Skúšobná prevádzka v automobilke KIA sa začala 9. 6. 2006.
TEPLIČKA NAD VÁHOM - Automobilka Kia prišla na Slovensko s veľkou pompou. Naplánovala si, že ročne tu vyrobí 300-tisíc vozidiel a priamo v regióne zamestná 3-tisíc ľudí.
Aj vďaka jej príchodu si Slovensko vyslúžilo prívlastok svetová automobilová veľmoc za najviac vyrobených áut na počet obyvateľov. Robotníci závodu v Tepličke však z týchto superlatívov veľa nemajú. Naopak, podľa posledných údajov majú naši ľudia v automobilkách najmenšie platy v porovnaní s okolitými krajinami. Odborári dokonca tvrdia, že zamestnancov vedenie šikanuje. Už zajtra prídu do závodu na kontrolu.
„V poslednom čase evidujeme veľké množstvo sťažností zamestnancov. Už zajtra preto pôjde do závodu náš kontrolór, aby sa na celú situáciu poriadne pozrel,“ hovorí predák odborového zväzu Kovo pre Žilinský kraj Augustín Pecko. Poslednou kvapkou bola minulotýždňová kauza, keď sa funkcionár odborov rozhodol vedeniu fabriky odovzdať návrh kolektívnej zmluvy. Zmluvu však vraj nechceli prebrať a poslali ho na právne oddelenie, odtiaľ do podateľne. Kým všetko obišiel a vrátil sa na pracovisko, čakal ho list, že prišiel neskoro na svoje pracovné miesto. Podľa Pecka je to len jedna z mnohých sťažností. Najviac zamestnancov trápia nízke platy, ale aj zvláštne pomery na pracovisku. Paradoxné je, že práve v poslednom čase začali do závodu pri Žiline húfne chodiť exkurzie z Čiech. Chcú vidieť automobilku Kia, aby mali predstavu, čo ich čaká, keď bude vo Frýdku-Místku fungovať jej sesterská firma Hyundai. „Už viac ako tristo ľudí sa bolo pozrieť v Žiline. Veľmi si to pochvaľovali a domov odchádzali nadšení,“ povedala nám redaktorka Blesku Marie Machková. „Zvonku to možno vyzerá naozaj pekne, ale my, ktorí tu robíme, to vidíme inak,“ vraví Peter (29), ktorý pracuje v Kii.
Mzdy pracovníkov vraj vôbec nie sú také, ako si predstavovali. Nahlas sa však o tom mlčí. „O plate nemôžeme verejne vôbec rozprávať, máme to v zmluve. Dokonca nemôžeme mať pri sebe ani mobil. Keby sa doma niečo stalo, tak sa to nedozviem,“ sťažuje sa Peter. Ľudia sa často sťažujú, že aj na toalety môžu chodiť iba v určený čas. Hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák však tvrdí, že zamestnancom všemožne vychádzajú v ústrety. „Presnú priemernú mzdu zverejníme až koncom roka, keď budeme mať naplnený celkový stav zamestnancov. A robotníci nemôžu mať pri sebe len taký mobil, v ktorom je zabudovaný fotoaparát, aby nefotili v závode,“ uviedol D. Dvořák. Dodal, že zamestnanci majú počas pracovného dňa tri prestávky, počas ktorých môžu urobiť všetko pre svoje potreby.
Platy robotníkov pri páse u nás a v iných krajinách:
Nemecko - BMW (Mníchov) 65-tisíc Sk
Poľsko - Fiat (Gliwice) 25-tisíc Sk
Slovensko - Kia (T. nad Váhom) 14 600 Sk (nástupný plat)
Slovensko - PSA (Trnava) 15 000 Sk (nástupný plat)
Slovensko - Volkswagen (Bratislava) 17 200 Sk (nástupný plat)
„V poslednom čase evidujeme veľké množstvo sťažností zamestnancov. Už zajtra preto pôjde do závodu náš kontrolór, aby sa na celú situáciu poriadne pozrel,“ hovorí predák odborového zväzu Kovo pre Žilinský kraj Augustín Pecko. Poslednou kvapkou bola minulotýždňová kauza, keď sa funkcionár odborov rozhodol vedeniu fabriky odovzdať návrh kolektívnej zmluvy. Zmluvu však vraj nechceli prebrať a poslali ho na právne oddelenie, odtiaľ do podateľne. Kým všetko obišiel a vrátil sa na pracovisko, čakal ho list, že prišiel neskoro na svoje pracovné miesto. Podľa Pecka je to len jedna z mnohých sťažností. Najviac zamestnancov trápia nízke platy, ale aj zvláštne pomery na pracovisku. Paradoxné je, že práve v poslednom čase začali do závodu pri Žiline húfne chodiť exkurzie z Čiech. Chcú vidieť automobilku Kia, aby mali predstavu, čo ich čaká, keď bude vo Frýdku-Místku fungovať jej sesterská firma Hyundai. „Už viac ako tristo ľudí sa bolo pozrieť v Žiline. Veľmi si to pochvaľovali a domov odchádzali nadšení,“ povedala nám redaktorka Blesku Marie Machková. „Zvonku to možno vyzerá naozaj pekne, ale my, ktorí tu robíme, to vidíme inak,“ vraví Peter (29), ktorý pracuje v Kii.
Mzdy pracovníkov vraj vôbec nie sú také, ako si predstavovali. Nahlas sa však o tom mlčí. „O plate nemôžeme verejne vôbec rozprávať, máme to v zmluve. Dokonca nemôžeme mať pri sebe ani mobil. Keby sa doma niečo stalo, tak sa to nedozviem,“ sťažuje sa Peter. Ľudia sa často sťažujú, že aj na toalety môžu chodiť iba v určený čas. Hovorca spoločnosti Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák však tvrdí, že zamestnancom všemožne vychádzajú v ústrety. „Presnú priemernú mzdu zverejníme až koncom roka, keď budeme mať naplnený celkový stav zamestnancov. A robotníci nemôžu mať pri sebe len taký mobil, v ktorom je zabudovaný fotoaparát, aby nefotili v závode,“ uviedol D. Dvořák. Dodal, že zamestnanci majú počas pracovného dňa tri prestávky, počas ktorých môžu urobiť všetko pre svoje potreby.
Platy robotníkov pri páse u nás a v iných krajinách:
Nemecko - BMW (Mníchov) 65-tisíc Sk
Poľsko - Fiat (Gliwice) 25-tisíc Sk
Slovensko - Kia (T. nad Váhom) 14 600 Sk (nástupný plat)
Slovensko - PSA (Trnava) 15 000 Sk (nástupný plat)
Slovensko - Volkswagen (Bratislava) 17 200 Sk (nástupný plat)