BRATISLAVA - Rieka Dunaj má podľa ministerstva dopravy potenciál stať sa exportnou diaľnicou. Najväčší domáci výrobcovia a exportéri i medzinárodní prepravcovia diskutovali na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR s expertmi OECD počas dvoch dní o možnostiach rozvoja prístavných miest a vodnej dopravy na Dunaji a Váhu.
"Hlavným cieľom projektu Dunajská os je identifikovať súčasné i budúce prínosy a výzvy pre mestá a regióny pozdĺž Dunaja," povedal minister dopravy Ján Počiatek. Rovnako dôležité je podľa neho identifikovať potenciálne možnosti pre rozvoj splavnosti Dunaja takým spôsobom, ktorý zabezpečí trvalo udržateľný regionálny rozvoj.
Ako vo štvrtok informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa, ide už o druhé významné stretnutie, ktoré v rámci podpory štátnej politiky regionálneho rozvoja zorganizoval rezort dopravy v spojitosti s projektom Dunajská os. Ten je zameraný na hodnotenie výkonnosti prístavov Bratislava, Komárno a Štúrovo a analýzu vplyvov prístavov na priľahlé územie.
Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia spoločností Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia, Continental Matador Rubber, Duslo, Samsung Electronics Slovakia, Slovnaft a Železiarne Podbrezová, ako aj logistických firiem Kuehne + Nagel a Gamota Trading. Spolu so zahraničnými expertmi hľadali odpovede na otázky týkajúce sa exportného potenciálu, štruktúry a trás importu surovín i miery využívania súčasných možností slovenskej vodnej dopravy.
Koncom minulého roka boli na Slovensku zástupcovia OECD spolu s expertmi z prístavov Rouen a Amsterdam. Počas troch dní sa vtedy zahraniční návštevníci stretli so zástupcami najvýznamnejších subjektov zainteresovaných na rozvoji dunajskej vodnej dopravy, napríklad Bratislavy, Komárna, Štúrova, spoločností Verejné prístavy a Slovenská plavba a prístavy.
"Všetky informácie, ktoré získali experti počas marcových a decembrových stretnutí, budú vstupmi pre vypracovanie prípadovej štúdie. Tá bude finalizovaná v najbližších mesiacoch a prezentovaná pred Výborom OECD pre politiku územného a regionálneho rozvoja v júni 2013," dodal Kóňa. Tento dokument podľa neho následne poslúži ako podklad pri rokovaniach o možnosti financovania rozvoja Dunajskej stratégie z európskych fondov, ale aj pri ďalších rokovaniach na zabezpečenie finančného krytia z iných zdrojov.