BRATISLAVA - Ministerstvo obrany plánuje ušetriť na pozáručných opravách a údržbe osobných automobilov. V tomto roku ministerstvo podľa hovorkyne Martiny Ballekovej vypovedalo nevýhodné rámcové dohody, ktoré boli uzatvorené ešte v roku 2011 a na základe nových verejných súťaží vybralo dodávateľov, ktorí tieto služby zabezpečia za nižšiu cenu.
Podľa jej slov bola v minulosti v niektorých prípadoch cena za normohodinu aj niekoľkonásobne vyššia.
Rezort obrany pri obstarávaní rozdelil predmet zákazky na tri samostatné verejné súťaže a na časti podľa jednotlivých typov vozidiel. Kritériami na vyhodnotenie ponúk bola nielen najnižšia cena za normohodinu, ale aj výška poskytnutej zľavy v percentách na náhradné diely a prevádzkové kvapaliny od dodávateľa. Okrem toho budú robiť aj kontrolu cien náhradných dielov podľa programu na kalkuláciu cien opráv a náhradných dielov. „Problémom zmlúv, ktoré uzatvorili naši predchodcovia bolo to, že celková cena za opravu sa v konečnom dôsledku zvýšila pre ceny náhradných dielov a prevádzkových kvapalín. Tie totiž neboli zahrnuté v kritériách, ktoré sa v rámci súťaže posudzovali a celú opravu to predražilo. "Som preto rád, že aj takýmto spôsobom dokážeme znížiť náklady. Ušetrené peniaze tak môžeme následne investovať do výzbroje a techniky,“ uviedol minister obrany Martin Glváč.
Firmy zazmluvnené predchádzajúcim vedením podľa Ballekovej využívali pri servisných prácach vo veľkej miere služby iných servisov. Vo väčšine prípadov mali funkciu sprostredkovateľov a skutočné servisné práce robili subdodávateľské servisy. Zmluvné servisné firmy ministerstvu obrany potom podľa hovorkyne v mnohých prípadoch fakturovali predražené ceny náhradných dielov, prevádzkových kvapalín a neúmerne vysoké množstvo servisných úkonov. "Na základe tohto nehospodárneho vynakladania finančných prostriedkov bude Ministerstvo obrany SR dôsledne kontrolovať vykonané servisné práce aj s využitím kontrolného softvéru, ktorý zamedzí fakturovať predražené ceny náhradných dielov a nadhodnotené servisné úkony," avizuje hovorkyňa.
Verejné súťaže na pozáručné opravy a údržbu boli rozdelené podľa značiek automobilov, rámcové dohody uzatvoria na štvorročné obdobie. Novým spôsobom sa súťažilo v rámci celej Slovenskej republiky a obstarávanie nebolo rozdelené do regiónov západ, stred a východ, ako to bolo v minulosti. Celkovú úsporu bude možné vyčísliť podľa reálnych čiastkových zákaziek.
"Ako vidno aj z tohto príkladu, počas môjho obdobia sme uzatvárali vysúťažené rámcové zmluvy, ktoré sa dajú vypovedať, a nie sú nepriestrelné, ako napríklad zmluvy na systém Mokys či na modernizáciu vrtuľníkov po životnosti, ktoré boli uzavreté za mojich predchodcov," uviedol na margo opatrení MO SR exminister obrany Ľubomír Galko (SaS). Dodal, že v prípade, ak sa zmenili trhové podmienky tak, že je naozaj možné zabezpečiť pozáručné opravy a údržbu osobných automobilov výhodnejšie, je to úplne v poriadku. "Budem rád, ak súčasný minister obrany Glváč bude so mnou súťažiť na poli dosahovania úspor, čo je dobré pre daňových poplatníkov, a pôjde do dôsledku aj v tom, že nebude kryť vysokých dôstojníkov vojenského spravodajstva, podozrivých zo spáchania závažných trestných činov tunelovania Vojenskej spravodajskej služby," doplnil Galko.