Minister dopravy Ľubomír Vážny
BRATISLAVA - Minister dopravy Ľubomír Vážny ani po nezávislom medzinárodnom audite bezpečnosti letovej prevádzky neodvolá riaditeľa podniku Letové prevádzkové služby (LPS) Romana Bíra. Riaditeľovo odvolanie požadovali vo februári štrajkujúci letoví navigátori, pretože podľa nich nedokázal dostatočne zaistiť bezpečnosť letov.
O jeho osude mal rozhodnúť práve audit. Dispečeri sa k výsledkom kontroly podrobnejšie vyjadria neskôr. Zatiaľ nie je známe, či opäť začnú štrajkovať.
Kontrola Európskej agentúry pre bezpečnosť letovej prevádzky (Eurocontrol) v LPS podľa Vážneho nepreukázala žiadne závažné nedostatky, ktoré by znižovali bezpečnosť letov. "Nevidím dôvod k tomu, aby som pristúpil k akýmkoľvek personálnym zmenám v manažmente LPS," povedal dnes novinárom Vážny. Dodal, že niekoľko zistení sa síce počas kontroly našlo, tie však neohrozujú bezpečnosť služieb, ktoré LPS poskytujú.
"Neboli zistené žiadne vážne nedostatky, ktoré by ohrozili bezpečnosť letovej prevádzky," potvrdil šéf Eurocontrolu Victor Aguado. LPS by sa však podľa neho mali zlepšiť napríklad v dokumentovaní zodpovednosti v oblasti bezpečnosti letov, hodnotení rizika pri zavádzaní zmien alebo nových systémov a zaškoľovaní personálu. "Tieto oblasti sú však problematické v takmer všetkých krajinách Európy," poznamenal Aguado.
Prezident Združenia riadiacich letovej prevádzky Ľuboš Laurenčík tvrdil, že kontrola preukázala deväť závažných zistení. "A zrazu sa povie, že sa nenašlo vlastne nič a nie je dôvod odvolať ho (riaditeľa Bíra)," povedal Laurenčík novinárom. K tomu, či navigátori opäť vstúpia do štrajku, sa však zatiaľ nevedel vyjadriť. "Musíme si to prebrať," doplnil.
Päťdňový štrajk dispečerov sa koncom februára skončil dohodou, že ak kontroly v podniku preukážu pochybenie vedenia, Vážny Bíra odvolá. Štrajkujúci navigátori riaditeľa LPS obviňovali, že nedokázal zaistiť potrebnú bezpečnosť letovej prevádzky a žiadali jeho hlavu. Minister Vážny však Bíra odvolať odmietal a naopak dispečerom vyčítal, že v skutočnosti chceli dosiahnuť zvýšenie miezd.
Okrem medzinárodného auditu začal v LPS kontrolu aj národný Letecký úrad. Podľa Vážneho by mali byť jeho výsledky známe asi do mesiaca. Minister chce v najbližších týždňoch tiež predstaviť akčný plán, ktorý sa bude zaoberať zistenými rezervami v LPS.
Februárový protest letových dispečerov linkové odlety a prílety na medzinárodných letiskách v Bratislave a Košiciach výrazne neobmedzil, aerolínie však museli odkloniť prelety mimo Slovenska. LPS tak prišli o niekoľko miliónov korún.
Hlavnou úlohou štátom ovládaných LPS je zabrániť zrážkam lietadiel vo vzduchu a poskytovať navigačné služby posádkam strojov, ktoré prelietavajú nad územím Slovenska.
Kontrola Európskej agentúry pre bezpečnosť letovej prevádzky (Eurocontrol) v LPS podľa Vážneho nepreukázala žiadne závažné nedostatky, ktoré by znižovali bezpečnosť letov. "Nevidím dôvod k tomu, aby som pristúpil k akýmkoľvek personálnym zmenám v manažmente LPS," povedal dnes novinárom Vážny. Dodal, že niekoľko zistení sa síce počas kontroly našlo, tie však neohrozujú bezpečnosť služieb, ktoré LPS poskytujú.
"Neboli zistené žiadne vážne nedostatky, ktoré by ohrozili bezpečnosť letovej prevádzky," potvrdil šéf Eurocontrolu Victor Aguado. LPS by sa však podľa neho mali zlepšiť napríklad v dokumentovaní zodpovednosti v oblasti bezpečnosti letov, hodnotení rizika pri zavádzaní zmien alebo nových systémov a zaškoľovaní personálu. "Tieto oblasti sú však problematické v takmer všetkých krajinách Európy," poznamenal Aguado.
Prezident Združenia riadiacich letovej prevádzky Ľuboš Laurenčík tvrdil, že kontrola preukázala deväť závažných zistení. "A zrazu sa povie, že sa nenašlo vlastne nič a nie je dôvod odvolať ho (riaditeľa Bíra)," povedal Laurenčík novinárom. K tomu, či navigátori opäť vstúpia do štrajku, sa však zatiaľ nevedel vyjadriť. "Musíme si to prebrať," doplnil.
Päťdňový štrajk dispečerov sa koncom februára skončil dohodou, že ak kontroly v podniku preukážu pochybenie vedenia, Vážny Bíra odvolá. Štrajkujúci navigátori riaditeľa LPS obviňovali, že nedokázal zaistiť potrebnú bezpečnosť letovej prevádzky a žiadali jeho hlavu. Minister Vážny však Bíra odvolať odmietal a naopak dispečerom vyčítal, že v skutočnosti chceli dosiahnuť zvýšenie miezd.
Okrem medzinárodného auditu začal v LPS kontrolu aj národný Letecký úrad. Podľa Vážneho by mali byť jeho výsledky známe asi do mesiaca. Minister chce v najbližších týždňoch tiež predstaviť akčný plán, ktorý sa bude zaoberať zistenými rezervami v LPS.
Februárový protest letových dispečerov linkové odlety a prílety na medzinárodných letiskách v Bratislave a Košiciach výrazne neobmedzil, aerolínie však museli odkloniť prelety mimo Slovenska. LPS tak prišli o niekoľko miliónov korún.
Hlavnou úlohou štátom ovládaných LPS je zabrániť zrážkam lietadiel vo vzduchu a poskytovať navigačné služby posádkam strojov, ktoré prelietavajú nad územím Slovenska.