Reklamovať možno i výrobky kúpené v novoročných výpredajoch.
Vianočné darčeky či výhodné nákupy v novoročných výpredajoch sa môžu skončiť sklamaním: nový fotoaparát nefunguje a na čižmách sa vám po dvoch obutiach odlepil opätok a pod. Riešením je reklamácia. A hoci sa na prvý pohľad zdá, že ide o jednoduchú záležitosť, nie je tomu tak a zákazník často odchádza bez peňazí i použiteľného tovaru. Nový Čas vám poradí, aké sú vaše práva a ako postupovať, aby sa napokon reklamácia skončila vo váš prospech.
Podľa zákona sa na všetky zakúpené výrobky v Európskej únii vzťahuje záručná lehota. A platí to aj o práve aktuálnych akciových predajoch s výraznou zľavou.
V praxi to pre vás znamená, že aj keď si kúpite o 70 % lacnejšie oblečenie či
domáci spotrebič, neznamená to, že v prípade, že sa vám
pokazí, nemôžete ho reklamovať. Platilo by to len v prípade, keď zľava bola udelená
kvôli chybe, o ktorej vás ešte pred kúpou informovali. V každom prípade pri novoročných výpredajoch buďte opatrní. „Zľava môže byť vymyslená.
Už sa stalo, že tovar deklarovaný ako predaj s veľkou zľavou mal v skutočnosti cenu vyššiu ako pri predchádzajúcom období bez zľavy,“ upozorňuje Miroslav Tulák zo Združenia slovenských spotrebiteľov.
Záručná lehota pri spotrebnom tovare podľa Občianskeho zákonníka je najmenej 24 mesiacov, výrobca ju však môže stanoviť dlhšiu. V takom prípade však musí určiť presné podmienky a rozsah záruky. Napríklad pri predĺžení na 5 rokov ju môže obmedziť tým, že sa bude vzťahovať len na časť výrobku.
Ak nechcete, aby sa vám reklamácia komplikovala, odkladajte si pokladničné doklady. Nenaleťte predajcom, ak od vás budú pri reklamácii žiadať výrobok v obale, v ktorom ste ho kúpili. Zákon totiž stanovuje, že výrobok v záručnej lehote možno reklamovať bez originálneho obalu. V každom prípade o vybavení reklamácie rozhoduje predajca, donútiť uznať ju môže len súd.
- všeobecne je záručná lehota 24 mesiacov
- pri zhotovení stavby väčšinou 3 roky
- pri službe na zákazku je všeobecne 3 mesiace
Môžete reklamovať iba tovar, ktorý má chybu v okamihu, keď si ho kupujete, alebo pri ktorom sa objaví v priebehu záručnej lehoty. Platí to i pre nové, zlacnené, ale doteraz nepoužité výrobky.
2. Reklamujte na správnom mieste
Reklamujte u predajcu, nie u výrobcu. Pokiaľ má viac predajní, môžete reklamovať tovar v ktorejkoľvek z nich. Ak je v záručnom liste uvedený záručný servis, môžete reklamovať i tam. Tu však môžete žiadať iba opravu, nie výmenu, zľavu alebo vrátenie peňazí.
3. Reklamáciu uplatnite včas
I keď má tovar dvojročnú záruku, nemali by ste sa s reklamáciou omeškať. Chybu by ste mali reklamovať ihneď, ako ju zistíte.
4. Preukážte nákup výrobku
Najjednoduchším spôsobom je doklad o zaplatení alebo ak bol vydaný zár učný list. Jeho predloženie však nemusí byť výhradnou podmienkou prijatia reklamácie.
5. Uvedomte si, čo môžete žiadať
Nežiadajte viac, ako vám umožňuje zákon. Závisí to od toho, či reklamovaná chyba je odstrániteľná, alebo nie.
6. Dbajte na riadne spísanie reklamácie
Predajca s vami musí pri reklamácii spísať reklamačný protokol, ktorý si starostlivo uschovajte. Nemal by v ňom chýbať dátum prijatia reklamácie, opis chyby a vaše požiadavky.
7. Strážte si čas, je dôležitý Predajca by mal o vašej reklamácii rozhodnúť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní, maximálne má na vybavenie reklamácie 30 dní. Pokiaľ túto lehotu nedodrží, máte právo na výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí.
8. Neplaťte, keď nemusíte
Oprava chýb, na ktoré sa vzťahuje záruka, je bezplatná. Navyše môžete od predajcu žiadať vyplatenie všetkých výdavkov, ktoré vám vznikli v súvislosti s oprávnenou reklamáciou (poštovné, cestovné, platba za odborný posudok a pod.).
