Bratislavské letisko M. R. Štefánika
BRATISLAVA - Združenie riadiacich letovej prevádzky (ATCA) SR v liste adresovanom riaditeľovi Letových prevádzkových služieb (LPS) Romanovi Bírovi v plnom rozsahu odmieta jeho tvrdenia o údajnej nezákonnosti štrajku slovenských leteckých dispečerov.
Väčšina dispečerov sa vo štvrtok zapojila do dvojhodinového štrajku za dodržiavanie bezpečnosti letovej prevádzky a odvolanie alebo odstúpenie riaditeľa LPS. "Sme presvedčení, že štrajk je ústavný a zákonný a že sleduje legitímne požiadavky," uvádza sa v stanovisku riadiacich letovej prevádzky.
"Skutočnosť, že sa štrajk realizuje mimo rámca zákona o kolektívnom vyjednávaní, nemôže byť dôvodom jeho nezákonnosti. Tento názor bol už potvrdený aj rozsudkom Najvyššieho súdu SR z roku 1998," zdôvodňujú svoj postoj dispečeri. Podľa nich ciele štrajku prostredníctvom kolektívneho vyjednávania presadzovať nemožno. Preto sa na tento štrajk zákon o kolektívnom vyjednávaní nevzťahuje a štrajk tento zákon preto ani porušovať nemôže.
Združenie riadiacich letovej prevádzky si uvedomuje, že štrajk je krajným spôsobom riešenia sporu a je pripravené na kompromisné riešenie. Dispečeri by od štrajku ustúpili v prípade, ak by minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny odvolal riaditeľa LPS a zároveň zabezpečil prijatie opatrení na splnenie ich požiadaviek.
"Základným predpokladom pre riešenie bezpečnosti letovej prevádzky je Vaše odvolanie resp. odstúpenie z funkcie riaditeľa štátneho podniku. Vaša osoba nie je zárukou dosiahnutia požadovanej bezpečnosti riadenia letovej prevádzky a riešenia uvedených problémov. Svojím doterajším konaním resp. nekonaním ste dostatočne jasne preukázali to, že nechcete tieto oprávnené požiadavky riešiť," napísali dispečeri riaditeľovi LSP Bírovi. Dispečeri tvrdia, že na závažné problémy bezpečnosti letovej prevádzky upozorňovali už niekoľko rokov, avšak do dnešného dňa sa nevykonali zodpovedajúce opatrenia.
"Skutočnosť, že sa štrajk realizuje mimo rámca zákona o kolektívnom vyjednávaní, nemôže byť dôvodom jeho nezákonnosti. Tento názor bol už potvrdený aj rozsudkom Najvyššieho súdu SR z roku 1998," zdôvodňujú svoj postoj dispečeri. Podľa nich ciele štrajku prostredníctvom kolektívneho vyjednávania presadzovať nemožno. Preto sa na tento štrajk zákon o kolektívnom vyjednávaní nevzťahuje a štrajk tento zákon preto ani porušovať nemôže.
Združenie riadiacich letovej prevádzky si uvedomuje, že štrajk je krajným spôsobom riešenia sporu a je pripravené na kompromisné riešenie. Dispečeri by od štrajku ustúpili v prípade, ak by minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny odvolal riaditeľa LPS a zároveň zabezpečil prijatie opatrení na splnenie ich požiadaviek.
"Základným predpokladom pre riešenie bezpečnosti letovej prevádzky je Vaše odvolanie resp. odstúpenie z funkcie riaditeľa štátneho podniku. Vaša osoba nie je zárukou dosiahnutia požadovanej bezpečnosti riadenia letovej prevádzky a riešenia uvedených problémov. Svojím doterajším konaním resp. nekonaním ste dostatočne jasne preukázali to, že nechcete tieto oprávnené požiadavky riešiť," napísali dispečeri riaditeľovi LSP Bírovi. Dispečeri tvrdia, že na závažné problémy bezpečnosti letovej prevádzky upozorňovali už niekoľko rokov, avšak do dnešného dňa sa nevykonali zodpovedajúce opatrenia.