BRATISLAVA - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) požadujú na modernizáciu železničnej dopravnej cesty v rokoch 2007 až 2011 investičné prostriedky vo výške 67,225 mld. Sk, z toho 12,5 mld. Sk plánujú použiť na tieto účely z vlastných zdrojov.
Podľa návrhu aktualizácie plánu konsolidačnej funkcie ŽSR na uvedené obdobie, ktorý vypracovalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, druhú najväčšiu čiastku z celkovej sumy by mali predstavovať prostriedky z Kohézneho fondu Európskej únie v objeme 12,390 mld. Sk. Štátna dotácia by mala v investíciách do železničnej infraštruktúry dosiahnuť výšku 10,586 mld. Sk.
Ako ďalej vyplýva zo spomínaného materiálu, ktorý ministerstvo dopravy vypracovalo spolu s návrhom vyhodnotenia kontrolného mechanizmu a finančného modelu ŽSR za rok 2006, podiel spolufinancovania štátneho rozpočtu na projektoch z Kohézneho fondu má predstavovať sumu 6,299 mld. Sk. Zo zdrojov štrukturálnych fondov EÚ by mal podnik získať 1,659 mld. Sk a spolufinancovanie štátu v tejto oblasti by malo tvoriť 966,6 mil. Sk.
Predpokladaný návrh finančnej potreby investičných prostriedkov do roku 2011 je považovaný za nevyhnutný z hľadiska vytvorenia podmienok na urýchlenie modernizačného procesu infraštruktúry ŽSR, čím by sa zlepšila aj ich konkurencieschopnosť na domácom a medzinárodnom dopravnom trhu.
ŽSR musia sústrediť investičné aktivity v najbližších rokoch na modernizáciu infraštruktúry železničných tratí Bratislava - Žilina ako súčasti piateho európskeho koridoru na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, Žilina - Krásno - Čadca - štátna hranica s Poľskom v rámci koridoru VI, ako aj trate štátna hranica s Českou republikou - Kúty - Bratislava - Štúrovo - štátna hranica s Maďarskom v koridore IV. Popri tom musia pripraviť aj program modernizácie trate Žilina - Košice - štátna hranica s Ukrajinou v koridore V, ale zároveň aj modernizovať zabezpečovacie zariadenie a vlakový zabezpečovač a tiež realizovať ďalšie opatrenia na skvalitnenie prevádzky siete.
ŽSR chcú podľa plánu na rok 2007 preinvestovať prostriedky v celkovej hodnote 10,104 mld. Sk. Z tejto sumy majú cudzie zdroje predstavovať 7,604 mld. Sk a vlastné zdroje 2,5 mld. Sk. Z rozpočtu Európskej únie chcú ŽSR použiť najväčšiu časť plánovaných investičných prostriedkov vo výške 4,594 mld. Sk, čo je 45,5 % z tohtoročného objemu plánovaných investícií. ŽSR vlani vykázali zisk 10,781 mld. Sk pri nákladoch 19,773 mld. Sk a výnosoch 30,554 mld. Sk. Bez vplyvu výnosov z odpustenia záväzkov voči Fondu národného majetku SR a z odpustenia penále zo Sociálnej poisťovne by však vlaňajšia bilancia ŽSR skončila so stratou 1,361 mld. Sk. ŽSR zabezpečujú od roku 2002 po transformácii výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj prepravné a dopravné služby súvisiace s jej obsluhou.
Ako ďalej vyplýva zo spomínaného materiálu, ktorý ministerstvo dopravy vypracovalo spolu s návrhom vyhodnotenia kontrolného mechanizmu a finančného modelu ŽSR za rok 2006, podiel spolufinancovania štátneho rozpočtu na projektoch z Kohézneho fondu má predstavovať sumu 6,299 mld. Sk. Zo zdrojov štrukturálnych fondov EÚ by mal podnik získať 1,659 mld. Sk a spolufinancovanie štátu v tejto oblasti by malo tvoriť 966,6 mil. Sk.
Predpokladaný návrh finančnej potreby investičných prostriedkov do roku 2011 je považovaný za nevyhnutný z hľadiska vytvorenia podmienok na urýchlenie modernizačného procesu infraštruktúry ŽSR, čím by sa zlepšila aj ich konkurencieschopnosť na domácom a medzinárodnom dopravnom trhu.
ŽSR musia sústrediť investičné aktivity v najbližších rokoch na modernizáciu infraštruktúry železničných tratí Bratislava - Žilina ako súčasti piateho európskeho koridoru na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, Žilina - Krásno - Čadca - štátna hranica s Poľskom v rámci koridoru VI, ako aj trate štátna hranica s Českou republikou - Kúty - Bratislava - Štúrovo - štátna hranica s Maďarskom v koridore IV. Popri tom musia pripraviť aj program modernizácie trate Žilina - Košice - štátna hranica s Ukrajinou v koridore V, ale zároveň aj modernizovať zabezpečovacie zariadenie a vlakový zabezpečovač a tiež realizovať ďalšie opatrenia na skvalitnenie prevádzky siete.
ŽSR chcú podľa plánu na rok 2007 preinvestovať prostriedky v celkovej hodnote 10,104 mld. Sk. Z tejto sumy majú cudzie zdroje predstavovať 7,604 mld. Sk a vlastné zdroje 2,5 mld. Sk. Z rozpočtu Európskej únie chcú ŽSR použiť najväčšiu časť plánovaných investičných prostriedkov vo výške 4,594 mld. Sk, čo je 45,5 % z tohtoročného objemu plánovaných investícií. ŽSR vlani vykázali zisk 10,781 mld. Sk pri nákladoch 19,773 mld. Sk a výnosoch 30,554 mld. Sk. Bez vplyvu výnosov z odpustenia záväzkov voči Fondu národného majetku SR a z odpustenia penále zo Sociálnej poisťovne by však vlaňajšia bilancia ŽSR skončila so stratou 1,361 mld. Sk. ŽSR zabezpečujú od roku 2002 po transformácii výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj prepravné a dopravné služby súvisiace s jej obsluhou.