9. Pokiaľ niečo neviete, poraďte sa
O odbornú, ale platenú radu môžete požiadať právnika. Bezplatne vám poradia v každej zo spotrebiteľských poradní Združenia slovenských spotrebiteľov. Chybu výrobku môže posúdiť súdny znalec alebo akreditovaná skúšobňa. (Ich zoznam nájdete na príslušnom notárstve alebo pri súde.)
10. Nevzdávajte sa, keď reklamáciu zamietnu
Mnohé reklamácie predajcovia zamietajú, aj keď dobre vedia, že sú oprávnené. V takom prípade vám ostáva jediná možnosť - podať žalobu na súde.
Čo by ste mali vedieť
Záručná lehota pri spotrebnom tovare podľa Občianskeho zákonníka je najmenej 24 mesiacov, výrobca ju však môže stanoviť dlhšiu. V takom prípade však musí určiť presné podmienky a rozsah záruky. Napríklad pri predĺžení na 5 rokov ju môže obmedziť tým, že sa bude vzťahovať len na časť výrobku.
Bezproblémová reklamácia
Ak nechcete, aby sa vám reklamácia komplikovala, odkladajte si pokladničné doklady. Nenaleťte predajcom, ak od vás budú pri reklamácii žiadať výrobok v obale, v ktorom ste ho kúpili. Zákon totiž stanovuje, že výrobok v záručnej lehote možno reklamovať bez originálneho obalu. V každom prípade o vybavení reklamácie rozhoduje predajca, donútiť uznať ju môže len súd.
Zákonná záručná lehota
- všeobecne je záručná lehota 24 mesiacov
- pri zhotovení stavby väčšinou 3 roky
- pri službe na zákazku je všeobecne 3 mesiace
Reklamačné desatoro
1. Reklamujte len skutočne chybné výrobkyMôžete reklamovať iba tovar, ktorý má chybu v okamihu, keď si ho kupujete, alebo pri ktorom sa objaví v priebehu záručnej lehoty. Platí to i pre nové, zlacnené, ale doteraz nepoužité výrobky.
2. Reklamujte na správnom mieste
Reklamujte u predajcu, nie u výrobcu. Pokiaľ má viac predajní, môžete reklamovať tovar v ktorejkoľvek z nich. Ak je v záručnom liste uvedený záručný servis, môžete reklamovať i tam. Tu však môžete žiadať iba opravu, nie výmenu, zľavu alebo vrátenie peňazí.
3. Reklamáciu uplatnite včas
I keď má tovar dvojročnú záruku, nemali by ste sa s reklamáciou omeškať. Chybu by ste mali reklamovať ihneď, ako ju zistíte.
4. Preukážte nákup výrobku
Najjednoduchším spôsobom je doklad o zaplatení alebo ak bol vydaný zár učný list. Jeho predloženie však nemusí byť výhradnou podmienkou prijatia reklamácie.
5. Uvedomte si, čo môžete žiadať
Nežiadajte viac, ako vám umožňuje zákon. Závisí to od toho, či reklamovaná chyba je odstrániteľná, alebo nie.
6. Dbajte na riadne spísanie reklamácie
Predajca s vami musí pri reklamácii spísať reklamačný protokol, ktorý si starostlivo uschovajte. Nemal by v ňom chýbať dátum prijatia reklamácie, opis chyby a vaše požiadavky.
7. Strážte si čas, je dôležitý Predajca by mal o vašej reklamácii rozhodnúť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní, maximálne má na vybavenie reklamácie 30 dní. Pokiaľ túto lehotu nedodrží, máte právo na výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí.
8. Neplaťte, keď nemusíte
Oprava chýb, na ktoré sa vzťahuje záruka, je bezplatná. Navyše môžete od predajcu žiadať vyplatenie všetkých výdavkov, ktoré vám vznikli v súvislosti s oprávnenou reklamáciou (poštovné, cestovné, platba za odborný posudok a pod.).
9. Pokiaľ niečo neviete, poraďte sa
O odbornú, ale platenú radu môžete požiadať právnika. Bezplatne vám poradia v každej zo spotrebiteľských poradní Združenia slovenských spotrebiteľov. Chybu výrobku môže posúdiť súdny znalec alebo akreditovaná skúšobňa. (Ich zoznam nájdete na príslušnom notárstve alebo pri súde.)
10. Nevzdávajte sa, keď reklamáciu zamietnu
Mnohé reklamácie predajcovia zamietajú, aj keď dobre vedia, že sú oprávnené. V takom prípade vám ostáva jediná možnosť - podať žalobu na súde.