BRATISLAVA - Každý z približne 700.000 ľudí, ktorí sa vlani rozhodli zmeniť zdravotnú poisťovňu, musí najneskôr do pondelka 8. januára vrátiť starý preukaz poistenca svojej pôvodnej poisťovni.
V opačnom prípade im hrozí pokuta do 5000 korún, upozornila dnes Radoslava Miklášová z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Poisťovne mali novým klientom poslať preukazy ešte vlani do 20. novembra.
"Zákon neurčuje spôsob vrátenia preukazu. Odporúčame ho odovzdať osobne na ústredí či pobočke alebo poštou," poznamenala Miklášová vo vyhlásení zaslanom ČTK.
Poistenci sú taktiež povinní oznámiť zmenu zdravotnej poisťovne aj svojim zamestnávateľom. Naopak, nemusia ju ohlásiť lekárovi. Úrad však odporúča, aby tak urobili. Môžu sa tak vyhnúť prípadným komplikáciám, ak by ich lekár nemal s novou poisťovňou uzatvorenú zmluvu, dodala Miklášová.
Sankcia do výšky päť miliónov korún hrozí aj poisťovni, ak do konca novembra neposlala klientovi nový preukaz poistenca. Poškodený sa môže sťažovať na Úrade pre dohľad, ktorý by potom rozhodol aj o výške a forme postihu pre poisťovňu.
Zdravotnú poisťovňu možno na Slovensku meniť raz do roka. Žiadosť môže poistenec podať kedykoľvek. Ak sa však chce stať klientom novej poisťovne od začiatku nasledujúceho kalendárneho roka, musí to stihnúť do konca septembra. Ak podal žiadosť napríklad v októbri 2006, klientom novej poisťovne bude až od januára 2008.
Najviac poistencov, asi 450.000, odišlo s platnosťou od 1. januára zo štátom ovládanej Všeobecnej zdravotnej poisťovne. S približne tromi miliónmi klientov však ostáva naďalej najväčšou na trhu. Najúspešnejšia pri získavaní nových poistencov bola súkromná zdravotná poisťovňa Union, ktorá získala viac než 460.000 nových klientov. Celkovo pôsobia na Slovensku dve štátom kontrolované a štyri súkromné poisťovne.
Ľudia, ktorí sa rozhodli vymeniť zdravotnú poisťovňu, spôsobili v predchádzajúcich dňoch ťažkosti napríklad zamestnancom lekární. Tí často nevedeli zistiť, ktorá z poisťovní by mala lieky vydané na recept preplatiť, vyplynulo z ankety ČTK.
"Zákon neurčuje spôsob vrátenia preukazu. Odporúčame ho odovzdať osobne na ústredí či pobočke alebo poštou," poznamenala Miklášová vo vyhlásení zaslanom ČTK.
Poistenci sú taktiež povinní oznámiť zmenu zdravotnej poisťovne aj svojim zamestnávateľom. Naopak, nemusia ju ohlásiť lekárovi. Úrad však odporúča, aby tak urobili. Môžu sa tak vyhnúť prípadným komplikáciám, ak by ich lekár nemal s novou poisťovňou uzatvorenú zmluvu, dodala Miklášová.
Sankcia do výšky päť miliónov korún hrozí aj poisťovni, ak do konca novembra neposlala klientovi nový preukaz poistenca. Poškodený sa môže sťažovať na Úrade pre dohľad, ktorý by potom rozhodol aj o výške a forme postihu pre poisťovňu.
Zdravotnú poisťovňu možno na Slovensku meniť raz do roka. Žiadosť môže poistenec podať kedykoľvek. Ak sa však chce stať klientom novej poisťovne od začiatku nasledujúceho kalendárneho roka, musí to stihnúť do konca septembra. Ak podal žiadosť napríklad v októbri 2006, klientom novej poisťovne bude až od januára 2008.
Najviac poistencov, asi 450.000, odišlo s platnosťou od 1. januára zo štátom ovládanej Všeobecnej zdravotnej poisťovne. S približne tromi miliónmi klientov však ostáva naďalej najväčšou na trhu. Najúspešnejšia pri získavaní nových poistencov bola súkromná zdravotná poisťovňa Union, ktorá získala viac než 460.000 nových klientov. Celkovo pôsobia na Slovensku dve štátom kontrolované a štyri súkromné poisťovne.
Ľudia, ktorí sa rozhodli vymeniť zdravotnú poisťovňu, spôsobili v predchádzajúcich dňoch ťažkosti napríklad zamestnancom lekární. Tí často nevedeli zistiť, ktorá z poisťovní by mala lieky vydané na recept preplatiť, vyplynulo z ankety ČTK.