích zdrojov. Nemáme problém so zabezpečením úveru pre letisko," ubezpečoval minister. Úrad podľa neho zvažuje aj súkromno-verejné partnerstvá, avšak iba pri výstavbe zázemia letiska v podobe kongresových sál alebo hotelov.
Do konca júla má v areáli pribudnúť 310 nových parkovacích miest, ktoré letiskovú spoločnosť stáli zhruba 300 miliónov korún. Schengenské opatrenia za 420 miliónov Sk, ktoré súvisia so zrušením hraničných kontrol medzi európskymi krajinami, by mali dokončiť v septembri. Slovensko by sa malo do systému zapojiť od januára 2008, na letiskách sa však kontroly pre cestujúcich v rámci Schengenu zrušia od apríla budúceho roka.
Postoj Ficovej vlády k bratislavskému letisku dnes napadol bývalý minister financií Mikloš. Kabinet podľa neho nemá žiadny konkrétny projekt rozvoja letiska, ktoré sa pred letnou sezónou nerozvíja. Mikloš poukázal tiež na neplnenie skorších zámerov súčasnej vlády, ktorá po zrušení privatizácie chcela letisko rozvíjať aj bez strategického investora.
Letisko v Bratislave prepravilo vlani rekordný počet 1,93 milióna cestujúcich, čo bolo o 41 percent viac ako v roku 2005. Mierny nárast výkonov zaznamenalo aj v prvých troch mesiacoch tohto roka. V apríli však počet pasažierov po prvý raz po šiestich rokoch medziročne klesol o sedem percent na 132.000 ľudí. Manažment to zdôvodnil napríklad zastavením liniek Slovenských aerolínií a menším počtom cestujúcich, ktorých prepravil nízkonákladový dopravca SkyEurope po tom, čo začal lietať z neďalekej Viedne.
Väčšinový 66-percentný balík akcií letiskovej spoločnosti malo pôvodne vlani dostať konzorcium TwoOne. Ficova vláda však pre nesplnenie jednej z odkladacích podmienok privatizácie od transakcie odstúpila. Konzorcium malo zaplatiť za akcie bratislavského letiska 10,52 miliardy korún a ďalších 7,9 miliardy korún vložiť do základného imania. Podarilo sa mu však ovládnuť menšie košické letisko, ktoré je po bratislavskom druhým najväčším na Slovensku.
"Letisko vieme rozvíjať, aj keď ostane v rukách štátu," povedal dnes novinárom minister dopravy Ľubomír Vážny. Scenár, ktorý pripravuje ministerstvo, bude možno počítať s väčším objemom investícií pre letisko, ako mal zabezpečiť strategický investor, dodal. Minister nespresnil detaily pripravených zámerov rozvoja letiska.
Väčšinu akcií letiskovej spoločnosti malo vlani získať konzorcium TwoOne pod vedením rakúskeho letiska a finančnej skupiny Penta. Vláda Roberta Fica však predaj zrušila.
Podľa Vážneho by malo byť letisko v Bratislave do konca desaťročia pripravené na vybavenie 3,2 až 3,4 milióna cestujúcich ročne. "Zatiaľ máme pretlak ponúk na získanie potrebných cudzích zdrojov. Nemáme problém so zabezpečením úveru pre letisko," ubezpečoval minister. Úrad podľa neho zvažuje aj súkromno-verejné partnerstvá, avšak iba pri výstavbe zázemia letiska v podobe kongresových sál alebo hotelov.
Do konca júla má v areáli pribudnúť 310 nových parkovacích miest, ktoré letiskovú spoločnosť stáli zhruba 300 miliónov korún. Schengenské opatrenia za 420 miliónov Sk, ktoré súvisia so zrušením hraničných kontrol medzi európskymi krajinami, by mali dokončiť v septembri. Slovensko by sa malo do systému zapojiť od januára 2008, na letiskách sa však kontroly pre cestujúcich v rámci Schengenu zrušia od apríla budúceho roka.
Postoj Ficovej vlády k bratislavskému letisku dnes napadol bývalý minister financií Mikloš. Kabinet podľa neho nemá žiadny konkrétny projekt rozvoja letiska, ktoré sa pred letnou sezónou nerozvíja. Mikloš poukázal tiež na neplnenie skorších zámerov súčasnej vlády, ktorá po zrušení privatizácie chcela letisko rozvíjať aj bez strategického investora.
Letisko v Bratislave prepravilo vlani rekordný počet 1,93 milióna cestujúcich, čo bolo o 41 percent viac ako v roku 2005. Mierny nárast výkonov zaznamenalo aj v prvých troch mesiacoch tohto roka. V apríli však počet pasažierov po prvý raz po šiestich rokoch medziročne klesol o sedem percent na 132.000 ľudí. Manažment to zdôvodnil napríklad zastavením liniek Slovenských aerolínií a menším počtom cestujúcich, ktorých prepravil nízkonákladový dopravca SkyEurope po tom, čo začal lietať z neďalekej Viedne.
Väčšinový 66-percentný balík akcií letiskovej spoločnosti malo pôvodne vlani dostať konzorcium TwoOne. Ficova vláda však pre nesplnenie jednej z odkladacích podmienok privatizácie od transakcie odstúpila. Konzorcium malo zaplatiť za akcie bratislavského letiska 10,52 miliardy korún a ďalších 7,9 miliardy korún vložiť do základného imania. Podarilo sa mu však ovládnuť menšie košické letisko, ktoré je po bratislavskom druhým najväčším na Slovensku.