BRATISLAVA - Protimonopolný úrad udelil pokutu 50.000 korún Podnikateľskému zväzu pekárov, cestovinárov a cukrárov za to, že robil medzi firmami kampaň za spoločné zdražovanie výrobkov.
ČTK o tom dnes informovala hovorkyňa PMÚ Alexandra Bernáthová. Zväz mal obmedziť konkurenčnú súťaž v roku 2005 a do apríla 2006. Voči pokute sa môže odvolať.
"K obmedzeniu hospodárskej súťaže na trhu výroby a predaja pekárenských výrobkov došlo systematickým informovaním výrobcov pekárenských produktov o nevyhnutnosti zvyšovania cien (...) a jednotnému postupu v tejto oblasti," uviedol úrad v tlačovej správe.
Pokuta pre podnikateľský zväz je neobvyklá, PMÚ väčšinou trestá jednotlivé spoločnosti. Podľa úradu však môže konkurenciu znížiť aj profesijné združenie tým, že svojimi informáciami alebo odporúčaniami ovplyvní podnikateľov.
Napríklad komora českých lekárnikov dostala pokutu 300.000 Kč za profesijný kódex, ktorý lekárňam zakazoval reklamy ďalej od predajní. Ďalších 500.000 Kč mali lekárnici zaplatiť za nedostatky pri možnostiach posúdenia umiestnenia lekární. Pokutu však zrušil súd a úrad o nej bude rozhodovať odznova. Pokuty dostala tiež česká komora autorizovaných inžinierov a technikov v stavebníctve alebo komora veterinárov.
"Zväz sa obracal predovšetkým na podnikateľov z oblasti pekárenstva, ktorých upozorňoval na potrebu zvyšovania cien a vyzýval ich k jednotnému postupu, hlavne vo vzťahu k maloobchodným reťazcom," uviedol úrad. Podnikatelia boli ovplyvňovaní na zasadnutí orgánov zväzu, prostredníctvom zväzového mesačníku a cez médiá. Zväz okrem iného odporúčal aj konkrétne zvyšovanie cien a jeho časovú postupnosť. Výrobky následne podľa zistení úradu skutočne zdraželi.
"K obmedzeniu hospodárskej súťaže na trhu výroby a predaja pekárenských výrobkov došlo systematickým informovaním výrobcov pekárenských produktov o nevyhnutnosti zvyšovania cien (...) a jednotnému postupu v tejto oblasti," uviedol úrad v tlačovej správe.
Pokuta pre podnikateľský zväz je neobvyklá, PMÚ väčšinou trestá jednotlivé spoločnosti. Podľa úradu však môže konkurenciu znížiť aj profesijné združenie tým, že svojimi informáciami alebo odporúčaniami ovplyvní podnikateľov.
Napríklad komora českých lekárnikov dostala pokutu 300.000 Kč za profesijný kódex, ktorý lekárňam zakazoval reklamy ďalej od predajní. Ďalších 500.000 Kč mali lekárnici zaplatiť za nedostatky pri možnostiach posúdenia umiestnenia lekární. Pokutu však zrušil súd a úrad o nej bude rozhodovať odznova. Pokuty dostala tiež česká komora autorizovaných inžinierov a technikov v stavebníctve alebo komora veterinárov.
"Zväz sa obracal predovšetkým na podnikateľov z oblasti pekárenstva, ktorých upozorňoval na potrebu zvyšovania cien a vyzýval ich k jednotnému postupu, hlavne vo vzťahu k maloobchodným reťazcom," uviedol úrad. Podnikatelia boli ovplyvňovaní na zasadnutí orgánov zväzu, prostredníctvom zväzového mesačníku a cez médiá. Zväz okrem iného odporúčal aj konkrétne zvyšovanie cien a jeho časovú postupnosť. Výrobky následne podľa zistení úradu skutočne zdraželi.